10 پروژه‌ای که وب‌سایت علی بابا با آن‌ها اینترنت را تغییر داده است

10 پروژه‌ای که وب‌سایت علی بابا با آن‌ها اینترنت را تغییر داده است

طی چند سال اخیر  jack Ma بنیان‌گذار این شرکت بزرگ به دنبال تصاحب تجارت جهانی چین بوده است. او قول داده تا به ایجاد یک میلیون شغل در آمریکا کمک کند. علی بابا تا کجا پیش رفته است؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ خواهیم داد و همچنین به ذکر 10 نمونه از بلند پروازی‌ها و دستاوردهای این شرکت خواهیم پرداخت.

1. Ali Express

تلاش اصلی سایت علی بابا زمانی شروع شد که با خرید و فروش پرتال بین کسب و کارها، پلی بین تولید کنندگان و خریداران آن سوی آب‌ها برقرار می‌کرد. البته با این روش بخش بزرگی از مشتریان روزانه بازار جهانی نادیده گرفته می‌شوند. با ورود به وب‌سایت  AliExpress به مکانی برای فروش عمده در زمینه خدمات تجارت الکترونیک برای تولید کنندگان و فروشگاه‌های واقع در چین وارد می‌شوید. افراد و سازمان‌ها با استفاده از این امکانات می‌توانند خدمات و محصولات خود را در سطح جهانی به فروش برسانند.

2. Alipay

این سرویس پاسخی به درخواست کاربران چینی برای پرداخت آسان بصورت آنلاین بوده که به سرعت در حال رشد است. سرویس پرداخت آنلاین WeChat موسوم به WePay کمی از این سرویس با سابقه تر است و زودتر به میدان وارد شده است با این حال Alipay توانسته است در این راه پر فراز و نشیب بازار خود را پیدا کند. سرویس‌های پرداخت آنلاین این دو شرکت در مجموع توانسته‌اند 70 درصد بازار پرداخت آنلاین موبایلی را در دست بگیرند که در مقایسه با پیش‌بینی Endfodesk که بازار پرداخت آنلاین چین را از سال 2015 تا 2016 به میزان 96/2 تریلیون دلار با 45 درصد سهم بازار تخمین زده بود، نتیجه خوبی است. Endfodesk برای این شرکت، چشم‌انداز رشد سالانه 20 درصدی و رسیدن به ارزش 33 تریلیون یوآن در سال 2018 را پیش‌بینی می‌کند.

3. Tmall چین، Tmall جهانی و Taobao

علی بابا با الهام‌گیری از یکی از غول‌های تجارت الکترونیک آمریکای شمالی یعنی eBay، از این امکان پشتیبانی می‌کند. اما رویکرد درآمدی این شرکت کمی با سایت eBay تفاوت داشته و براساس کاربران تعیین می‌شود. Tmall وظیفه مبادلات بین کسب و کار و مصرف کننده را انجام داده و Taobao معاملات بین کاربران را پوشش می‌دهد. با این حال ساز و کار این دو سایت یکی است. این نوع خدمات به تولیدکننده‌های کوچک و محلی سراسر دنیا این امکان را داده است تا در بازار چین جایی برای خود پیدا کنند. با فراهم کردن پلتفرم‌های جدیدی که علی بابا در عرصه‌های دیگر همچون بازار خرید غذاهای زنده دریایی ارایه می‌دهد، می‌تواند از عرضه دایمی محصولات کمیاب در سراسر دنیا، اطمینان داشته باشد.

4. www.1688.com

مشخص است که علی بابا نمی‌خواهد یک جاده یک طرفه بسازد.  تولیدکنندگان دوست دارند محصولاتشان را در بازار چین نیز به فروش برسانند. این سایت یک مارکت آنلاین است که امکان عمده فروشی اجناس به کسب و کارها را برای کشورهای دیگر در چین فراهم می‌کند. مثلاً شرکت استرالیا پست، Australian Pavilion را در سال 2015 در این وب‌سایت راه‌اندازی کرد که به بازار داغی در فروش شراب دست پیدا کرد.

5. Singles’ Day

Singles’ Day طبق پیش‌بینی‌ها، رکوردها را با ارزش بیش از 18 میلیارد دلار شکست. کسب و کارها از این طریق تخفیف‌های زیادی در اجناس خود پیشنهاد می‌دادند. این رویداد که سالانه در 11 نوامبر برگزار می‌شود خیلی شبیه به جمعه بازار است با این تفاوت که معاملات منصفانه‌تر و با ریسک کمتری انجام می‌شود. در Singles’ Day در حدود 82 درصد فروش از طریق گوشی‌های موبایل انجام می‌شود.

اما چگونه این رویداد یک روزه تا این حد هیجان انگیز شده است؟ پاسخ در بازی پیش از واقعه است! در جشن پیشین این رویداد، از اشخاص مشهوری چون کوبی بریانت، وان دایرکشن و اسکارلت جانسون و خانواده بکام دعوت شد که به هیجان انگیزتر شدنش کمک زیادی کرد.

6. Virtual shopping

راه رفتن بر لبه تیغ، یکی از راه‌های موفقیت است. علی بابا با رعایت این قاعده ثابت کرده که از چند و چون قضایا آگاه است. با ورود دستگاه‌های واقعیت مجازی به مارکت مردمی، هر کسی می‌تواند از آن بهره ببرد. علی بابا نیز از این روند نوپا یادداشت برداری کرده و داستانی تازه خلق کرده است. با این که ممکن است برای خیلی‌ها غلط انداز باشد، این شرکت برای کاربران، خرید مجازی از طریق این دستگاه را در رویداد Singles’ Day 2016 امکان پذیر کرد.

7. Aliyun، ابر علی بابا

بدون سرویس ابری نمی‌توان بر بازار آنلاین تسلط داشت. سرویس ابری علی بابا هم از این قاعده مستثنی نیست و در بازار آنلاین توفان به پا کرده است. طبق گزارش Business Insider، در حال حاضر سرویس‌های سایت آمازون سرآمد دیگران است. اما در آینده‌ای نه چندان دور، سرویس ابری Aliyun، (نه سرویس گوگل یا مایکروسافت!) قادر به کسب جایگاه برتر خواهد بود. در حال حاضر Aliyun، برترین سرویس ابری چین است. پیش‌بینی‌ها تخمین می‌زنند که این سرویس در سال 2019 به درآمد پنج میلیارد دلار برسد. گلدمن ساچز، این سرویس را در اولویت دوم علی بابا قرار داده و برای آن آینده‌ای درخشان را پیش‌بینی می‌کند. Baird Equity Research، این سرویس علی‌ بابا را به عنوان یک فرصت بزرگ بلند مدت تلقی می‌کند.

8. Aliwangwang

سرویس پیامک در چین کمی با آمریکای شمالی متفاوت است. به همین دلیل است که اپلیکیشن مسیج سریع Aliwangwang به سرعت جای خودش را باز کرده است. این اپلیکیشن ارتباط خریدارها و فروشنده‌های سرویس Taobao را برقرار کرده و در حال حاضر دومین اپلیکیشن مسیج بزرگ در چین به شمار می‌رود. در آمریکای شمالی، مصرف کنندگان و تامین کنندگان برای ارتباط با یکدیگر محدود به ساعات کاری و بردهای چت پر حجم یا ایمیل هستند. Aliwangwang درجه‌ای از صمیمیت را در زمان‌های عادی به وجود آورده که تجربه خرید را بهتر می‌کند. این اپلیکیشن تا به اینجا بسیار موفق ظاهر شده است.

9. Youku Tudou

این سرویس، همتای یوتیوب (Youtube) است که علی بابا آن را برای چشم بادامی‌ها تدارک دیده است. سرگرمی هم یکی از عرصه‌هایی است که علی بابا نیم نگاهی به آن انداخته است. این اولین باری نیست که علی بابا دست به چنین کاری می‌زند. در سال 2014، کمپانی ChinaVision توسط این شرکت خریداری شد و به Alibaba Pictures Group تغییر نام یافت. حالا کار علی بابا به جایی رسیده که بر روی فیلم‌های برتر لیست باکس آفیس چین، سرمایه گذاری می‌کند. حالا دیگر تمام ویدیوهای این شرکت و دیگر کمپانی‌های فیلم سازی در زیر یک سقف قرار دارند یعنی گروه سرگرمی و رسانه دیجیتال علی بابا. مدیرعامل شاخه ادغام شده رسانه این گروه بودجه‌ای معادل 7.2 میلیون دلار را برای سه سال آینده در اختیار دارد. تلویزیون، فیلم‌های سینمایی و بازی‌های رایانه‌ای در محدوده تولید سرگرمی این شرکت قرار می‌گیرند.

10. Ali Health

سلامتی، یکی از موضوعات داغ شایع در قرن 21 است که در چین بسیار رونق دارد. طبق اعلام Nasdaq، مراقبت‌های بهداشتی یکی از بخش‌هایی است که در چین رشد سریعی دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020، پرداخت هزینه در زمینه بهداشت، از 350 میلیارد دلار به نزدیک 1 تریلیون دلار جهش داشته باشد. Ali Health به عنوان پروژه فرعی علی بابا، به این صنعت هم تاخته است. در ابتدای این راه موانع زیادی از جمله هماهنگی با وب‌سایت‌های فروش دارو در سر راه این پروژه قرار داشت. اما اخیرا Ali Health به زنجیره داروخانه‌‌هایی موسوم به Wuquiannian مجهز شده که مجوز فروش آنلاین داروهای بدون نیاز به تجویز پزشک را دارد.

علی بابا در طول 17 سال پروژه‌هایی را عملی کرده که بسیاری از کمپانی‌های دیگر حتی به خوابشان هم نمی‌توانستند به انجام برسانند. اما این هنوز پایان راه نیست! Jack Ma، بنیان‌گذار علی بابا در دیدار اخیرش با ترامپ بسیار خبرساز شده و هدف بزرگی دارد که منجر به کارآفرینی برای 1 میلیون آمریکایی توسط پلتفرم‌های شرکتش می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH