آشنایی با مفهوم ISO در عکاسی و کاربرد آن

گرفتن یک عکس خوب بدون اینکه از ISO، کار با آن و تاثیراتش بدانید، خیلی سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود. در واقع ISO یکی از سه ستون عکاسی (دو تای دیگر اپرچر و سرعت شاتر هستند) است. هر عکاسی باید کار با این ویژگی مهم را بداند تا بتواند از تجهیزاتی که در اختیار دارد حداکثر بهره را ببرد. با ادامه مقاله همراه باشید تا از ISO بیشتر بدانید.

ISO چیست؟

به بیان بسیار ساده، ISO سطح حساسیت دوربین شما به نور موجود در محیط است. هر چه میزان این معیار کم باشد، دوربین به نور حساسیت کمتری دارد و طبیعتا با بالا بردن ISO حساسیت دوربین به نور بیشتر خواهد شد. اما شاید بپرسید که با کدام قسمت دوربین می‌توان این حساسیت را کم یا زیاد کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که این کار بر عهده سنسور است. در واقع سنسور مهم‌ترین بخش یک دوربین است که می‌تواند نور مورد نیاز را جمع و آن را به یک تصویر تبدیل کند. زمانی که حساسیت بالا می‌رود، دوربین در گرفتن عکس بدون فلش و در نور کم، تواناتر نشان می‌دهد. البته همه چیز به همین خوبی‌ها نخواهد بود. زیرا بالا رفتن حساسیت نویز را نیز افزایش  می‌دهد و این جا است که کار مشکل می‌شود. به عکس زیر اگر توجه کنید، تفاوت را خواهید دید.

در هر دوربین پیش فرضی برای ISO است که در آن حالت دستگاه می‌تواند بهترین عکس ممکن را بگیرد. به طور معمول عدد ISO از 200-100 آغاز می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با اعداد ایزو وجود دارد این است که بین هر عدد تا عدد بعدی حساسیت دو برابر می‌شود. این یعنی در ایزوی 200 دوربین دو برابر حالت 100 حساسیت به نور دارد. حالا احتمالا می‌پرسید که مثلا اینکه سنسوری شانزده برابر به نور حساسیت دارد یعنی چه؟ پاسخ چنین است: دوربین در این حالت تا شانزده برابر به زمان کمتری برای عکس گرفتن نیاز دارد.

چه زمانی از ایزوی کم استفاده کنیم؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم باید تا آنجایی که می‌شود مقدار ISO را در پایین‌ترین حد نگه دارید. زمانی که نور به اندازه کافی وجود دارد باید مقدار ISO را در کم‌ترین حالت نگه دارید. البته زمان‌هایی هم هست که حتی در نور کم هم می‌توان مقدار ایزو را کم‌ترین مقدار انتخاب کرد و آن وقتی است که دوربین روی سه پایه یا یک سطح صاف بدون تکان قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید که در این حالت دوربین به زمان بیشتری برای انداختن عکس نیاز خواهد داشت و هر چیزی که در این مدت تکان بخورد به مانند یک روح ظاهر خواهد شد.

چه زمانی مقدار ISO را افزایش دهیم؟

مقدار ایزو را باید زمانی افزایش داد که نور به اندازه کافی وجود ندارد. مثلا زمانی که عکاسی در محیط‌های داخلی انجام می‌شود و فلش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بهتر است ایزو افزایش یابد تا از هر گونه تاری اجتناب شود. در مواقع دیگری هم می‌توان ایزو را افزایش داد، مثل وقتی که می‌خواهید عکسی با سرعت بسیار بالا بگیرید. البته باید بدانید که در این مدل عکاسی حضور نویزها تقریبا صد در صد است.

در بسیاری از DSLRهای جدید گزینه‌ای تحت عنوان Auto ISO وجود دارد که در نور بسیار کم بهترین عملکرد را خواهد داشت. خوبی این تنظیمات جدید این است که می‌توانید حداکثر مقدار ایزو را تعیین کنید و در این حالت دوربین در حالت خودکار از مقدار تعیین شده شما تجاوز نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH