بررسی موتورولا Moto Z (موتو زد): آقای همه فن حریف!

کمپانی موتورولا که یکی از قدیمی‌ترین تولید‌کنندگان تلفن‌های همراه بوده است، این چند سال اخیر وضعیت خوبی را در بخش موبایل سپری نکرد و همین موضوع باعث شد تا شرکت چینی لنوو بیاید و موتورولای با سابقه را از گوگل بخرد و با قدرتی بیشتر از قبل به تولید تلفن همراه بپردازد. از این طریق محصولات تولید شده قدرت و پشتیبانی مالی لنوو را در کنار اصالت و کیفیت موتورولا خواهند داشت. نتیجه این همکاری تولید سری Z از تلفن‌های هوشمند بوده است که محصولاتی سرشار از نوآوری و تازگی هستند.

امروز در آزمایشگاه آی‌تی‌رسان فرصت این را داشتیم تا به بررسی تلفن هوشمند موتو زد بپردازیم تا ببینیم نتیجه فعالیت این دو کمپانی ادغام شده به چه صورت است.

ابتدا نگاهی به مشخصات کلی این گوشی بر روی کاغذ می‌اندازیم.

  • جنس بدنه از فلز، ابعاد ۱۵۳.۳ در ۷۵.۳ در ۵.۲ میلی‌متر، وزن ۱۳۶ گرم
  • صفحه نمایش ۵.۵ اینچی، رزولوشن QHD، پنل امولد، توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ، نسبت نمایشگر به بدنه ۷۲ درصد، تراکم پیکسلی ۵۳۵ پیکسل در هر اینچ، محافظت از سطح نمایشگر با فناوری گوریلاگلس ۴
  • دوربین اصلی با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، فوکوس به صورت لیزری، همراه لرزش‌گیر اپتیکال، فلاش LED دو رنگ، قابلیت‌ عکاسی پانوراما و HDR، عکاسی حرفه‌ای، فیلم‌برداری ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین سلفی با رزولوشن ۵ مگاپیسکل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فلاش LED برای دوربین سلفی، فیلم‌برداری با رزولوشن فول‌اچ‌دی
  • پردازنده ۴ هسته‌ای کوالکام با مدل MSM8996 بر روی چیپست اسنپدراگون ۸۲۰، پردازنده گرافیکی Adreno 530، حافظه رم ۴ گیگابایت، موجود در حافظه‌های داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت، پشتیبانی از کارت حافظه micro SD تا ۲۵۶ گیگابایت
  • باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر، پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • پشتیبانی از USB Type-C، حسگر اثرانگشت همیشه آماده، پشتیبانی از ماژول‌های متعدد برای ارتقا بخش‌های مختلف، پشتیبانی از رادیو، بلوتوث، OTG و NFC، موجود در رنگ‌های مشکی خاکستری، مشکی رز گلد، مشکی طلایی و سفید

طراحی و ساخت: ظرافتی وصف ناپذیر

هنگامی که برای اولین بار موتو زد را در دست می‌گیرید، قبل از هر چیز متوجه ضخامت نازک آن خواهید شد. به گفته لنوو، موتو زد نازک‌ترین گوشی پرچم‌دار در بازار است. یک فریم فلزی طلایی رنگ دور تا دور گوشی کشیده شده که زیبایی دل‌نوازی را به هر سه طرف محصول هدیه داده است. در بخش روبه‌رویی دستگاه، دوربین سلفی، فلاش دوربین سلفی، اسپیکر، نمایشگر، میکروفون، نام موتو و حسگر اثرانگشت قرار گرفته است. شکل و شمایل این حسگر اثرانگشت و محل قرارگیری آن به صورتی است که شما آن را با دکمه هوم اشتباه خواهید گرفت و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. استفاده از تکنولوژی شیشه ۲.۵D طراحی جذابی را در قسمت جلویی گوشی ایجاد کرده است.

moto-12

اما بخش پشتی موتو زد از یک قاب فلزی ساخته شده است. بر روی این قاب خط‌هایی به صورت موازی از بالا تا پایین برای زیباتر شدن این قسمت کشیده شده است. دو بخش بالایی و پایینی پشت دستگاه از جنس پلاستیک بوده که حدس می‌زنیم برای بهبود عملکرد آنتن این عمل انجام شده است.

لوگوی موتورولا، محفظه دوربین و محل اتصال ماژول‌ها، بخش‌هایی هستند که در قاب پشتی موتو زد به چشم می‌آیند. متاسفانه محفظه دوربین این گوشی به دلیل ضخامت بی‌نهایت کم آن، به شدت از قاب بیرون زده است و علی‌رغم زیبایی کلی دستگاه، ظاهری نه‌چندان مناسب به این قسمت داده است. البته دورتادور این محفظه از فریم فلزی و طلایی رنگی پوشیده شده که وضعیت ظاهری را بهتر کند. موردی که در بخش قاب پشت گوشی کمی ناراحت کننده است، قدرت بی‌نهایت بالایش در جذب اثرانگشت و لک است؛ به طوری که برای گرفتن هر عکس نیاز دارید تا با دستمال آن را تمیز کنید و البته این لک‌ها به این راحتی‌ها هم از بین نمی‌رفتند.

moto-1

لبه راست گوشی از سه دکمه برای کنترل صدا و پاور تشکیل شده است. نزدیکی این دکمه‌ها به هم باعث می‌شود تا به اشتباه به‌جای قفل کردن گوشی، صدا را کم کنید. اندازه و شکل هر سه دکمه کاملا مشابه هم بوده و تنها بر روی دکمه پاور شیار‌هایی برای تشخیص از کلید‌های صدا قرار گرفته است که البته شناسایی‌ آن کمی مشکل خواهد بود و کم ‌کم به آن عادت خواهید کرد.

moto-4

اسپیکر موتو زد داخل همان بلندگوی جلویی که برای تماس استفاده می‌شود، قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده تا تنها یک پورت USB Type-C در لبه پایینی گوشی قرار بگیرد. البته خبری هم از جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری نیست که این موضوع می‌تواند به دلیل ضخامت کم گوشی باشد.

moto-3

موتو زد در رنگ‌های مشکی خاکستری، مشکی رز گلد، مشکی طلایی و سفید موجود است که در رنگ‌های مشکی خاکستری و سفید، فریم فلزی که دور گوشی پوشیده می‌شود، تقریبا هم رنگ با قاب شده و قابل تشخصی نخواهد بود.

هنگامی که گوشی را در دستان‌تان می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما القا خواهد کرد و به سرعت شما را متوجه کیفیت ساخت بالا و طراحی حرفه‌ای‌اش می‌کند. قرار گیری موتو زد در دست با وجود اندازه نمایشگر ۵.۵ اینچی به خوبی صورت می‌گیرد و احساس سر خردن را به کاربر نخواهد داد. البته دو لبه بالایی و پایینی گوشی کمی بیشتر از حد انتظار است؛ به طوری که وقتی می‌خواهید منوی اعلانات را از بالا به پایین بیاورید، باید از دست چپ‌تان هم کمک بگیرید. با وجود ضخامت بسیار کم در موتو زد نمی‌توان ایرادی به این بخش از طراحی گرفت.

moto-5

نظر شخصی من: راستش را بخواهید هنگام رونمایی از موتو زد و دیدن عکس‌هایش، اصلا فکر نمی‌کردم که بتواند در بخش طراحی من را جذب کند. اما بعد از این که گوشی را از نزدیک دیدم، واقعا نظرم را جلب کرد. موتو زد بسیار نازک و سبک است و همین موضوع کار کردن با آن را لذت بخش‌‌ می‌کند. بیرون زدگی دوربین شاید کمی بیشتر از حد معمول باشد اما باید ببینم که در بخش کیفیت دوربین کاری می‌کند که این بخش را نادیده بگیرم یا خیر. مستعد بودن بدنه در برابر جذب اثرانگشت و لکه به حدی بوده که هر یک ساعت بخواهید با یک تکه پارچه آن را تمیز کنید. کار کردن با یک دست توسط این گوشی به دلیل زیاد بودن لبه‌های بالایی و پایینی کمی مشکل است. جنس بدنه و کیفیت ساخت به حدی است که اگر کسی موتو زد را در دست بگیرد به ارزنده بودنش پی می‌برد.


صفحه ‌نمایش: با کیفیت

نمایشگر استفاده شده در موتو زد از نوع AMOLED بوده که رزولوشن QHD دارد. با اندازه ۵.۵ اینچی این صفحه نمایش، تراکم پیکسلی ۵۳۵ پیکسل در هر اینچ ایجاد می‌شود که مقداری بسیار عالی و درخور یک پرچم‌دار است. نسبت نمایشگر به بدنه چیزی حدود ۷۲ درصد است که مقداری مناسب محسوب می‌گردد. استفاده از پنل امولد در موتو زد باعث می‌شود تا رنگ‌هایی غلیظ‌‌تر و عمق مشکی بهتری داشته باشیم. روشنایی این صفحه نمایش می‌تواند در حداکثر میزان خودش به ۵۰۶ نیت برسد. با این میزان روشنایی خوانایی نمایشگر در زیر نور خورشید بسیار خوب خواهد بود و هیچ مشکلی با این قضیه نخواهید داشت.

moto-13

تغییر رنگ‌ها با تغییر زاویه دید در موتو زد کمی مشهود بوده که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید. سمت راست موتو زد با پنل امولد و سمت چپ می‌۵ شیائومی با پنل IPS قرار دارد.

moto-21 moto-22

در بخش تنظیمات نمایشگر، منوی خاصی برای شخصی سازی رنگ‌ها موجود بوده که شما می‌توانید از آن‌جا مود‌های مختلفی را انتخاب کنید. ویژگی نمایشگر Always On هم در موتو زد وجود دارد و در زمان استندبای بودن شما را از اعلانات و زمان باخبر می‌کند.

نظر شخصی من: کیفیت کلی صفحه نمایش موتو زد بسیار خوب است. روشنایی، کنتراست و غلظت رنگ‌ها همه به اندازه بوده و کم و کاستی در آن وجود ندارد. تنها مشکل موجود در این بخش، تغییر کردن رنگ‌ها با تغییر زاویه دید است که در پنل‌های امولد نباید چنین چیزی به این میزان دیده شود.


سخت‌افزار: پرچم بالاست!

چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ با پردازنده  ۴ هسته‌ای کوالکام، قلب تپنده موتو زد است. از این ۴ هسته، ۲ تا با سرعت ۲.۱۵ گیگاهرتز و دو تای دیگر ۱.۶ گیگاهرتز، عملیات پردازشی را انجام می‌دهند. هر ۴ هسته موجود در این پردازنده از معماری Kryo استفاده می‌کنند. حافظه رم ۴ گیگابایت، پردازنده گرافیکی Adreno 530 و پشتیبانی از USB Type-C از دیگر مشخصات سخت افزاری موجود در این گوشی است.

moto-6

موتو زد در دو حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت موجود بوده که البته با وجود درگاه حافظه خارجی هیچ نگرانی از لحاظ محدودیت در ذخیره سازی اطلاعات برای کاربر وجود نخواهد داشت.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های موتو زد را مشاهده کنید.

antutu

geek-1 bonsai نظر شخصی من: قدرت‌مندترین و جدیدترین چیپ موجود تا به امروز، بر روی موتو زد قرار گرفته است. مطمئن باشید با این مشخصات سخت افزاری چندین سال بدون کوچک‌ترین مشکل، می‌توانید از برنامه‌ و بازی‌های اندرویدی لذت ببرید. ساپورت کارت حافظه خارجی تا ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت هم خیال‌تان را از نظر ذخیره‌ سازی اطلاعات راحت می‌کند.


نرم‌ افزار: اندروید خام

تنها اندروید نسخه ۶ است که بخش نرم‌ افزاری موتو زد را تشکیل می‌دهد. همه چیز دقیقا به همان صورتی است که در اندروید خام قرار دارد. از گرافیک آیکون‌ها تا منو‌های مختلف، کوچک‌ترین تغییری را نداشته‌اند. برنامه‌های پیش‌فرض مانند موزیک پلیر و گالری همه از گوگل بوده‌ و تقریبا هیچ بخش اختصاصی در این قسمت یافت نمی‌شود. اگر می‌خواهید با رابط موتو زد بیشتر آشنا شوید، می‌توانید با نکسوس‌های گوگل کار کنید.

sc-moto-z-1

sc-moto-z-2برنامه‌ای با نام موتو در منوی این گوشی موجود بوده که در واقع تنها بخش اضافی موجود در موتو زد به نسبت اندروید خام است. با وارد شدن به این برنامه قابلیت‌های مختلفی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. یکی از این قابلیت‌ها دستیار صوتی اختصاصی موتورولا بوده که شما می‌توانید بدون لمس کردن موبایل به کنترل آن بپردازید. همچنین امکانات دیگری مانند روشن ماندن نمایشگر زمانی که به گوشی نگاه می‌کنید و یا رفتن به حالت سکوت با بلند کردن گوشی زمانی که موبایل زنگ می‌خورد، در این برنامه وجود دارد. در رابط کاربری موتو زد که در واقع همان اندروید استوک است، همه چیز به راحتی در دسترس بوده و مدت کمی طول می‌کشد تا به همه بخش‌های آن مسلط شوید.

نظر شخصی من: درست است که کار کردن با اندروید خام بسیار آسان بوده و رابط آن بسیار پرسرعت است؛ اما در حال حاضر با یک پرچم‌دار و با قیمتی در همان حد طرف هستیم. امکانات اختصاصی که کمپانی‌های مطرح بازار مثل سامسونگ و ال‌جی در بخش نرم‌افزاری‌شان قرار می‌دهند، جایی در موتو زد ندارد.  لنوو حتی یک موزیک پلیر و یا گالری اختصاصی برای گوش دادن به موزیک و دیدن تصاویر در این گوشی قرار نداده است و شما باید از همان برنامه‌های پیش‌فرض گوگل استفاده کنید. این را هم بدانید که اگر از سونی و یا نکسوس‌ها مهاجرت کرده‌‌اید، مطمعنا دیدن دوباره ظاهر همیشگی اندروید در موتو زد، دل‌تان را می‌زند. خلاصه از بخش نرم‌ افزاری این گوشی راضی نبودم و اگر روزی بخواهم آن را بخرم، به فکر کاستوم رام‌ و یا لانچر خواهم بود!


ماژول‌ها: ورود به دنیای بدون محدودیت!

تلفن‌های هوشمند ماژولار تا چند سال پیش تنها می‌توانستند در حد یک ایده باشند. تلفن‌های هوشمندی که بتوان با افزودن قطعات سخت‌افزاری، آن‌ها را در بخش‌های مختلف ارتقا داد.  اما اوایل امسال کمپانی ال‌جی از پرچمدار جدیدش با قابلیت ماژولار بودن، رونمایی کرد. ال‌جی جی۵ در واقع اولین تلفن همراه ماژولاری بود که شما می‌توانستید با خرید ماژول‌های مختلف که تعدادشان هم بسیار کم بود، از قابلیت‌های جدیدی در تلفن همراه‌تان استفاده کنید.

در جی۵ شما می‌بایست با درآوردن محفظه باتری و خاموش کردن گوشی، ماژول‌ جدید را به آن متصل کنید. متاسفانه تعداد ماژول‌های ساخته شده توسط ال‌جی برای این گوشی بسیار کم بود و همان تعدادی هم که از پیش ساخته شده بودند، آن چنان قابل استفاده و مفید نبودند. علاوه بر این‌ها ناموجود بودن این ماژول‌ها و قیمت بالای‌شان از دیگر مواردی بود که کم‌تر کسی را برای خریدشان ترغیب می‌کرد.

اما حدود ۴ ماه بعد از معرفی جی۵، لنوو موتو زد را با عنوان یک گوشی ماژولار معرفی و روانه بازار نمود. این بار موتو زد بر خلاف جی۵ ماژول‌های بیشتری دارد و کاربرد هر کدام به اندازه‌ای است که کاربر به خردیدشان فکر کند. این ماژول‌ها بدون نیاز به خاموش شدن گوشی، به پشت آن از طریق خاصیت آهنربایی متصل می‌شوند و هر کدام امکانات متفاوتی را به دستگاه اضافه می‌کنند. تا به امروز ماژول‌های مختلفی مثل قاب پشتی، پک باتری، پروژکشن، دوربین و اسپیکر JBL برای موتو زد تولید شده است که یک به یک به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

moto-20

ماژول اسپیکر JBL

یکی از ماژول‌های هیجانی برای موتو زد این اسپیکر است که با همکاری کمپانی JBL ساخته شده است. با متصل کردن این ماژول به پشت گوشی به حجم صدایی باورنکردنی با کیفیتی بسیار عالی دست خواهید یافت. این اسپیکر یک پایه نیز دارد که توسط آن می‌توانید گوشی را بر روی میز و یا یک سطح صاف قرار دهید. این ماژول درون خودش باتری مخصوص داشته و تنها با ظرفیت آن می‌توانید نزدیک به ۱۰ ساعت موزیک پخش کنید. در واقع با متصل کردن این ماژول به ظرفیت کلی باتری گوشی اضافه خواهد شد. این ماژول یک ورودی USB Type-C هم برای شارژ شدن به صورت مجزا دارد.

moto-14

ماژول پروژکشن Moto Insta-Share

این ماژول گوشی شما را به یک پروژکشن تبدیل می‌کند که قادر است تصویر را تا اندازه ۷۰ اینچ به نمایش بگذارد. همچنین یک عدد فن در این ماژول وجود داشته که از افزایش دما جلوگیری می‌کند. باتری موجود در این ماژول ظرفیتی معادل ۱۱۰۰ میلی‌آمپر دارد که باز با ظرفیت باتری دستگاه که ۲۶۰۰ میلی‌آمپر است، جمع خواهد شد. کیفیت تصاویر به نمایش گذاشته شده نسبتا مناسب بوده و شما را راضی خواهد کرد. این ماژول هم یک ورودی پورت USB Type-C دارد که می‌توانید آن را به صورت مجزا شارژ کنید و البته دقت داشته باشد که بایستی در محیط تاریک به تماشای آن بنشینید و نور چندان مناسبی برای نمایش در محیط‌های روشن و حتی نیمه روشن ندارد.

ماژول دوربین

این ماژول زوم اپتیکال ۱۰ برابر، حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، فلاش زنون و توانایی عکاسی با فرمت RAW را در اختیارتان قرار می‌دهد. هنگام استفاده از این ماژول دوربین اصلی دستگاه غیرفعال بوده و در واقع از لنزش برای عکس‌‌برداری استفاده می‌شود. کیفیت تصاویر گرفته شده توسط این ماژول بسیار بالاتر از دوربین گوشی بوده و امکاناتی هم که در اختیارتان قرار می‌دهد، بسیار کاربردی خواهد بود. لازم به ذکر است که کمپانی سازنده، هسل بلاد، یک شرکت مشهور سوئدی بوده که به صورت حرفه‌ای در ساخت تجهیزات عکاسی فعالیت می‌کند و این ماژول، نخستین محصول این کمپانی برای گجت‌های همراه است.

moto-19

ماژول پک باتری

این ماژول یکی از کاربردی‌ترین نمونه‌های ساخته شده برای موتو زد است. با متصل کردن این ماژول به گوشی، ۲۲۰۰ میلی‌آمپر به ظرفیت کلی باتری موتو زد اضافه می‌شود. ضخامت این ماژول آن‌ چنان زیاد نبوده و با متصل کردنش، کار کردن با گوشی همچنان به آسانی صورت خواهد گرفت. این ماژول درگاه USB Type-C نداشته و به همین دلیل برای شارژ شدنش می‌بایست از خود گوشی کمک بگیرید.

moto-16

علاوه بر این‌ها قاب‌هایی با طرح‌های متنوع برای موتو زد وجود داشته که باعث تغییر ظاهر دستگاه می‌شوند.

نظر شخصی من: به بعضی‌ها باید یاد داد که گوشی ماژولار چگونه است! تقریبا تمامی این ماژول‌ها کابردی هستند و استفاده از آن‌ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود. تنها موردی که می‌ماند، بحث قیمت این ماژول‌هاست که در ادامه آن‌ها را قرار داده‌ام.

اسپیکر: ۸۰ تا ۹۰ دلار

پروژکشن: ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار

دوربین: ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار

پک باتری: ۷۰ تا ۷۵ دلار

قاب پشت: ۳۰ تا ۳۵ دلار

شما هم با دیدن این قیمت‌ها دهانتان باز ماند؟ قیمت‌های درنظر گرفته شده برای ماژول‌های این گوشی، کمی بیش از حد انتظار بوده و امکان خریدشان توسط کاربران نسبتا پایین است و ارزش این مقدار پول را ندارند. به‌عنوان مثال برای خرید ماژول اسپیکر شما باید ۹۰ دلار هزینه کنید و تنها می‌توانید آن را با موتو Z استفاده کنید؛ در صورتی که با مبلغی کم‌تر شما می‌توانید اسپیکر‌های بی‌سیم خریداری کنید و آن را با تمامی دستگاه‌ها سینک نمایید. این را هم بدانید که اگر بخواهید تمامی این ماژول‌ها را خریداری کنید، باید به اندازه یک گوشی موتو زد دیگر هزینه کنید!


دوربین: خوب اما عالی نیست!

چشم به شدت بیرون زده موتو زد از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ساخته شده است. این دوربین با گشودگی دیافراگم  f/1.8 می‌تواند تصاویر روشنی را به ثبت برساند. کنار لنز دوربین این گوشی یک عدد فوکوس لیزری و فلاش LED دوگانه موجود است. شما می‌توانید توسط این دوربین با روزولوشن ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید. با وجود لرزش‌گیر اپتیکال، فیلم‌های ضبط شده بسیار روان و بدون لرزش هستند.

moto-8

در بخش دوربین سلفی شاهد سنسور ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 هستیم. همچنین خوشبختانه یک عدد فلاش LED تک رنگ برای دوربین سلفی تعبیه شده است. فیلم‌برداری با دوربین سلفی موتو زد با رزولوشن فول‌اچ‌دی انجام می‌گیرد.

moto-7

در رابط کاربری دوربین این گوشی بخش خاصی برای عکاسی به صورت دستی موجود بوده و شما توانایی دسترسی به بخش‌های متعددی مانند سرعت شاتر، ایزو، میزان نور و فوکوس دستی را خواهید داشت. فیلم‌برداری در حالت HDR نیز در موتو زد امکان پذیر است.

sc-moto-z-3
رابط کاربری دوربین موتو زد

کیفیت تصاویر ثبت شده را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

sample-moto-z-1-6
همراه ماژول دوربین با زوم ۱۰ برابر

sample-moto-z-1 sample-moto-z-1-2 sample-moto-z-1-3 sample-moto-z-1-4 sample-moto-z-1-5 sample-moto-z-1-7 sample-moto-z-1-8

نظر شخصی من: کیفیت عکس‌های ثبت شده با دوربین موتو زد بسیار خوب است و هیچ کم و کاستی ندارد. اما وقتی بحث مقایسه پیش می‌آید، شاید کمی از رقبای مطرح مثل آی‌فون ۷ پلاس و یا گوگل پیکسل جا بماند. کیفیت تصاویر ثبت شده با ماژول بالاتر بوده، اما هنگامی که از آن استفاده می‌کنید سرعت رابط دوربین کمی کاهش می‌یابد. فلاش دوربین سلفی هم بهتر از نبودن آن است و گاهی اوقات واقعا لازم می‌شود.


پخش چندرسانه‌ای: مناسب!

یک نمایشگر ۵.۵ اینچ و اسپیکر مونو بخش چندرسانه‌ای موتو زد را می‌سازد. همان طور که در بخش نرم‌ افزار اشاره کردیم، ویدیو پلیر و یا موزیک پلیر خاصی در موتو زد وجود ندارد و باید با همان پلیر‌های پیش‌فرض گوگل کار کنید. اسپیکر موتو زد به صورت مونو بوده و صدای بلندی دارد. کیفیت صدا در این اسپیکر متوسط بوده و کمی تیز است. با زیاد کردن صدا این مورد بیشتر خودش را نشان می‌دهد. البته اگر توان خرید ماژول JBL را داشته باشید، به حجم و کیفیتی باورنکردنی از صدا دست خواهید یافت. ماژول پروژکشن هم همین طور است و تماشای ویدیو توسط آن بسیار لذت بخش است.

moto-15


باتری: اصلا کافی نیست!

باتری موجود در موتو زد ظرفیتی معادل ۲۶۰۰ میلی‌آمپر دارد. این میزان اصلا مناسب یک تلفن هوشمند با نمایشگر ۵.۵ اینچی آن‌ هم با رزولوشن QHD نیست. مخصوصا اگر بخواهید از قابلیت Always On هم استفاده کنید. راه حل لنوو برای این مشکل همان ماژول پک باتری است که به این ۲۶۰۰ میلی‌آمپر، ۲۲۰۰ میلی‌آمپر دیگر ظرفیت اضافه می‌کند. در تصویر زیر اطلاعاتی کامل‌تر از باتری موتو زد برای شما قرار گرفته است.

battery-moto-z


سایر امکانات

قسمت سایر امکانات در دو بخش ماژول‌ها و حسگر اثرانگشت خلاصه می‌شود. حسگر اثرانگشت موتو زد در بخش جلویی گوشی قرار می‌گیرد. این حسگر به صورت دکمه‌ای نبوده و همیشه در حالت فعال قرار دارد. به این صورت که در حالت استندبای هم با قرار دادن انگشت روی آن قفل گوشی باز می‌شود. همچنین با نگه‌داشتن انگشت‌تان بر روی این سنسور به مدت ۲ ثانیه، گوشی قفل می‌شود. سرعت بازگشایی و قفل شدن دستگاه توسط این سنسور بسیار بالا بوده و عملکردی روان دارد. بزرگ‌ترین توانایی این گوشی که امکانات بسیاری را در اختیار کاربر قار می‌دهد، در قسمت ماژول‌ها بوده که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودیم.

moto-11

نظر شخصی من: کار کردن با حسگر اثرانگشت موتو زد بسیار لذت بخش است. اگرچه گهگاهی آن را با یک دکمه هوم اشتباه می‌گرفتم اما بعد از مدت کمی به آن عادت کردم. سرعت و دقت این سنسور کاملا مناسب بوده و شما را راضی خواهد کرد.


قیمت گذاری: کمی ارزان‌تر باش!

در حال حاضر موتو زد را می‌توانید با دو حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایت، با قیمتی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ همراه ماژول پک باتری، خریداری کنید. این گوشی تنها در نسخه ۶۴ گیگابایت خود با گارانتی رسمی هماتلکام عرضه می‌شود.

moto-10


سخن پایانی

این که کمپانی لنوو دست به چنین شهامتی بزند و بتواند یک تلفن هوشمند ماژولار بسازد، واقعا جای تحسین دارد. تقریبا تمامی ماژول‌های ساخته شده برای موتو زد، کاربردی هستند و شما از داشتنشان بسیار لذت خواهید برد. سخت‌ افزاری بسیار قدرت‌مند در کنار نرم‌ افزار سبک، ساده و روان همه آن چیز‌هایی هستند که در موتو زد قرار دارند. مطمئن باشید با خرید موتو زد و استفاده از قابلیت ماژولار بودن آن، به یک دنیای جدید از تلفن هوشمند وارد خواهید شد. این که موتو زد در رده یک پرچمدار قرار دارد و قیمت گذاری این چنینی باید برایش طبیعی باشد، کاملا درست است؛ اما این موضوع را باید بدانید که این گوشی بدون ماژول‌هایش تقریبا هیچ مورد خاصی ندارد که شما را هیجان زده کند؛ در حالی که تمرکز اصلی موتو زد بر روی ماژولار بودنش است اما قیمت هر ماژول‌بسیار بالاست!

moto-2

42 در مورد “بررسی موتورولا Moto Z (موتو زد): آقای همه فن حریف!”

  1. علی نورانی

    سلام گوشی موتورولا زد چجوری میشه آهنگ زنگ از تو ی آهنگ برایش بزاریم هر کی میدونه راهنمایی کنه

  2. سلام گوشی من موتو zاست و دو روزه که صدای تماسش قطع و زمانی که تماس میگیرن به گوشی من صدای گوشی بلند نمیشه و این زمانی اتفاق میوفتد که صدای تماس و زنگ و.. گوشی از تنظیمات زیاد است من الان چیکار کنم

  3. سلام اقای عباسی.یه سوالی داشتم
    من میخوام موتورولاmoto mبخرم ولی بررسی کردم میگن زود داغ میکنه وخیلی هم هنگ میکنه به نظرتون درسته؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام جناب عباسی عزیز
    من از اول با ایفون کار کردم
    الان هم ۶ دارم
    میخوام یه تنوع بدم
    خداوکیلی ارزش خرید داره؟
    حالا مه شده حدودا ۱۹۰۰ خواهشا جواب بدین یا ایفون ۷ بخرم؟

    1. علی‌رضا عباسی

      انتخاب خیلی سلیقه‌ای هستش
      ولی به نظر من آی‌فون 7 در حال حاضر انتخاب مناسب‌تریه

  5. سلام ببخشید من هدفون سیم دار دارم، چجوری میتونم به گوشیهای موتو وصلش کنم،آخه جای سوکتش رو نداره

    1. اگر اولویت شما در استفاده از گوشی، داشتن کیبورد QWERTY فیزیکی باشه و با نسبت ابعاد عجیب برای نمایشگر گوشی کنار بیاید، محصول خوبی هست. اگرچه بلک بری پریو با توجه به قیمت مناسب و سیستم عامل اندروید، در کل گوشی مطلوب‌تری برای خرید هست

  6. سلام
    بین الجی جی۶ و وانپلاس۵وموتو زد گیر کردم
    من عاشقه موتو زد هستم اما میگن جاسیمکارتش زودخراب میشه و نمیشه راحت درست کرد و ربطه کاربریش ک میگن خامه یعنی کلیدهای میانبری نداره یا چیزی!؟مرسی از راهنمایی

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      بین گوشی‌هایی که گفتین وان‌پلاس ۵ ارزش خرید بیشتری داره
      خشاب سیم‌کارت موتو زد خیلی مطمئن نیست اما خب موردی هم نیست که خیلی راحت خراب بشه! شما کمترین استفاده رو از اون قسمت دارید مگه اینکه بخواین هر روز سیم‌کارت‌تون رو عوض کنید در غیر این صورت مشکلی از اون لحاظ نخواهد داشت
      رابط کاربری خیلی‌ ساده‌ای داره که اگه دوستش نداشته باشید می‌تونید لانچر نصب کنید

  7. سلام اقایه عباسی ببخشید موتو زد پارتشو اروپاش با،پارت چینش که هماتلکام میاره چه فرقانی داره و اینکه کدوم بهتره ممنون

  8. با سلام
    من از این گوشی خیلی خوشم میاد و راجبش خیلی تحقیق کردم ولی چون فقط نسخه چینی این محصول (XT1650-05) فقط با گارانتی و قیمت ۲۰۹۵۰۰۰ تومان موجود هست و حالا با اومدن پرچمدارای جدید ۲۰۱۷ مثل S8 و LG G6 و … یکم دودل شدم چون قیمت این گوشیها تقریبا” نزدیک به هم هست، لطفا” راهنماییم کنین که یه گوشی مناسب حول و حوش ۲ میلیون تومان انتخاب کنم؟
    پیشاپیش ممنون

    1. تقریبا اکثر گوشی‌های موتورولا در چین تولید می‌شود اما در حال حاضر محصولی چون گلکسی S8 اگر بهای نزدیکی داشته باشه، خرید منطقی‌تری برای شما خواهد بود مگر آنکه از ماژول‌های گوشی موتورولا استفاده زیادی داشته باشید

  9. سلام ببخشید یه سوال خیلی مهم داشتم لطفا جواب بدین
    این ماژول پک باتری کار کردنش چطوریه؟؟
    یعنی وقتی به گوشی وصل می کنی دیگه لازم نیست برای شارژ دوباره جدا بشه منظورم اینه که آیا بخشی از گوشی میشه و همیشه روی گوشی می مونه؟؟
    من اول به خاطر باتریش بیخال شدم ولی این ماژول رو که دیدم تقریبا ۵۰۰۰ آمپر باتری کلیش میشه که خیلی خوب

  10. امیرحسین110

    با سلام
    خیلی خوشحالیم که موتو زد هم به صورت رسمی و با گارانتی هماتلکام وارد کشورمون شده.
    چند تا نکته رو لازم دیدم خدمت عزیزان عرض کنم :
    اول اینکه قبل از هر چیزی در ابتدا باید هنرمندی موتورولا را تحسین کرد ! یک گوشی با ضخامت ۵.۲ میلیمتر را وقتی در دست می گیرید حس خارق العاده ای را به شما منتقل می کند. این ضخامت و هنر و شاهکار را فراموش نکنید
    دوم اینکه گرچه هنگام معرفی آیفون ۷ با شنیدن خبر حذف جک ۳.۵ میلیمتری هدفون داد و هوارم بلند شد اما حالا به نظر میرسه که در آینده شاهد حذف این جک هدفون در همه تلفن های هوشمند هستیم.طبیعتا موتورلا هم جک ۳.۵ میلیمتری را فدای لقب باریک ترین گوشی جهان کرده.
    سوم درباره نوآوری موتورلا هست.یک گوشی ماژولار ! البته به معنای واقعی کلمه نه مانند آنچه در ال جی جی ۵ دیدیم.و نوآوری بعدی که کم نظیره وجود سنسور هایی در طرفین حسگر اثر انگشت به منظور شناسایی نزدیک شدن دستان شما و روشن شدن صفحه
    و در نکته چهارم میخوام درباره طراحی این گوشی عرضی داشته باشم
    به نظر می رسه که بیرون زدگی ۲ میلیمتری لنز دوربین در پشت گوشی یک نقص در طراحی “نیست” . شما دقت کنید. در موتو زد فورس با اینکه ضخامت گوشی بیشتر شده اما بازم بیرون زدگی لنز به همون اندازه موتو زد هست…. و این یعنی اینکه پشت این بیرون زدگی لنز دلیلی موجه وجود داشته که حدس میزنم با ماژول های این گوشی در ارتباطه . البته با گرفتن یک ماژول فوق العاده عالی با طرح چوب که نقش یک قاب را ایفا می کند این مشکل هم تا حد زیادی برطرف خواهد شد.(و همچنین مشکل جذب اثر انگشت بر بدنه)
    و نکته آخر. اگر باتری موتو زد برای شما کافی نیست میتوانید با تهیه ماژول باتری قدرت آن را تا نزدیکی ۵۰۰۰ میلی آمپر افزایش دهید که بسیار عالیست.اگر هم مشکل باتری دارید و هم احتمال میدهید دوربین گوشی کیفیت دلخواه شما را ندارد پیشنهاد شخصی من موتو زد فورس است که چون در انحصار اپراتور ورایزون است فعلا در دسترس نیست اما امیدواریم همزمان با عرضه جهانی آن هماتلکام این گوشی را در اختیار ما قرار دهد.موتو زد فورسم آرزوست ! 🙂
    با تشکر از توجه شما

  11. سلام اقای عباسی چند تا سوالی داشتم اول اینکه بین g8وgt3وg9plus کدوم بهترن و قیمتشاشون و پردازنده هاشون در چه سطحی هستن
    ? کدوما او تی جی میخورنو با ارزش تر هستن تروخدا جواب بدید؟

    1. علی‌رضا عباسی

      سلام دوست عزیز
      g9 پلاس و g8 هر دو گوشی‌های خوبی هستن و از otg هم ساپورت می‌کنند. البته فکر نمی‌کنم g9 پلاس فعلا داخل بازار قابل دسترس باشه.
      به هر حال پپشنهاد من g9 پلاس هستش

  12. ساخت چین با اصالت آمریکایی
    این گوشی واقعا عالیه و اگر آدم پولدار باشه بنظرم خیلی بهتر از آیفونه

    1. علی‌رضا عباسی

      دوست عزیز از نظر دوربین و نمایشگر هر دو در یک سطح هستند
      اما با این وجود قیمت xz خیلی بیشتر از P9 هستش.
      به خاطر همین خرید P9 رو‌ مناسب‌تر می‌دونم.

    2. دوربین پی۹ امکاناتو کیفیت عالی داره
      تگر حوصله عکاسی و ور رفتن با تنظبماتو داشته باشین عکسایه خفنی میتونین بگیرین…
      میتونین نمونه عکسای گرفته باپی۹ رو رو صفحه اینستا من ببینین.
      Soroush.ghp

  13. سلام اقای عباسی بین p9 و xz و g4 کدام بهتره
    اولویت بنده به ترتیب دوربین صفحه باطری و سرعت هس
    تشکر

  14. سلام . ممنون از زحماتتون. اقای عباسی بین سه گوشی z5 , mi5 ,mi5s کدومو پیشنهاد میکنین ؟ گزینه بهتری هم اگه هست لطفا بگین.

  15. راستش خودم LG رو بیشتر میپسندم به خاطر عوض شدن باتریش . به نظرتون کیفیت عکاسی S7 edge و V 20 خیلی باهم فرق داره ؟

    1. علی‌رضا عباسی

      شخصا از نظر عمر باتری، کیفیت نمایشگر و حتی کیفیت دوربین گلکسی S7 Edge رو بیشتر می‌پسندم.

    1. علی‌رضا عباسی

      دوست عزیز شیائومی می ۵ به نظرم پردازنده قوی‌تری داره و به نسبت امکاناتش خیلی ارزش داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH