تئوری جدیدی که پنج مسئله بغرنج فیزیک را حل کرد!

یک تئوری جدید ادعا می‌کند که توانسته پنج مشکل فیزیک را همزمان حل کند. این تئوری که توسط جمعی از محققان فیزیک دانشگاه پاریس ساکلی ارایه شده، چند ذره جدید معرفی کرده و سعی می‌کند که پنج مسئله فیزیک را همزمان حل کند. این پنج تئوری عبارتند از: ماده تاریک، تورم کیهانی، نیروی قوی، نوسان نوترینو و تولید باریون. همه این مسائل بخشی از مکانیک کوانتومی هستند.

این تئوری SMASH نامیده شده و تئوری استاندارد فیزیک را گسترش می‌دهد. مدل استاندارد کاتالوگی از تمامی ذراتی است که فیزیکدانان می‌شناسند. در این مدل می‌توانید کوارک‌ها، الکترون‌ها، نوترینوها و ذره هیگز را بیابید. در حالت کلی، ۱۷ رده مختلف ذره در مدل استاندارد وجود دارد.

اما در فیزیک مسائلی وجود دارد که مدل استاندارد قادر به حل آن نیست. یکی از بزرگترین مسائل ماده تاریک است. ماده تاریک ماده‌ای است که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم، اما ۹۰ درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد. فیزیکدانان گمان می‌برند که ماده تاریک یک ذره باشد، اما هیچ ذره‌ای در مدل استاندارد تاکنون ویژگی‌های آن را ندارد.

برخی از فیزیکدانان مدل‌هایی برای تکمیل مدل استاندارد ارایه داده‌اند، اما هر کدام از آنها صدها ذره به مدل اضافه می‌کند، که ما توانایی آشکارسازی آنها را نداریم. تئوری SMASH تنها شش ذره به مدل اضافه می‌کند. این ذرات عبارتند از: سه نوترینو، یک فرمیون و یک میدان که از دو ذره اکسیون و تورم تشکیل شده است. اکسیون وجود ماده تاریک را توجیه می‌کند و تورم، تورم کیهانی را توضیح می‌دهد. SMASH پیش‌بینی می‌کند که ذره اکسیون ۱۰ میلیارد بار سبکتر از الکترون باشد.

بهترین قسمت این است که این تئوری را می‌توان بزودی تست کرد. قسمتی از تئوری در آزمایشگاه CULTASK در کره جنوبی، قسمتی از آن در آزمایشگاه ORPHEUS در ایالات متحده و قسمتی نیز در آزمایشگاه MADMAX در آلمان تست خواهند شد. اگر این تئوری درست از آب در آید، می‌توان گفت که شاهد یکی از بزرگترین تئوری‌های چند دهه اخیر در فیزیک خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH