سمینار خبری مایکت: ما از نظر زیر ساخت اول هستیم!

عصر دیروز و در یک نشست خبری که با حضور مدیران مایکت و تعدادی از خبرنگاران در محل این شرکت برگزار شد، عملکرد یک سال اخیر و همچنین برنامه‌های آتی مایکت تشریح شد.

در ابتدای این مراسم، وحید رحیمیان، مدیر عامل مایکت ضمن خوش آمدگویی، در ارتباط با شرکت متبوعش گفت: مایکت در حال حاضر با بیش از ۱۳ هزار توسعه دهنده اندروید همکاری دارد، بیش از ۸ میلیون نفر آن را نصب کرده‌اند و در حدود ۶۴ هزار برنامه کاربردی و ۲۸ هزار بازی را در مارکت اندرویدی مایکت داریم. در مقایسه ۶ ماهه اول ۹۴ در مقابل ۶ ماهه دوم ۹۵، میزان فروش ما ۱۲۲ درصد رشد داشته است، همچنین توسعه دهندگان ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌اند و تعداد دیدگاه‌های کاربران، رشدی ۶ برابری را نشان می‌دهد.

ما پروژه‌ای به نام ری‌برندینگ مایکت را شروع کرده‌ایم که از تغییر لوگو، مفهوم برند، یکسان کردن علایم گرافیکی، اینترفیس سایت و کلاینت آغاز شد، تلاش‌مان این است تا مفهوم برند که با نام مارکت من (مای مارکت) است را برای کاربر قابل درک کنیم. کانسپت این است که برای هر ایرانی یک مارکت شخصی باشیم؛ امکاناتی بدهیم که درخواست‌های خودش را به ما انتقال دهد.

myket-seminar1

همچنین یک ورود محدودی به ارتباطات انسان‌ها هم انجام خواهیم داد. در حوزه کاربران ما یک سری جشنواره داشتیم که در زمستان و منتهی به عید بود و کاربران استقبال زیادی کردند، جشنواره امتیازی را بعد از آن انجام دادیم و حتی در تلگرام خودمان پروژه ساخت لوگو توسط کاربران راه اندازی کردیم. انتهای تابستان هم بحث رایگان کردن یک برنامه در طول هفته را برای یوزرها ارایه دادیم و الان هم طرحی داریم که یک برنامه خوب درون پرداخت با تخفیف به کاربران ارایه شود.

از مهر پارسال همکاری با اپراتور رایتل را انجام دادیم که اپلیکیشن مایکت یک بخش اختصاصی برای کاربران رایتل دارد که برای آن‌ها دارای اینترفیس بنفش است و اپ رایگان در هر هفته به آن‌ها ارایه می‌دهیم.

ما در یک سری فیچر یا اول بوده‌ایم یا جوری آن را ارایه دادیم که پیش از این ارایه نشده بود. مثلا ما بحث مای گارانتی را از دی ماه گذشته عرضه کردیم، بدین شکل که کاربر می‌تواند اگر اپلیکیشنی را خریداری نمود و سپس متوجه شد آن چیزی نیست که وی تصور می‌کرده یا در گوشی وی دچار مشکلاتی بود، تمام برنامه‌ها تضمین بازگشت وجه در یک مدت مشخص داشته باشند. البته ما همزمان یک سرویس هم به توسعه دهنده دادیم که همه کاربران نتوانند اپ را بگیرند و سپس پس دهند و همچنان استفاده کنند! بدین صورت که توسعه دهنده می‌تواند لایسنس را چک کند که اگر کاربر سرویس را پس داد، در گوشی وی نیز آن برنامه از کار بیفتد.

myket-seminar3

یک فیچر دیگری که اواخر بهار عرضه شد، بحث درخواست برنامه بود، گوگل پلی الان در حدود ۱.۵ میلیون برنامه دارد یا برخی از برنامه‌ها در یک مارکت است و در دیگری نیست. این فیچر در ادامه سرچ است که اگر کاربر اپلیکیشن مدنظرش را پیدا نکرد، به مایکت درخواست دهد که من این برنامه را می‌خواهم و سپس ما پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم اپلکیشن مدنظر را به مایکت افزوده و سپس به وی اطلاع می‌دهیم. تقریبا در طی ۵ ماه به ما ۲۰۰هزار نفر درخواست اپلیکیشن دادند!

با ابزارهایی که تیم فنی ما دارد، سعی کردیم برنامه‌های زیادی را به صورت ویدیوی معرفی درست کنیم که الان ۱۶ هزار اپلیکیشن در آپارات دارای ویدیوی معرفی است. البته این جنبه در بازار اندرویدی زیاد است اما با این تعداد منحصر به‌فرد است.

ما بر روی جستجوی پیشرفته اپلیکیشن با فیلترهای مختلفی که کاربران مشکل داشتند، آغاز کردیم. بر فرض کاربر دنبال اپلیکیشنی می‌گردد که ویدیو یا دیتا داشته باشد، این‌ها یک سری قابلیت است که به‌صورت منحصر به‌فرد ارایه شده است. در پنل توسعه دهندگان که شاید نیمی از این بازی باشند، امکانات در نوع خودش منحصر به‌فرد است. ما امکانی را به توسعه دهنده دادیم که بتواند تعداد مختلفی ورژن قرار دهد که بر فرض برای گوشی‌های گوناگون، اپلیکیشن‌های متفاوتی ارایه دهد.

ما امکانی فراهم کردیم که توسعه دهنده علاوه بر تسویه ماهانه، حتی در وسط ماه نیز تسویه کند. همچنین ما تنها کسی هستیم که اپلیکیشن مدیریت اندرویدی برای توسعه دهنده داریم. یک کار دیگری که ما برای توسعه‌دهنده‌ها انجام دادیم، این است که صفحه آن‌ها ویژن دارد، می‌توانند تم رنگی بگذارند، بنر قرار دهند و در واقع یک صفحه شخصی سازی شده داشته باشند. امکان دیگر این است که هر توسعه دهنده خودش می‌تواند کارت هدیه ایجاد کند. امری که در مارکت‌های جهانی وجود دارد اما من در ایرانی‌ها ندیدم.

امکان اینکه تگ را هر توسعه دهنده بر روی بازی یا برنامه‌اش بگذارد، فراهم شده است. البته ما بر روی جستجو خیلی کار کرده‌ایم که لزوما نیاز به گذاشتن توسط آن‌ها باشد اما چون قبلا توسعه دهندگان بر روی متن می‌گذاشتند و زیاد جالب نبود، آن را در پنل قرار دادیم.

myket-seminar2

در آینده نزدیک امکانی را فراهم می‌کنیم که سازنده برنامه، از کاربران توسط مایکت سوال کند، بر فرض اگر کاربر دیدگاهی می‌گذارد، یک پیغام ظاهر شود که آیا مایل به پاسخ این سوالات هستید. بعد سوالاتی آماده مانند اینکه آیا از انجام این بازی راضی بودید و… که باعث می‌شود توسعه دهنده بتواند بر بستر مایکت، آمار دقیق‌تری از سمت کاربر دریافت کند، به وی نشان داده شود. همچنین ما آمار آنیستال را نیز ارایه خواهیم کرد، چیزی که در جایی ارایه نمی‌شود و معمولا آمار نصب شده‌ها عرضه می‌شود و بدین طریق یک توسعه دهنده، می‌تواند متوجه چرایی عدم نصب برنامه‌هایش شود.

ما نسخه جدید مایکت را با یک سری فیچر مشابه با شبکه اجتماعی ارایه می‌دهیم که البته قرار نیست رقیب فیس‌بوک یا اینستاگرام شویم! خیلی از کاربران دوست دارند که بدانند دوستان‌شان چه برنامه‌ای را دانلود می‌کنند. اگر کسی نظر آن‌ها را لایک می‌کند، متوجه شوند یا بدانند دوستان‌شان چه امتیازی به برنامه‌ها داده و یا چه کامنتی گذاشته است. حتی کاربران علاقه دارند تا بدانند که وقتی یک فرد دیگر نظری می‌دهد، گوشی وی چیست! البته این امر با حفظ محرمانگی انجام خواهد شد و ما دیتابیسی از کاربران می‌سازیم که اگر وی اجازه داده باشد، شما متوجه شوید گوشی او چیست.

پس از صحبت‌های رحیمیان، نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید که در ادامه گزیده‌ای از آن را مطالعه می‌فرمایید.

سهم مارکت‌ها در بازار متفاوت است. در حال حاضر و در فضایی که ما هستیم، عملا مایکت رتبه دوم را پس از کافه بازار دارد که البته نسبت به مارکت سوم اختلاف زیادی داریم. با این حال آمارها خیلی دقیق نیست و بیشتر بر اساس حدس و گمان است. کاری که ما کردیم، نیاز کاربران و توسعه دهندگان را هدف قرار دادیم، بدون آنکه فکر کنیم پوزیشن و سهم درآمدی ما چه‌قدر خواهد شد. بسیاری از فیچرهایی که از لحاظ فنی و اجرایی بر روی کارمان گذاشتیم، بیشتر بر اساس همین دیدگاه بوده است. از نظر کارهای زیرساختی، ما در رتبه اول هستیم!

myket-seminar4

ما از سال گذشته درخواست‌های زیادی از توسعه دهندگان خارجی داشتیم و در حال حاضر بالای ۲۰۰ بازی خارجی است که در مارکت ما منتشر شده است. مثلا عناوینی چون Cut the rope که مشهور است و همیشه تلاش کردیم که قیمت‌ها را حتی نسبت به بهای دلاری آن کم‌تر تعیین کنیم.

به‌خاطر پرداختی که مایکت در درگاه USSD دارد، نیاز به دسترسی درخواست تماس هست که البته دسترسی به کانتکت کاربران از سوی مایکت وجود ندارد. چیزی هم نیست که در پس زمینه انجام شود و کاربر می‌تواند آن را لغو کند. البته مارکتی چون کافه بازار دسترسی به کانتکت هم دارد و ما سعی کردیم که هیچ دسترسی اضافه‌ای از کاربر نگیریم.

نسخه جدیدی که دارای شبکه‌های اجتماعی است، تا دو هفته آینده عرضه خواهد شد. البته مایکت پروسه ثبت نام ندارد و ایمیل شما به اکانت‌تان متصل می‌شود و قادر هستید نام کاربری داشته و یا به عنوان مهمان وارد شوید. قابلیت‌هایی چون آواتار نیز در نظر گرفته شده و می‌توانید در ادامه کاربرهای برتر به لحاظ امتیاز را فالو کنید یا اشخاصی که در هر موضوع علاقه بیشتری دارند، وی را دنبال کرده تا ببینید چه بازی‌هایی را بیشتر دانلود می‌کند.

ما الان تقریبا روزانه در حدود ۱۵۰هزار یونیک دانلودر داریم که حداقل یک اپلیکیشن را دانلود می‌کنند که ۵ برابر این عدد، تعداد بازدید کننده‌ها است. میزان دانلودها به همراه آپدیت تقریبا ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار عدد به‌صورت روزانه است. در ارتباط با فروش، ما الان در حدود ۲۰۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه داریم که ۳۰ درصد آن سهم مایکت است. البته در ارتباط با انتشار دهندگان خارجی، ممکن است این درصد متفاوت باشد.

2 در مورد “سمینار خبری مایکت: ما از نظر زیر ساخت اول هستیم!”

  1. مایکت واقعا رشد خوبی داشته. من اخیرا یک برنامه در آن منتشر کردم و خیلی بهتر از بازار نتیجه گرفتم! امیدوارم رشدشون ادامه دار باشه و مثل بازار بی خود نشن

  2. چه اطلاعات خوبی منتشر شده، باید همه این طوری هر سال شفاف سازی کنن برای ما کاربرا. مارکت خوبیه این مایکت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH