در سال 2017 از گوگل چه انتظاراتی داریم؟!

گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی بوده و تصمیماتی که می‌گیرد بر کل دنیای تکنولوژی تاثیر می‌گذارد. پیش‌بینی کارهایی که گوگل قصد انجام آن را دارد، به ما کمک می‌کند تا تحولات دنیای تکنولوژی را بهتر درک کنیم.

۲۰۱۶ سال پر پیچ و خمی برای گوگل بود. گوگل در این سال برند نکسوس را بازنشسته کرد و در عوض گوشی‌های پیسکل و پیکسل XL را معرفی کرد. تکه‌تکه بودن اندروید کماکان ادامه داشت. سهم اندروید نوقا تنها به ۰.۴ درصد رسید. حتی اندروید مارشملو که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد تنها ۲۶.۳ درصد بازار را در اختیار دارد. Android Wear وضعیت بدی نداشت، اما تایزن سامسونگ بهتر عمل کرد. همه اینها برای سال ۲۰۱۶ بود، اما گوگل در سال ۲۰۱۷ چه کارهایی انجام خواهد داد؟

گوشی پیکسل جدید

گوگل احتمالا از نسخه جدید گوشی‌های پیکسل رونمایی می‌کند. البته گوگل در این زمینه قولی نداده، ولی احتمال آن بالاست، چون اگر برندی هر سال یک نسخه جدید از پرچمدار خود را معرفی نکند، عملا از بازار حذف خواهد شد. گوگل پیکسل و پیکسل XL در کشورهای خاصی عرضه شدند و شاید دلیل آن این باشد که گوگل Assistant تنها از چند زبان پشتیبانی می‌کند.

گوشی پیکسل البته ۱۰۰ درصد ساخت گوگل نیست. به عنوان مثال، پردازنده آن اسنپدراگون ۸۲۰ است که کوالکام آن را تولید می‌کند. گوگل گفته که قصد دارد این مسیر را ادامه دهد، پس شاید روزی تمام قسمت‌های پیسکل را خود گوگل تولید یا حداقل طراحی کند. ایده ساختن تمام قسمت‌های یک گوشی شاید در تئوری جذاب باشد، اما در عمل چندان آسان نخواهد بود.

اما پیکسل جدید چگونه خواهد بود؟ شخصا ترجیح می‌دهم که گوگل طراحی جالب‌تری برای پیکسل در نظر بگیرد، چون طراحی اولیه ناامیدکننده بود. البته سلیقه افراد با یکدیگر متفاوت است. چیپست قدرتمندتر، رم بیشتر، جی‌پی‌یو بهتر و دوربین بهتر تغییراتی است که انتظار داریم در پیکسل جدید ببینیم. امید می‌رود که گوگل در اسمارت‌فون جدید خود نوآوری داشته باشد و به بهبودهای جزئی بسنده نکند. به عنوان مثال، گوگل می‌تواند نمایشگر خم‌شدنی، قابلیت‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، ارتباط بهتر و سریعتر با محصولات خانه‌های هوشمند، یادگیری ماشین و امکانات مرتبط با تندرستی به گوشی جدید خود اضافه کند. البته برخی ترجیح می‌دهند که گوگل از نوآوری کمتری استفاده کند و در عوض، قیمت پیسکل را افزایش ندهد. برخی دیگر از حضور گوگل در گوشه و کنار دنیای موبایل هراسان بوده و دوست دارند حضور گوگل کمتر شود. این دسته از افراد صد البته ناامید می‌شوند، چون علت وجود پیکسل، تثبیت و گسترش نقش گوگل در دنیای موبایل است.

سیستم عامل پیشرفته‌تر

سخت‌افزار گوگل محدود به پیکسل نیست. گوگل در زمینه ساخت تبلت و پی‌سی نیز فعال است. پس بعید است که گوگل چیزی بسازد که فقط با یکی از این دسته محصولات کار کند. اینجاست که اندرومدا وارد می‌شود. اندرومدا سیستم عاملی است که بر روی تمام محصولات گوگل کار خواهد کرد. اما سوال این است که آیا این سیستم عامل در سال ۲۰۱۷ رونمایی می‌شود یا نه؟

اگر اندرومدا را امسال نبینیم، قطعا نسخه جدید اندروید را خواهیم دید. تاکنون چیزی در مورد اندروید جدید نمی‌دانیم، اما اگر گوگل می‌خواهد کمپانی مستقلی باقی بماند، بهتر است ویژگی‌هایی در نسخه جدید معرفی کند که به گوشی‌های گوگل محدود بماند و در محصولات دیگر سازندگان یافت نشود.

Samsung-galaxy-s7-edge-nougat-w782

پیشرفت بیشتر در حوزه واقعیت مجازی

Daydream دنیای جدیدی را بر روی کاربران اندروید گشود، اما متاسفانه تکنولوژی واقعیت مجازی هنوز محدود است. مهمترین مانع پیش روی واقعیت مجازی این است که کاربران پس از استفاده از آن دچار سرگیجه می‌شوند. رابط کاربری نیز باید بهبود یابد.

مشکل دیگر این است که هنوز اپلیکیشن‌ها و بازی‌های کمی وجود دارد که با Daydream سازگار باشد. از نظر تئوری، راه حل ساده است: توسعه‌دهندگان باید بیشتر در این راه قدم بردارند. اما به دلیل وجود کاربران، توسعه‌دهندگان مایل به این کار نیستند و این تبدیل به یک دور باطل می‌شود. شاید گوگل و دیگر سازندگان باید پول بیشتری به توسعه‌دهندگان بپردازند.

اما مشکل سوم قیمت است. برای اینکه از واقعیت مجازی استفاده کنید، نه تنها باید یک اسمارت‌فون پریمیوم که توانایی پشتیبانی از Daydream را داشته باشد تهیه کنید، بلکه باید هدست واقعیت مجازی و یک کنترلر نیز خریداری کنید.

دیگر پروژه‌های گوگل

گوگل علاقه دارد بجز پروژ‌های مرتبط با اسمارت‌فون و وب، پروژه‌های دیگری نیز داشته باشد. گوگل از تحقیقات علمی در زمینه سلامتی و تندرستی پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، کسانی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند از لنز تماسی گوگل استفاده کنند. متاسفانه اخبار زیادی از این پروژه منتشر نمی‌شود، اما امید می‌رود که گوگل کماکان بر روی آن کار کند.

ننسخه جدید اسپیکر گوگل هوم

امسال را شاید بتوان سال دستیاران هوشمند نامگذاری کرد. اسپیکر گوگل هوم در این زمینه مناسب است، اما بسیاری از افراد سخت‌افزار سازگار با آن را ندارند. گوگل باید کاربردهای بیشتری برای گوگل هوم پیدا کند.

گوگل احتمالا پیشرفت‌های بیشتری در گوگل Assistant خواهد داشت و آن را برای گوشی‌های دیگر نیز عرضه می‌کند. گوگل باید اپلیکیشن‌های مفید بیشتری عرضه کند، نه اپلیکیشن‌هایی همانند گوگل Allo و Duo که تقریبا فلسفه وجودی نداشتند و موفقیت چندانی نیز کسب نکردند.

2 در مورد “در سال 2017 از گوگل چه انتظاراتی داریم؟!”

  1. چه جالب.
    انتظار قابلیت های شگفت داریم.وقتی اندروید اومد خیلی متفاوت از سیستمهای قبلی بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH