دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شد: بازار فناوری ایران هم دگرگون می‌شود!

شاید باورش کمی مشکل باشد، اما دونالد ترامپ، فردی که شاید تا همین دیشب هم کسی بر روی رییس جمهور شدنش برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا حسابی باز نمی‌کرد، به‌زودی بر مسند قدرت ایالات متحده آمریکا خواهد نشست و همین امر نه تنها بر روی معادلات جهانی، بلکه بر روی بازار و شرایط اقتصادی کشور ما نیز تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی که دقایقی پیش توانست اکثریت آرا را با پیروزی بر هیلاری کلینتون به‌دست بیاورد، همیشه اظهار نظرهایی جنجال برانگیز، به‌خصوص بر ضد مسلمانان داشته است و نخستین جمهوری خواهی است که حتی در حزب خودش نیز طرفدار چندانی ندارد. ترامپ که علنا در صحبت‌هایش بر روی ایران ستیزی و تخطی از برجام تاکید داشته است، حال با رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا، این نگرانی را در سطح جهانی و داخلی ایجاد خواهد کرد که بخواهد با بی‌عدالتی، شرایط را به روال سابق بازگرداند.

با انتخاب شدن وی، فردی که رییس جمهور فعلی یعنی اوباما نیز یکی از مخالفان سرسختش بود، هیچ پالس مثبتی (حداقل در کوتاه مدت) از بازار بلند نخواهد شد و دوباره شرکت‌های بزرگ و بانک‌های جهانی که خودشان را برای تجارت قانونی با ایران آماده می‌کردند، باز بایستی با گام‌های لرزان و بیم، انتظار بکشند تا شاید مجبور به عقب نشینی مجدد شوند.

trump

بایستی پذیرفت که این انتخاب، می‌تواند مشکلات گوناگونی را برای اقتصاد ما و به‌خصوص در بخش‌هایی چون بازار فناوری ایجاد کند. حال که پس از برجام این امید می‌رفت تا شرکت‌های بزرگ با آسودگی خیال بیشتر و با حضور رسمی وارد بازار ایران شده و فعالیت‌های خودشان را گسترش دهند، حضور ترامپ می‌تواند معادله را به شکل دیگری رقم بزند.

البته بایستی همچنان بر توانمندی‌های داخلی و معاهدات بین‌المللی و سایر کشورها امید داشته باشیم که اجازه چنین امری را بر رییس جمهور جدید و ایران ستیز آمریکا ندهند، اما هرچه که هست، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا شده و بایستی نه تنها از آینده ایران، بلکه از آینده جهان نیز ترسید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH