فناورانه: آشنایی با فرمت تصویری RAW

با مطلب دیگری از سری مطالب فناورانه در آی‌تی‌رسان همراه شما هستیم. فناورانه جایی است که شما را با تک تک بخش‌های دنیای تکنولوژی آشنا می‌کند؛ پس خودتان را برای شناخت یک تکه دیگر از دنیای تکنولوژی آماده کنید.

تا به حال نام تصاویر با فرمت Raw را شنیده‌اید؟ و یا این که آیا بخش خاصی در رابط کاربری دوربین شما با عنوان Raw وجود دارد و شما نمی‌دانید که این بخش به چه کاری می‌آید و اصلا فایده‌اش چیست؟ در این مقاله سعی داریم به پاسخ‌ تمامی سوالات مطرح شده در بالا بپرازیم.

RAW چیست؟

Raw در واقع یک نوع فرمت مانند JPEG برای تصاویر است که می‌تواند توسط دوربین‌های مختلف به ثبت برسد. این فرمت تصویری به این صورت ساخته می‌شود که داده‌ها را دست نخورده و به طور مستقیم از لنز دریافت و ثبت می‌کند. در این نوع فرمت تصویری، بعد از گرفتن عکس توسط دوربین هیچ گونه پردازش و عملیات خاصی روی تصویر صورت نمی‌گیرد و در واقع با یک فایل تصویری خام طرف هستیم؛ به همین دلیل هم این نوع فایل‌ها معمولا حجم بالایی دارند.

photo_editing_raw_files_dcm106-supp_shoot-01

تفاوت فرمت RAW با JPEG در چیست؟

همان طور که گفته شد در تصاویر با فرمت RAW کوچک‌ترین عملیاتی برای فشرده سازی و ویرایش تصاویر صورت نمی‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود تا به کیفیت بالاتری از این فایل‌های تصویری دسترسی داشته باشید. اما در فرمت تصویری JPEG  این موضوع کاملا برعکس است. در این فرمت بعد از گرفتن عکس، دوربین شما شروع به پردازش می‌کند و طبق روش خودش تصویر را آن گونه که می‌خواهد، به ثبت می‌رساند و در نتیجه در انتها با یک عکس فشرده شده با فرمت JPEG مواجه خواهید شد. اما این عملیات فشرده سازی و آن پردازشی که بر روی عکس صورت گرفته، چه تفاوتی را در کیفیت و خروجی آن‌ها ایجاد می‌کند؟ به عبارت ساده‌تر کیفیت تصاویر ثبت شده با فرمت Raw چه تفاوتی با JPEG دارد؟

۹۱۰۶۸۸۷۰۰

بدون شک کیفیت خروجی تصاویر RAW بالاتر است

این مورد تنها با شناخت نحوه عملکرد هر دو فرمت، نتیجه‌گیری می‌شود. درواقع همان پردازش و فشرده سازی که بر روی JPEG صورت می‌گیرد، باعث افت کیفیت و در نتیجه کاهش حجم عکس می‌شود. بگذارید ساده‌تر برای‌تان توضیح دهم؛ تمامی دوربین‌ها تصاویر را با فرمت RAW به ثبت می‌رسانند اما وقتی که شما می‌خواهید از فرمت JPEG استفاده کنید، دوربین عملیات پردازشی‌اش را بر روی عکس انجام خواهد داد و نتیجه آن تصاویر JPEG خواهد بود. پس بهتر است بگوییم فرمت JPEG در واقع از دل RAW بیرون آمده است.

اما چرا احتمال کاهش کیفیت با انجام این عملیات پردازشی وجود دارد؟ پاسخش ساده است! بدون شک دوربین از ذهن شما باهوش‌تر و از کامپیوترتان تواناتر نیست و این موضوع به این معناست که دست شما باز است که پس از ثبت هر تصویر با فرمت RAW، خودتان دست به ویرایش و پردازش تصویر بزنید.

a943c2f88ff1e4965214719a0c94fe8f

دسترسی به روشنایی و کنتراست بالا در تصاویر RAW

بازه روشنایی در واقع تعداد مراحلی است که رنگ مشکی به سمت رنگ سفید تغییر می‌کند. این بازه هر چقدر بیشتر باشد نقاط تیره و روشن روان‌تر به نمایش در می‌آیند.

این بازه روشنایی در تصاویر JPEG می‌تواند تا ۲۵۶ برسد. در صورتی که این مقدار در تصاویر با فرمت RAW می‌تواند از ۴,۰۹۶ تا ۱۶,۳۸۴ متغیر باشد. در واقع این مورد است که چیزی با نام بیت را در تصاویر می‌سازد. JPEG می‌تواند تصاویر ۸ بیتی ثبت کند؛ در حالی که RAW توانایی ثبت تصویر با ۱۲ یا ۱۴ بیت را دارد. همین موضوع تاثیر به‌سزایی در کنتراست خواهد گذاشت.

jpeg-2

دست‌تان برای ویراش باز است

به ثبت رسیدن جزییات بسیار بالا در داده‌های تصاویر، به شما این امکان را می‌دهد که بدون کوچک‌ترین افت کیفیت، به ویرایش تصاویر RAW بپرازید. هنگامی که می‌خواهید یک تصویر RAW را ویرایش کنید، هیچ داده‌ای در این نوع فایل تغییر نخواهد کرد. در واقع شما با ایجاد دستورالعمل‌ها و تغییرات دل‌بخواهی‌تان در حال ساخت فایل JPEG هستید. بنابراین اصلا نیاز به نگرانی در رابطه با آسیب رساندن به تصاویر وجود نخواهد داشت. فرمت‌های JPEG به این صورت هستند که با هر بار ویرایش و ذخیره کردن، از کیفیت‌شان کاسته می‌شود و دیگر مانند اول نخواهند بود. چنین چیزی در RAW دیده نمی‌شود.

sync-mobile-device

جزییات بیشتری ثبت می‌شود

هنگامی که یک تصویر RAW را به ثبت می‌رسانید، توانایی دسترسی به میزان نویز و شارپنس را به طور مستقیم توسط برنامه‌هایی مثل Lightroom خواهید داشت. این برنامه‌ها بسیار پرقدرت‌ بوده‌اند و عملکردشان بهتر از چیزی است که دوربین‌تان به طور پیش‌فرض برای ثبت JPEG انجام می‌دهد.

همچنین فشرده نشدن این فایل‌ها، باعث می‌شود تا اطلاعات ریزترین جزییات تصویر را در اختیار داشته باشید.

همان‌طور که مشاهده کردید مزایای فرمت Raw به اندازه‌ای است که همه کابران را ترغیب کند تا با فرمت JPEG خداحافظی کنند و سراغ عکس‌برداری RAW بیایند. اما چرا هنوز هم عده زیادی از کاربران و حتی عکاسان حرفه‌ای فرمت JPEG را ترجیح می‌دهند؟

close-up-of-detail-in-highlight-areas-raw-and-jpeg

سرعت ثبت شدن فرمت RAW پایین‌تر از JPEG است

مگر ما نگفتیم این فرمت JPEG است که نیاز به پردازش دارد و RAW هیچ پردازش خاصی روی عکس انجام نمی‌دهد؟ پس چرا سرعت ثبت شدن تصاویر RAW پایین است؟

همان طور که تا الان متوجه شده‌اید، فرمت RAW تمامی داده‌ها را در خودش جای می‌‌دهد و مسلما جای‌گیری این میزان اطلاعات در یک فایل، زمان بیشتری را خواهد گرفت. اگرچه بهتر است بدانید ویرایش تصاویر RAW پرسرعت‌تر از JPEG صورت می‌گیرد. این موضوع برای کسانی که می‌خواهند پشت‌ سر هم و به سرعت عکس بگیرند، مشکل‌ساز خواهد بود.

motion_blur

حجم فایل‌ تصاویر RAW حداقل ۳ برابر بیشتر از JPEG است

از آن جایی که بر روی فایل‌های RAW هیچ‌گونه فشرده سازی صورت نگرفته، حجم این فایل‌ها بالاتر از JEPG بوده است. به طوری که یک تصویر با فرمت JPEG که حجمی حدود ۸ مگابایت دارد، اگر با فرمت RAW ذخیره بشود چیزی حدود ۳۰ مگابایت حجم خواهد داشت. همین موضوع استفاده از این نوع فایل‌ها را برای کسانی که با صفحات وب سرو‌کار دارند، دشوار کرد و این دسته از کاربران فرمت JPEG را ترجیح می‌دهند.

sraw-file-sizes600

عکس‌برداری با فرمت RAW سرعت دوربین را پایین می‌آورد

حجم بالای هر فایل RAW باعث می‌شود تا دوربین وقت بیشتری را صرف عملیات دخیره سازی بکند و همین موضوع باعث ایجاد شدن کندی در دوربین می‌شود.

ic_btv001

دیکود کردن فرمت RAW نیاز به برنامه‌های جانبی دارد

برای مشاهده تصاویری که با فرمت RAW به ثبت رسیده‌اند، شما نیاز به برنامه‌های جانبی مختلفی خواهید داشت. البته نوع خاصی از این فرمت با نام DNG توسط کمپانی ادوبی ساخته شده، که این مشکل را تا حدی برطرف کرده است. توسط برنامه‌ Lightroom شما قادر خواهید بود تا فایل RAW مورد نظرتان را به DNG تبدیل کنید. همچنین برای پرینت کردن تصاویر با فرمت RAW شما مجبور هستید تا آن را به فرمت JPEG تبدیل کنید.

raw-file-format-symbol_318-45283

سخن پایانی

مزایای عکاسی RAW به اندازه‌ای است، که شما بخواهید معایبش را نادیده بگیرید و با فرمت JPEG خداحافظی کنید. در حال حاضر تقریبا تمامی دوربین‌های عکاسی و حتی تلفن‌های هوشمند در بخش عکاسی دستی، امکان ذخیره سازی تصاویر با فرمت RAW را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و شما به راحتی از این طریق قادر خواهید بود تا تصاویر با کیفیت‌تری را به ثبت برسانید.

5 در مورد “فناورانه: آشنایی با فرمت تصویری RAW”

  1. سلام ،خلاصه اینکه raw تنها مشکلش حجم بالاشه ،میشه بگید گوشی من اچ تی سی ام هشت هستش ،بصورت پیش فرض. Raw هست یا اون یکی? بعد اگر بخام تغییرش بدم باید از کجا اقدام کنم ،با تشکر

  2. مرسی واسه این مطلب
    الان یعنی پیشنهاد میدین با واسه عکاسی حرفه ای از raw استفاده کنیم یا نه

    1. علی‌رضا عباسی

      دوست عزیز مرسی از نظرتون
      اگر عکاس حرفه‌ای هستید و کیفیت تصاویر براتون مهم هستش، حتما از RAW استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH