چرا گوگل در فصل تعطیلات کروم‌بوک جدیدی را معرفی نکرد؟!

جمعه سیاه و دوشنبه سایبر آمدند و رفتند و فصل تعظیلات نیز شروع شده است. گوگل، مایکروسافت و اپل محصولات خود را رونمایی کرده و سعی در خالی کردن جیب کاربران دارند. مایکروسافت با سرفیس استودیو و سرفیس بوک‌های جدید به میدان آمده و اپل نیز آیفون ۷ و مک‌بوک‌های جدید را عرضه کرده است.

گوگل اما چیزی جدیدی را امتحان می‌کند. برای اولین بار، گوگل اکوسیستمی از محصولات را دارد: گوشی‌های پیکسل، اسپیکر گوگل هوم و هدست واقعیت مجازی Daydream. هر سه محصول برای استراتژی گوگل مهم هستند، اما غیبت یک محصول جلب توجه می‌کند: کروم‌بوک. در این پاییز، خبر چندانی از پلتفرم سنتی کامپیوتری گوگل نبود و با توجه به چند اتفاق، این موضوع کمی تعجب برانگیز است.

اولین اتفاق این است که بر اساس داده‌های IDC، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ فروش کروم‌بوک از مک‌بوک پیشی گرفت. این شاید تنها یک داده باشد، اما نشان می‌دهد که بازاری برای کروم‌بوک وجود دارد و این بازار در حال رشد نیز هست. اتفاق دوم این بود که گوگل اعلام کرد اپلیکیشن‌های اندروید بر روی کروم‌بوک‌ها قابل اجرا خواهند بود. این کار دو مشکل کروم‌بوک را حل می‌کند: نبود اپلیکیشن‌های سنتی و قابلیت‌های آفلاین کم کروم‌بوک.

اما عرضه گوگل پلی برای کروم‌بوک چندان پیشرفتی نداشته است. بعد از شش ماه از اعلام این خبر، تنها سه کروم‌بوک کاملا از گوگل پلی پشتیبانی می‌کنند. البته اگر از نسخه توسعه‌دهندگان سیستم عامل کروم استفاده کنید، شاید چند لپ‌تاپ دیگر نیز پیدا شود، اما در کل این تعداد کسی را به خرید کروم‌بوک مجاب نمی‌کند. در حقیقت، گوگل حتی این خبر را در وبسایت کروم‌بوک نیز اعلام نمی‌کند. البته اجرای یک کار نیم پخته بدتر از اجرا نکردن آن است، اما انتظار می‌رفت تا الان که آخر سال است، بسیاری از مشکلات اجرای اندروید بر روی کروم‌بوک حل شده باشد.

تنها چیزی که در این مورد می‌تواند دید، یک فرصت از دست رفته است. اندروید با اختلاف فاحشی محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل است و توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندروید بر روی سیستم عامل کروم، تجمیع خوبی بین این دو سیستم عامل محسوب میشد. اما اعلام نکردن آن به صورت رسمی نشان از آن دارد که کاربران از این ویژگی آگاهی ندارند و توسعه‌دهندگان نیز مشوقی ندارند که هنگام توسعه اپلیکیشن، کروم‌بوک را نیز در نظر بگیرند.

گوگل از نظر سخت‌افزاری اشتباهی را مرتکب شده است. کروم‌بوک پیکسل ۲ از آگوست به بعد تولیدش متوقف شده و جایگزینی نیز برای آن اعلام نشده است. گرچه این کروم‌بوک چندان خرید مناسبی محسوب نمیشد، اما همانند گوشی‌های نکسوس به توسعه‌دهندگان برای ساخت کروم‌بوک‌های خودشان الهام میداد. توسعه‌دهندگان البته خودشان جلو افتاده‌اند، اما جای تاسف دارد که گوگل ساخت سخت‌افزار خودش برای سیستم عامل کروم را رها کرده است.

این شکاف در فروشگاه آنلاین گوگل نیز خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر در فروشگاه آنلاین شما تنها می‌توانید سه کروم‌بوک ببینید که هر سه متعلق به ایسر است: دو مدل ۱۱ اینچی و یک مدل ۱۴ اینچی. کمی عجیب بنظر می‌رسد که مدل‌های ۱۳ اینچی که محبو‌ب‌ترین کروم‌بوک‌ها هستند، در این فروشگاه یافت نمی‌شوند.

یک دلیل احتمالی برای این عدم اولویت این است که گوگل واقعا قصد دارد که اندروید و کروم را تجمیع کرده و تحت عنوان سیستم عامل اندرومدا عرضه کند. برخی حتی معتقدند که لپ‌تاپ‌های جدید پیکسل با اندرومدا عرضه می‌شوند. البته تا کنفرانش بعدی گوگل زمان زیادی باقی مانده، اما اگر گوگل می‌خواهد در این مسیر حرکت کند، باید کمی دست بجنباند.

هنوز زود است که بگوییم گوگل چه چیزی در سر دارد، اما یکی از سخنگویان گوگل گفته که گوگل به سیستم عامل کروم و کروم‌بوک متعهد است. این سخنگو همچنین گفته که کروم‌بوک‌ها در بخش آموزش طرفداران زیادی دارند. البته از آنجایی که کروم‌بوک توسط دیگر سازندگان ساخته می‌شود، شاید گوگل خواسته در این پاییز تمام تمرکز بر «ساخت گوگل» باشد. اما اگر کروم‌بوک‌ها رها نشده‌اند، نبود کروم‌بوک‌ها در پاییز عجیب‌تر می‌شود.

گوگل توانسته به خوبی فاصله خود را با اپل کم کند، گرچه مک‌بوک پرو و کروم‌بوک دو رده مختلف محصول هستند. اما اگر گوگل محصولات خوبی برای کاربران عرضه نکند و قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های اندوریدی را در اولویت قرار ندهد، این گفته قدیمی که سیستم عامل کروم «همان مرورگر کروم است» برای همیشه باقی می‌ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH