اچ‌تی‌سی جان؛ زمان تغییر در طراحی فرا رسیده است!

HTC 10 و Bolt امسال توسط یک کمپانی با نام اچ‌تی‌سی عرضه شد تا جلوی ضررهای این شرکت را گرفته و آنها را مجددا در مسیر موفقیت قرار دهد. اما این دو مدل، نتوانستند آنچنان که باید و شاید، طرفداران خود را راضی نگه دارند و حتی بسیاری از علاقمندان و فن‌های اچ‌تی‌سی، بعد از معرفی این دو محصول، ناامید شده و نگران آینده این کمپانی تایوانی شدند. HTC 10 و Bolt از سخت‌افزار قدرتمندی بهره‌مند هستند که توانایی رقابت با پرچمداران دیگر را دارند. اما زبان طراحی تکراری اچ‌تی‌سی، باعث شد تا موفقیت‌هایی که مسئولان این کمپانی از آن انتظار داشتند، کسب نشود. در کنار تغییرات بسیار ریز و کوچک، HTC 10 شباهت زیادی به نسل‌های پیشین خود، یعنی M9، M8 و One M7 دارد و این موضوع باعث می‌شود تا دیگران بر این باور باشند که طراحان این کمپانی در زمینه تولید یک محصول انقلابی و ایجاد تغییر و تنوع، با مشکل مواجه شده‌اند.

البته شایان ذکر است که اچ‌تی‌سی، تنها شرکتی نیست که در زبان طراحی قدیمی خود گیر کرده است. طراحی آیفون‌های اپل چندی است که ثابت مانده و موبایل‌های سری Xperia کمپانی سونی نیز از این قاعده مسثنی نیستند. حتی گلکسی S7 سامسونگ نیز با ظاهری شبیه به گلکسی S6 عرضه شد. ما در این مطلب نمی‌خواهیم بگوییم که تمامی این شرکت‌ها، باید طراحی دیوایس‌های خود را تغییر دهند. اما مطمئنا اچ‌تی‌سی در این زمینه با دیگران تفاوت دارد و باید فکری به حال طراحی تلفن‌های هوشمند خود بکند.

طراحی شیشه‌ای به لبه‌های خمیده سری Edge سامسونگ، باعث شد تا یک زبان طراحی جدید برای محصولات این شرکت به وجود آمده و از این طریق، این سری از محصولات شناسایی شوند. سری Edge از گلکسی S6 و S7 سامسونگ، تغییر آنچنان خاصی نبود، اما زیبایی خاصی به دیوایس بخشید. ولی اگر شما به HTC 10 نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که این طراحی متعلق به سه یا چهار سال پیش بوده و تغییر خاصی در آن به وجود نیامده است. البته شرکت اپل با طراحی خاص و لوگوی خود، شناخته می‌شود و تغییر این سبک، ممکن است که نام و نشان این برند را خدشه‌دار کند. اما کمپانی اچ‌تی‌سی، مدتی است که از دنیای تلفن‌های هوشمند عقب مانده و تغییر در سبک و سیاق دیوایس و ایجاد یک زبان طراحی جدید، مطمئنا آسیبی به این شرکت وارد نمی‌کند.

باید بگوییم که هیچ مشکلی با طراحی زیبا و درخشان اچ‌تی‌سی نداریم. کیفیت ساخت و ظاهر آن بسیار خوب و قابل قبول است. اما باید قبول کنیم که طراحی آن‌، بعد از ۴ نسل، خسته کننده شده و کاربران نیاز به یک زبان طراحی جدید دارند. همچنین تولید کنندگان دیگر و رقبای اچ‌تی‌سی، کیفیت طراحی محصولات خود را افزایش داده‌اند و به همین دلیل، این کمپانی تایوانی نیز باید فکری به حال محصولات خود بکند.

طراحی دایره‌ای دوربین و خطوط آنتن در بالا و پایین بدنه که باعث می‌شوند تا پشت دیوایس از یکنواختی خارج شود، موارد معقول و قابل قبولی هستند. اما نوع و سبک قرارگیری آنها در طراحی دیوایس، تکراری به نظر می‌رسد. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش در مقایسه با دیگر محصولات، کمی زیاد است و نوع طراحی دکمه‌های سخت‌افزاری دیوایس نیز قدیمی و از رده خارج به حساب می‌آید. اچ‌تی‌سی شاید اولین شرکتی بود که از این طراحی در دیوایس‌های خود استفاده کرد، اما در حال حاضر و در پایان سال ۲۰۱۶ و نزدیک شدن به سال جدید، این سبک از طراحی، دیگر کاربران را راضی نمی‌کند و آنها، سبک و سیاق جدیدی را طلب می‌کنند.

اگر اچ‌تی‌سی می‌خواهد تا همچنان روی پای خود بایستد و در بازار تلفن‌های هوشمند باقی بماند، باید طراحی محصولات خود را تغییر داده و یک سبک جدید را ابداع نماید. اگر نگاهی به استقبال زیاد مردم از طراحی شیائومی Mi Mix یا گلکسی S7 Edge بیاندازیم، خواهیم دید که کاربران تلفن‌های هوشمند و علاقمندان دنیای تکنولوژی، تمایل به یک انقلاب جدید در این عرصه دارند. مشتریان گجت‌های هوشمند، به دنبال یک طراحی فوق‌العاده و بی‌همتا هستند و اگر اچ‌تی‌سی می‌خواهد تا کاربران خود را از دست ندهد، باید فکر خود را به کار انداخته و به دنبال ایجاد تغییر در طراحی تلفن‌های هوشمند خود باشد.

p1130376

در حالی که اکثر مردم در حال رد کردن این سبک از طراحی کمپانی اچ‌تی‌سی هستند، تعداد محدود و انگشت شماری از کاربران هنوز باقی هستند که تمایل به خرید یک دیوایس با این نوع طراحی دارند. دارندگان تلفن‌های هوشمند اچ‌تی‌سی در حال حاضر، تنها ۱ درصد از کل کاربران تلفن‌های هوشمند را شامل می‌شوند. این کمپانی در محصولات خود، نقاط مثبتی مانند کیفیت صدای فوق العاده نسبت به سایر محصولات، تجربه کاربری نرم‌افزاری بهتر و اسپیکرهای Boomsound دارد که این ویژگی‌ها، باید وارد یک سبک و سیاق جدید از طراحی شود.

در نهایت و به عنوان کلام آخر، باید بگوییم که پرچمداران اخیر اچ‌تی‌سی، آنچنان که باید و شاید نتوانستند در دل کاربران جای باز کنند و اگر این روند ادامه داشته باشد، کار این کمپانی تایوانی بسیار سخت خواهد شد. پس مسئولان و طراحان اچ‌تی‌سی باید با یکدیگر متحد شده و با زبان طراحی جدید، این کشتی که عنقریب است که به گل بنشیند را نجات دهند و مجددا، روی مدار و مسیر موفقیت آن را پیش ببرند. HTC 11 یا هر اسمی که برای پرچمدار بعدی کمپانی اچ‌تی‌سی انتخاب شود، می‌تواند شروعی تازه برای این شرکت تایوانی به حساب آید و ما نیز امیدواریم تا شاهد تغییرات خوب و جالبی باشیم.

8 در مورد “اچ‌تی‌سی جان؛ زمان تغییر در طراحی فرا رسیده است!”

  1. محسن حسینی

    الان همه گوشی ها دارن تکراری گوشی میزنن
    مگه آیفون نسبت به اولین مدلش !!! چقدر تغییر کرده ؟
    سونی توی زد هاش تغییری داده ؟
    سامسونگ جز اج بقیش تماما عین هم هستن
    این ایرادات الکی فقط یجورایی ضعیف کشی اچ تی سی هست وگرنه کیفیت این برند قابل قیاس با برندهای پلاستیکی و سوسول سامسونگ نیستند که از فاصله ۳۰ سانتی بیفته زمین پشت و روش ترک بر داره

  2. من به بقیه کار ندارم. سلیقه هر شخصی برای خودش محترمه. بنظر من طراحی HTC 10 عالیه. سخت افزارشم زمان معرفیش قویترین بود. منفجر هم نمیشد. داغ نمی شد. مشکل بوت لوپ و آنتن دهی نداشت.
    دوام بدنه خارق العاده س. ظاهرشم لوکس و دوست داشتنیه. نمیفهمم چرا اینقدر به اچ تی سی گیر میدن
    از نظر دوام و سخت جونی، بهترین برند بازاره با اختلاف بسیار زیاد

  3. دراینکه اچ تی سی باید تجدید نظر در سیاست های کلی شرکتش داشته باشه شکی نیست و حتما یکی از این سیاست ها تغییر زبان طراحی پرچمدار جدیدشه
    ولی مهم تر از اون فعالیت بیشتر در زمینه تبلیغات و همراه کردن سایت های تخصصی تکنولوژی و معرفی گجت مثل فون آرنا و … هستش … از گلکسی اول تا پنجم زشت ترین و خزترین گوشی های سامسونگ فروش میلیونی داشتن ولی اچ تی سی نه !!! شما ام ۷ رو با گلکسی اس ۵ بذار پیش هم !!! خندت میگیره وقتی می فهمی که اس ۵ بیشتر فروخته از ام ۷ !! شما شک نکن اگه تا ۱۰ سال دیگه هم طراحی سامی عوض نشه باز همچین مشکلی واسش پیش نمیاد چون می دونه داره چی کار می کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH