‌سنگ‌های ارغوانی عجیبی در مریخ پیدا شد!

زمانی که از زمین به مریخ نگاه می‌کنیم، این سیاره را قرمز می‌بینیم، اما مریخ‌نورد کنجکاو ناسا در یکی از کوه‌های این سیاره سرخ، سنگ‌های ارغوانی پیدا کرده است.

این تصویر در نزدیکی کوه Mount Sharp مریخ گرفته شده است. یکی از مسئولان ناسا می‌گوید: «تغییرات در رنگ این سنگ‌ها نشان از تنوع ترکیبی این سنگ‌ها دارد. این رنگ ارغوانی قبلا در برخی سنگ‌های دیگر نیز دیده شده بود و یکی از تجهیزات کنجکاوی قبلا در هماتیت نیز رنگ ارغوانی را دیده است. وجود باد باعث شده که سنگ‌ها از گرد و خاک پوشیده نباشند.»

۱۴۸۳۰۳۱۵۵۴-pia21256-modest

Mount Sharp تقریبا ۵ کیلومتر از مرکز دره ۱۵۴ کیلومتری گیل فاصله دارد. مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ به این دره رفت و شواهدی یافت که نشان از حیات میکروبی در گذشته داشت. علاوه بر سنگ‌های ارغوانی، کنجکاوی تصاویری از قله‌های Mount Sharp نیز ارسال کرده است. کنجکاوی به این ماموریت ادامه خواهد داد.

این ماموریت کنجکاوی از ماه اکتبر شروع شده و کماکان ادامه خواهد داشت. کنجکاوی سپس از یک بخش هماتیت و یک بخش رس عبور کرده و در نهایت به یک بخش سولفات می‌رسد که مقصد نهایی خواهد بود. مطالعه ترکیب این سنگ‌ها به دانشمندان کمک خواهد کرد که اطلاعات بیشتری از مریخ بدست آورند.

این تصاویر از نظر سفیدی بالانس می‌شود تا شبیه زمین شده و به این ترتیب زمین‌شناسان می‌توانند روندهای مشابه زمین را پیدا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH