این یک گوشی نیست، این خودِ خودِ شما است

نخستین شواهد از پیدایش تبلیغات در زندگی اجتماعی، مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد است. به مرور مسیر تکامل تبلیغات طی شد تا برای نخستین‌بار در سال 1841 به عنوان شغل پذیرفته شود.

از همان زمان تحقیقات پیرامون این حرفه گسترده‌تر گردید و محققان به دنبال این بودند تا با بررسی شیوه‌های نوین در تبلیغات، تاثیر آن بر ذهن و احساسات مشتریان و مردم را بسنجند و به بهبود هر چه بیشتر آن کمک کنند. این که تبلیغات چطور می‌تواند تاثیر عمیقی بر مردم گذارد تا مدت‌ها بحث‌های داغ و طولانی را در پی داشت.

در عصر تکنولوژی، داشتن تبلیغات موفق برای پیروزی در بین رقبای تجاری بسیار مهم است. امروزه تبلیغات به یک صنعت و تکنیک تبدیل شده است و هر شرکت یا سازمانی که بتواند در آن موفق‌تر عمل کند، صاحب سهم بیشتری از بازار خواهد شد. تبلیغ نوعی ارتباط است. ارتباطی همه جانبه که حتی می‌تواند در ساختار اجتماعی نیز تاثیر گذارد و از نظر فرهنگی موجب نزدیکی یا دوری مردم از یکدیگر شود. می‌توانیم چهار مرحله از روند یک تبلیغ موفق را به این صورت تعریف کنیم:

  • جلب توجه مشتریان هدف
  • جذابیت و حفظ توجه مشتریان هدف
  • ترغیب و تشویق مشتریان هدف به استفاده از محصول یا خدمت مربوط
  • فروش محصول

این عوامل سبب تاثیر هر چه بیشتر تبلیغات بر زندگی فردی و جمعی انسان‌های امروزی می‌شوند. در این میان، مهم‌ترین تاثیر منفی که تبلیغات می‌تواند بر جوامع بشر گذارد، تاکید آن روی برندی خاص به عنوان الگو و هویت یک فرد است.

در تقابل با تاثیرات منفی تبلیغات، کم‌تر تبلیغاتی را میتوان دید که علاوه بر اینکه تاثیرات منفی ناچیزی دارند، تاثیرات مثبتی را نیز از خود بر جای گذارند. از جمله تاثیرات مثبت تبلیغات می‌توان به کارکرد آن در اطلاع رسانی و ارتباط جمعی اشاره کرد که خود عامل تعیین کننده‌ای درافزایش آگاهی و توسعه فرهنگی جامعه امروز است که لازم است دراین زمینه تامل بیشتر داشته باشیم.

امروزه تبلیغات در اکثر برندها، مردم را تشویق می‌کند تا نگاه و دیدگاه‌شان به سمت برند مورد نظر جلب شود و در نتیجه برای مردم، هویتی جدید تعریف می‌شود. بنابراین مردم به سمت هویت جمعی القا شده از سوی برند، تشویق می‌شوند. اما جالب است بدانیم که در این میان شرکت‌های تبلیغاتی دیگری نیز وجود دارند که از این روند مستثنی بوده و با استفاده از روش‌هایی نو سعی بر افزایش پویایی افکار مردم و گرایش آن‌ها به سمت هویت شخصی خودشان دارند.

از این دست می‌توان به تبلیغ گوشی‌های A series سامسونگ اشاره کرد که در آن شرکت تبلیغاتی نت بینا با هوشمندی خاصی، مخاطبان خود را به تفکر در مورد ابعاد وجودی خویش دعوت کرده و از آن‌ها خواسته است تا با مثل خودشان فکر کردن و مثل خودشان بودن، خود را بیشتر بشناسند و با کسب اعتماد به نفس، خودشان برای خودشان انتخاب کنند و نه برای نام و هویتی کاذب که برند محصول ایجاد کرده است!

نت بینا گوشی سری A سامسونگ را فقط به عنوان یک انتخاب به آن‌ها پیشنهاد می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد تا بیشتر به خود و علایق خود بیاندیشند. حتی در این روند از هنرمندان معروف کشور نیز دعوت کرده است تا از خودشان بگویند و مردم را تشویق کنند تا مثل خودشان انتخاب کنند. در این تبلیغ آن چه به شما هویت می‌دهد، گوشی شما نیست، بلکه کشف خودِ خودتان است که به شما در یافتن هویتی اصیل کمک می‌کند. تبلیغ A Series تبلیغ منحصربه فردترین ویژگی خودِ شماست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH