هر چیزیکه لازم است درباره دوربین‌های دیجیتال بدانید (راهنمای خرید دوربین دیجیتال)

از آنجایی که نام سایتمان آی‌تی رسان است، با خود گفتیم که وظیفه ما بیش از پرداختن صرف به تبلت‌ها، موبایل‌ها یا موارد این چنینی می‌شود، پس بر آن شدیم که فراتر رفته و مطالبی هم برای دوستداران دیگر زمینه‌های تکنولوژی تهیه کنیم. در طول فعالیت سایت به صورت جسته و گریخته به دوربین‌ها، ساعت‌ها و لوازم خانگی پرداخته‌ایم، اما تصمیم داریم پس از این بیش از گذشته وارد دنیای دوربین‌ها و دیگر لوازم خانگی شویم. این هدف را با تهیه مقاله‌ای جامع درباره دوربین‌ها دنبال می‌کنیم. مقاله راهنمای خرید دوربین‌ها را در دو بخش ارایه خواهیم داد. در بخش اول به معرفی انواع مختلف دوربین‌ها می‌پردازیم و در بخش دوم به صورت تخصصی‌تر وارد دنیای آنها شده و هر آنچه را که مرتبط است و لازم برایتان بازگو خواهیم کرد.
برای بیشتر افراد خرید دوربین جز دشوارترین خریدهای تکنولوژیکی است. گوناگونی مدل‌ها و برندها و تنوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت آنها باعث گمراهی و سردرگمی خیلی از افراد می‌شود، به ویژه آنهایی که اطلاعات زیادی از دوربین و یا حتی ویژگی‌ها و انواع مختلف آن ندارند. درست مثل دیگر مقالات راهنمای خرید می‌خواهیم شما را با اصطلاحات، انواع و محدوده قیمتی مدل‌های مختلف آشنا کنیم تا شاید شما هم بتوانید به راحتی به خرید این دستگاه‌های پیچیده بپردازید.

مهمترین چیزهایی که باید بدانید

1. هیچ‌یک از مشخصات موجود در سایتها که در باره دوربین خاصی نوشته شده‌اند به شما خوب یا بد بودن آن دوربین را نشان نمی‌دهند. مثلا رزولوشن بالاتر یا زوم بیشتر باعث بهتر شدن یک دوربین نسبت به مدل‌های دیگر نخواهدبود. به بیانی دیگر قرار نیست دنبال دوربینی باشید که بیشترین زوم یا بیشترین تعداد پیکسل را داشته باشد.

2. پیش از خرید امتحان کنید. اولین کاری که باید بکنید این است که دوربین را در موقعیت عکسبرداری در دستان خود بگیرید و مطمین شوید که از نظر اندازه مناسب است. جایگاه قرار گرفتن دکمه‌ها باید مناسب و قابل دسترس باشد. منو باید مرتب، منطقی و کار با آن آسان باشد. دوربین‌های مجهز به صفحات لمسی انواع بهتری هستند، اما فقط تا زمانی که این صفحات به درستی کالیبره و منو و گزینه‌هایشان به درستی چیده شده باشند.

انواع دوربین
خوب در این بخش به توضیح نام‌های اطلاق شده به انواع مختلف دوربین‌ها می‌پردازیم و به طور مختصر از ویژگی‌های کلی آنها صحبت می‌کنیم. عکس‌های انتخاب شده تنها نمایانگر نمونه‌ای از گروه مربوطه است.

Canon_PowerShot_A2400_IS_35139356_07_610x436
Point and Shoot(هدف بگیرو عکس بنداز)

محدوده قیمت: ارزان و مناسب
مناسب برای : تمام کسانی که می‌خواهند دوربینی داشته باشند که یک قدم از دوربین موبایل‌های پیشرفته جلوتر باشد.
مشخصات: کوچک، لنزغیرقابل تعویض، زوم کمتر از 15x، سنسور کوچک، طراحی شده برای عکسبرداری های اتوماتیک که نیاز به تنظیمات خاص ندارند.
کیفیت عکس و کارایی: برای عکسبرداری‌های فوری، گرفتن فیلم یا تصویر برای رسانه‌های اجتماعی، گرفتن فیلم از تعطیلات و کودکان مناسب است و به اندازه کافی برای فیلم برداری از کودکان و رفتارهای بامزه حیوانات خانگی سریع است.

Canon_PowerShot_SX280_HS_Red_35646467_08_610x436

Compact Megazoom

محدوده قیمت: ارزان و متوسط
مناسب برای: افرادی که می‌خواهند دوربینی داشته باشند که یک قدم از دوربین موبایل‌های پیشرفته جلوتر باشد اما اغلب اوقات در گرفتن تصویر مطلوب خود ناکام هستند.
مشخصات: کوچک، لنزغیرقابل تعویض، زوم بیشتر از 20x، سنسور کوچک، طراحی شده برای تصویر برداری‌های اتوماتیک و آنهایی که به تنظیمات دستی کمی نیاز دارند.
کیفیت تصویر و کارایی: از نظر کیفیتی از مدل قبلی بهتر هستند و برای تصویر برداری از کودکان و حیوانات به اندازه کافی سریع هستند.

Panasonic_Lumix_DMC-FZ200_35374662_10_610x436

Megazoom

محدوده قیمت: متوسط تا تقریبا گران
مناسب برای: افرادی که می‌خواهند دوربینی داشته باشند که هم برای عکاسی‌های نزدیک و هم برای عکاسی‌های دور مناسب باشد.
مشخصات: بزرگ، سنسور کوچک، لنزغیر قابل تعویض، زوم بیشتر از 26x، طراحی شده برای تصویر برداری‌های اتوماتیک و آنهایی که به تنظیمات دستس کمی نیاز دارند. مدل‌های ارزانترش مجهز به EVF (منظره یاب الکترونیکی) نیستند. گاهی اوقات به اشتباه به عنوان دوربین‌های bridge(پل) شناخته می‌شوند، چرا که گفته می‌شود پلی در فاصله بین دوربین‌های کامپکت و DSLR هستند، اما از نظر اندازه و ظاهر هیچ شباهتی به DSLRها ندارند و از داخل دقیقا Point-and-shoot هستند.
کیفیت تصویر و کارایی: از نظر کیفیتی تصاویری شبیه به تصاویر Point-and-shoot تولید می‌کنند. برای عکسبرداری از کارهای تصادفی سریع ولی بیشتر برای تصویر برداری از اشیایی که به آرامی حرکت می‌کنند مناسب هستند.

Sony_Cybershot_DSC_RX100_35326410_01_610x436

Enthusiast compact

محدوده قیمت: متوسط تا خیلی گران
مناسب برای: افرادی که ازعکس برداری و دست کاری کردن تنظیمات لذت می‌برند، اما به دنبال دوربینی هستند که کار با آن آزار دهنده نباشد.
مشخصات: اندازه متوسط، لنزغیر قابل تعویض، زوم کم، سنسور متوسط رو به بزرگ، بعضی از مدل‌ها دارای منظره یاب گالیله ای(Galilean) معکوس هستند. برای عکس برداری‌های دستی و در بعضی مواقع اتوماتیک طراحی شده.
کیفیت تصویر و کارایی: کیفیت تصاویر به حدی خوب است که افرادی که می‌خواهند در این زمینه هنری فعالیت کنند و عکس‌های خود را به فروش برسانند مناسب است. مناسب برای فیلبرداری‌های کوتاه مدت است. سریع است اما نه آنقدر که برای تصویر برداری از حرکات مناسب باشد.

Panasonic_Lumix_DMC-GF5_35182242_02_610x458

(ILC(Entry-level interchangeable-lens camera

محدوده قیمت: متوسط
مناسب برای: افرادی که به دنبال نوعی بهتر و سریعتر از دوربین‌های کامپکت هستند، اما هنوز هم می‌خواهند دوربینشان تا آنجا که ممکن است کوچک باشد.
مشخصات: کوچک، لنز قابل تعویض، اندازه سنسور از اندازه سنسور در دورربین‌های کامپکت تا سنسورهای موجود در DSLR‌ها متغیر است. برای عکاسی خودکار و در بعضی مواقع با تنظیمات دستی طراحی شده است، فقدان EVF یا EVF اختیاری.
کیفیت تصویر و کارایی: کیفیت تصاویرش در حد دوربین‌های ابتدایی از خانواده DSLR است. کیفیت فیلمبرداری بهتری نسبت به دوربین های کامپکت و Point-and-shoot دارد، سرعتش برای عکاسی از کودکان و حیوانات در حال حرکت کافی است.

Nikon_D3200_35235087_04_610x458
Entry-level DSLR همراه با لنز

محدوده قیمتی: متوسط رو به بالا تا گران
مناسب برای: افرادی که به دنبال سرعت و کیفیت بهتری نسبت به آنچه که دوربین‌های کامپکت ارایه می‌دهند هستند و ترجیح می‌دهند با یک منظره یاب اپتیکال به عکاسی بپردازند.
مشخصات: بزرگ، با سنسور APS-C(Advanced Photo System type-C) تقریبا بزرگ، لنز قابل تعویض، منظره یاب اپتیکال TTL(through-the-lens)، برای عکاسی خودکار و دستی طراحی شده است.
کیفیت تصویر و کارایی: کیفیت تصویر در حد مدل‌های اولیه ILC است، کیفیت ویدیو نسبت به برند تولیدی دوربین متفاوت است، به اندازه کافی برای عکسبرداری از کودکان و حیوانات پر تحرک سریع است.

olympus_camera_01_610x458
Prosumer ILC همراه با لنز

محدوده قیمتی: متوسط رو به بالا
مناسب برای: افرادی که از فیلم‌برداری، عکسبرداری و دست کاری کردن تنظیمات لذت می‌برند، اما به دنبال مدلی هستند که کار با آن آزار دهنده نباشد.
مشخصات: کوچک به اندازه یک کتاب جیبی، لنز قابل تعویض، اندازه سنسور از اندازه سنسور در دورربین‌های کامپکت تا سنسور موجود در DSLR ها متفاوت است. برای عکاسی دستی و کمی هم خودکار طراحی شده است، مجهز به منظره یاب الکترونیکیEVF است.
کیفیت تصویر و کارایی: کیفیت تصویر در حد کیفیت تصاویر در Prosumer DSLR است، مناسب برای افرادیست که می‌خواهند عکس‌هایی با کیفیت بالا بگیرند و عکس‌های خود را به فروش برسانند. کیفیت فیلم برداری نسبت به برند دوربین متفاوت است، اما به طور کلی برای عکاسان تازه کار مناسب و از سرعت خوبی برای عکاسی از کودکان و حیوانات برخوردار است.

Nikon_D600_35446299_01_610x436

Prosumer DSLR فقط بدنه

محدوده قیمتی: گران
مناسب برای: عکاسان حرفه‌ای که به سرعت و کیفیت نیاز دارند و نمی‌خواهند بودجه زیادی برای خرید دوربین هزینه کنند.
بعلاوه این دوربین برای آنهایی که به دنبال بدنه دوربین هستند مناسب است.
مشخصات: بزرگ، سنسور فول فریم یا APS-C تقریبا بزرگ، لنز قابل تعویض، طراحی شده برای عکاسی دستی، مجهز به منظره یاب اپتیکال TTL
کیفیت و کارایی: کیفیت در حد کیفیت دوربین‌های prosumer DSLR است، مناسب برای کسانیست که می‌خواهند وارد دنیای هنر عکاسی شوند و عکس‌های خود را بفروشند، کیفیت فیلم برداری دوربین متفاوت، اما برای فیلمبرداران تازه کار مناسب است. از سرعت کافی برای فیلبرداری از ورزش‌های سریع برخوردار است.

NikonD4_35117818_01_610x459

Pro DSLR تنها بدنه

محدوده قیمتی: گران و خیلی گران
مناسب برای: افرادی که به دنبال یک دوربین قابل اعتماد، ماندگار، تمام تنظیم شدنی و استوار هستند که بهترین کیفیت عکس را داشته باشد و از نظر عملکرد در عکسبرداری سریع خوب باشد.
مشخصات: بزرگ، مجهز به یک سنسور فول فریم یا APS-C بزرگ، لنز قابل تعویض، منظره یاب اپتیکال، طراحی شده برای عکاسی تمام دستی.
کیفیت تصویر و کارایی: کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها به اندازه‌ای است که از آنها محصولی فروختنی به یک خریدار حرفه‌ای بسازد.
سرعت فیلمبرداری در حدی بالا است که قادر باشید به راحتی از ورزش‌های سریع یا عروسی که از سر سفره عقد پا به فرار می‌گذارد فیلم بگیرید.

800px-Pentax_Q_02n3000

(Mirrorless interchangeable-lens camera (MILC

محدوده قیمتی: متوسط رو به بالا
مناسب برای: افرادی که می‌خواهند کیفیت تصاویرشان برابر با کیفیت تصاویر DSLRها بوده اما دوربینشان تاحد ممکن سبکترو کوچکتر باشد.
مشخصات: کوچکتر از DSLRها، سنسور بزرگ شبیه به سنسور DSLR ، فقدان منظره یاب اپتیکال TTL در بیشتر مدل‌ها، ناسازگار با لنزهای موجود در بازار، قابلیت تعویض لنز
کیفیت و کارایی: کیفیت تصاویر گرفته شده با این نوع دوربین‌ها بالاست و مشترکات زیادی با مدل‌های اولیه DSLRها دارد.

امیدوارم با خواندن این مقاله توانسته باشید اطلاعاتی کلی از دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار بدست آورید تا در خرید بعدی به کارتان بیاید.

18 در مورد “هر چیزیکه لازم است درباره دوربین‌های دیجیتال بدانید (راهنمای خرید دوربین دیجیتال)”

  1. سلام. یک سؤال داشتم
    بین این دو عدد محدوده ی دیافراگم کدومشون مناسب تر برای عکاسی مناظر و طبیعت هست؟
    f3 – 5/9
    در مقایسه با
    f3- 6/1
    بقیه مشخصات این دو دستگاه یکسانه
    ممنون میشم برام ایمیل کنید.

  2. سلام.مرسی از نکاتی که گفتید.
    یک راهنمایی میخواستم در زمینه خرید دوربین با بودجه 350 تومان .
    ممکنه بگید بهترین دوربینی که میشه با این بودجه گرفت چی هستش؟
    لطفا پاسخ رو به ایمیلم بفرستید. ممنون

  3. (برای نویسنده)ببخشید یه سوال کلمه ی shoot یعنی تیر اندازی یا پرتاب کردن وشما این کلمه رو به جای shot استفاده کردید
    اگر اشتباه می کنم بهم بگید

  4. جالب بود، نمیدونستم همچین دسته بندیهایی داریم… کاش از هر کدوم مثال هم میزدین و یکمی هم اصطلاحات رو توضیح میدادین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH