6 جایی که انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر از سوخت فسیلی است

۶ جایی که انرژی‌ تجدیدپذیر ارزان‌تر از سوخت فسیلی است

امروزه در ماراتن کاهش وابستگی جهان به سوخت‌های فسیلی، هزینه یکی از پارامترهای تعیین کننده است. هرچند تحقق این هدف سال‌ها طول می‌کشد، اما پیشرفت در تکنولوژی و افزایش کارایی دستگاه‌ها، به کاهش هزینه در انرژی‌های تجدید پذیر کمک کرده است که در این سال‌ها، منجر به افزایش تقاضا شده است. در سراسر دنیا، محل‌هایی وجود دارند که ثابت کردند انرژی‌های تجدید پذیر ارزان‌تر از سوخت‌ فسیلی هستند.

۱-txu-energy-wind-farm-texas-free-electricity

به طور کلی سوخت‌های فسیلی هنوز هم از منابع جایگزین ارزانتر هستند، اما در بعضی از نقاط دنیا، کفه ترازوی انرژی‌های پاک سنگین‌تر است. استفاده از این انرژی‌ها زمانی جذاب‌تر می‌شود که به دلیل فراوانی بتوانند به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرند. روز به روز با ارزانتر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر، حامیان محیط زیست امیدوارند که منابع انرژی مانند خورشید و باد، بتوانند سوخت‌های فسیلی را کاملا به عقب برانند.

انرژی باد رایگان در دالاس

همه چیز در تگزاس  وسیع‌تر است، از جمله تولید انرژی بادی. یک شرکت سودده در شهر دالاس ایالت تگزاس، آنقدر از انرژی بادی درون شبکه خود الکتریسیته تولید کرده، که تصمیم گرفته آن را به رایگان در اختیار بگذارد. در ماه نوامبر سال قبل، مشتریان شرکت TXU Energy، به دلیل تولید مازاد انرژی، از الکتریسیته رایگان بین ساعت‌های ۹ شب تا ۶ صبح استفاده می‌کردند. هرچند قوانین مالیاتی فدرال، قیمت انرژی بادی را پایین آورده‌اند اما تنها ۱۰ درصد  الکتریسیته تولیدی در سرتاسر ایالت تگزاس از انرژی بادی تامین می‌شود. عملکرد شرکت TXU Energy پتانسیل فوق العاده این منبع تجدید پذیر را بیش از پیش ثابت کرده است. رایگان بودن این انرژی، به این کمپانی در کاهش هزینه‌های نگهداری و ذخیره سازی انرژی کمک کرده است. همچنین تأمین انرژی بیش از نیاز، یکی دیگر از پیامدهای استفاده از این نوع انرژی است.

نیروگاه خورشیدی رایگان در شیلی

امسال آفتاب شدید در شیلی باعث تولید الکتریسیته مازاد  مصرف در مزرعه‌های خورشیدی شد. هزینه تولید الکتریسیته در این کشور در طول ۱۱۳ روز متوالی در ماه آوریل، به صفر رسید. دولت شیلی با احداث ۲۹ واحد نیروگاه خورشیدی و برنامه ساخت ۱۵ نیروگاه خورشیدی دیگر در آینده، سرمایه گذاری بزرگی را در این زمینه انجام داده است. در سال ۲۰۱۵، شیلی از ۱۹۲ روز تولید الکتریسیته رایگان برخوردار شد. با این حال از آنجایی که بسیاری از مردم در مناطق محروم و روستایی زندگی می‌کنند، این مزایای رایگان، برای تمام ساکنان شیلی امکان پذیر نیست. در حقیقت بسیاری از مردم، هزینه‌های بیش از حد معمول را برای الکتریسیته می‌پردازند اما با این حال، دولت برای حل این مشکلات، به دنبال بهبود زیرساخت‌هاست.

۲-chile-abengoa-solar-plant

ارزان‌ترین انرژی بادی در دانمارک

ماه پیش یک شرکت سوئدی اعلام کرد که در حال ساخت یک مزرعه بادی در اطراف ساحل دانمارک است. این نیروگاه، الکتریسیته را ارزانتر از زغال سنگ و گاز طبیعی تولید می‌کند. نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی Kriegers Flak، خبر از اولین نیروگاه ساحلی فوق شبکه‌ای دنیا با تولید الکتریسیته ۵۴ دلار در هر مگاوات، می‌دهد. این نیروگاه به اسم محل استقرارش که در کنار تپه دریایی بالتیک است، نام گذاری شده است.  این مزرعه بادی دارای یک پل ارتباطی ۴۰۰ مگاواتی با آلمان است که دو کشور را قادر می‌سازد تا در مواقع مورد نیاز، الکتریسیته را به اشتراک بگذارند و علاوه بر آن، هزینه‌ها و کمبود توان را کاهش دهند. این نیروگاه فوق شبکه‌ای قرار است در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود.

denmark

خانه‌های خورشیدی با هزینه‌های رقابتی در استرالیا

در استرالیا، خانه‌های مجهز به سلول خورشیدی و سیستم‌های باتری تسلا از نوع Powerwall 2.0، نشان می‌دهند که ایده‌های التون ماسک (Elton Musk) علاوه بر امکان پذیر بودن، کاربردی نیز هستند. کارآفرینان، بارها در مورد اینکه انرژی خورشیدی می‌تواند الکتریسیته پایدار و مقرون به صرفه ایجاد کند، بحث کرده‌اند. به تازگی طبق گزارش سازمان مشاوره انرژی (CME)، خانه‌های خورشیدی در استرالیا بر اساس ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و توانایی ذخیره انرژی، می‌توانند این مزایا را ایجاد کنند. در حالی که خرید الکتریسیته از شبکه معمول برق رسانی هزینه بالاتری را می‌طلبد. این به آن معناست که صاحبان خانه‌های خورشیدی در طولانی مدت از هزینه‌ها معاف می‌شوند. این ویژگی می‌تواند به صنعت خانه‌های مجهز به سقف‌های خورشیدی کمک کند.

۴-tesla-solar-roof

انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا

در حال حاضر در آمریکا، انرژی‌های بادی و خورشیدی از سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر شده است. روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۴ داده‌های صنعتی را ارزیابی و گزارش کرد. در بعضی از موارد، انرژی تجدید پذیر توانسته بود هزینه مربوط به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. طبق گزارش روزنامه تایمز، با استناد به تحولاتی که در طول پنج سال رخ داده است، انرژی‌های تجدید پذیر با استفاده از کمک‌های مالی، به قیمت رقابتی در مقایسه با سوخت‌های فسیلی رسیده است. اما بعضی تحلیلگران صنعت بر این باور بودند که حتی بدون استفاده انرژی‌های خورشیدی (مخصوصا سلول‌های فتوولتاییک) و بادی از کمک‌های مالی، می‌توان با زغال سنگ و گاز طبیعی رقابت کرد. این حجم توجه در سال ۲۰۱۴ منحصر به فرد بود. هرچند با ادامه کاهش قیمت انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه، بازار رقابت داغ‌تر هم می‌شود.

۵-us-renewable-energy

ارزان‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان

با وجود اینکه هر چند ماه یکبار نام جدیدی عنوان ارزان‌ترین نیروگاه خورشیدی را به خود اختصاص می‌دهد، کسب این رکورد جهانی، به یک رقابت همیشگی تبدیل شده است. دوبی در ماه مه امسال رکورد جدیدی را با تنها ۲۹.۹ دلار در هر مگاوات ساعت، به ثبت رساند. این رکورد برای اولین بار در تاریخ، قیمت انرژی خورشیدی را از زغال سنگ پایین‌تر آورده است. تنها سه ماه بعد یعنی در ماه آگوست، شیلی توانست قیمت را به زیر رکورد دوبی کاهش دهد. در یک مناقصه انرژی، یک شرکت سهامی اسپانیایی به نام Solarpack Corp Tecnologica، مبلغ ۲۹.۱۰ دلار را به ازای هر مگاوات ساعت برای یک پروژه نیروگاه خورشیدی پیشنهاد داد. در این مناقصه، قیمت‌های پیشنهادی پروژه‌های نیروگاهی با استفاده از سوخت زغال سنگ، نزدیک دو برابر پروژه‌های خورشیدی بود. چیزی نمی‌گذرد که رکورد جدیدتری در مناقصه‌های انرژی کشوری دیگر به ثبت برسد.

این مطلب اثبات کننده این موضوع است که نه تنها انرژی‌های تجدید پذیر می‌توانند با سوخت‌های فسیلی رقابت کنند، بلکه می‌توانند با کاهش بودجه‌ها، بیشتر سودمند باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH