آگهی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر مسکو بر اساس نوع خودرو تغییر می‌کند

نوع آگهی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر مسکو بر اساس نوع خودروهای عبوری تغییر خواهد کرد. پیدایش تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال موجب شده که شاهد این نوع تبلیغات هدفمند در بزرگراه‌ها باشیم. این ایده تابستان امسال در ایالت متحده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

اگر در ماه نوامبر سال گذشته با یک خودرو BMW X5 یا Volvo XC60 در بزرگراه مسکو رانندگی می‌کردید احتمالا متوجه یک تابلو تبلیغاتی دیجیتال در کنار جاده شده‌اید که با نزدیک شدن شما یک SUV جدید از شرکت جگوار را تبلیغ می‌کند. حالا اگر زمان رانندگی شما هنگام غروب آفتاب بوده باشد، یک آگهی تبلیغاتی با پس زمینه تیره دیده‌اید که به بهتر دیده شدن خودرو کمک می‌کند. در آب و هوای نامساعد این تابلوهایی تبلیغاتی روی برف تمرکز می‌کنند و تصاویری از آن را به نمایش می‌گذارند.

تبلیغات هدفمند برای هر فردی که در اینترنت به جست و جو می‌پردازد امری آشناست. تبلیغات هدفمند را یک استارت آپ به نام Synaps Labs با نصب دوربین‌های سرعت بالا به دنیا معرفی کرد. این دوربین‌ها در یک فاصله پیش از تابلو تبلیغات (که حدود ۱۸۰ متر است) به ضبط تصاویری از خودروهای در حال عبور می‌پردازند. سامانه‌های تشخیص خودرو می‌توانند با استفاده از این تصاویر به دست آمده مدل اتومبیل‌ها را تشخیص و آن‌ها را به هدف تبلیغ خود تبدیل کنند. بعد از آن یک سامانه مناقصه، تبلیغاتی مناسب برای قرار دادن روی تابلوی تبلیغاتی هنگام عبور خودروها انتخاب می‌کند.

بازاریابی یک نوع خودرو روی تابلوی تبلیغاتی کنار جاده‌ای شاید منطقی به نظر برسد اما سوالی که باید پاسخ داده شود این است که گستردگی استفاده از این نوع تبلیغات تا چه اندازه است؟ Synaps می‌گوید تبلیغات بسیار زیادی با توجه به خودرویی که با آن رانندگی می‌کنید، وجود دارد. در واقع پژوهش‌های اخیر یک گروه از محققان دانشگاه استنفورد با استفاده از بینایی خودرو و یادگیری عمیق نشان داد که تجزیه و تحلیل مدل و سال تولید وسایل نقلیه دیده شده در Google Street View می‌تواند با دقت درآمد، نژاد و سطح آموزش ساکنان یک محله را تعیین کند و حتی این‌که آیا اهالی این شهر به دموکرات‌ها رأی خواهند داد یا آن که جمهوری خواه‌ها را انتخاب می‌کنند!!

در ویدئو زیر زمانی که دوربین، یک خودرو X5 BMW در خط سوم و پس از آن یک BMW X6 و Volvo XC60 را در خط سمت چپ شناسایی می‌کند آگهی تابلو تبلیغاتی تغییر کرده و یک SUV جدید شرکت جگوار را نشان می‌دهد. در حقیقت این آگهی رانندگان این نوع خودروها را هدف قرار داده است.

مدل کسب و کار Synaps به این شکل است که خدمات خود را به صاحبان تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال می‌فروشد. تبلیغات بیلبوردهای دیجیتال به نمایش در می‌آید و تبلیغات هدفمند‌تر بیشتر روی تابلو قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهد اپراتورها تبلیغات بیشتری بفروشند. با توجه به صحبت‌های Synaps، یک آگهی هدف ۸۵۰۰ بار در یک ماه نشان داده می‌شود که این مقدار به تعداد رانندگان هدف که حدود 22 هزار نفر است، خواهد رسید و یک آگهی معمولی ۵۵۰۰۰ بار نشان داده می‌شود. کمپانی جگوار نیز به اپراتور بیلبورد همانند بازدیدهای شبکه وب بر اساس تعداد بازدیدها هزینه پرداخت خواهد کرد. اساس بیلبوردهای تبلیغاتی سنتی شبیه آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی است که بر اساس زمان نمایش آگهی هزینه را تعیین می‌کند.

Synaps انتظار دارد امسال در روسیه بین ۲۰ تا ۵۰ تابلوی تبلیغاتی هوشمند را طراحی و اجرا کند. این شرکت هم‌چنین برنامه‌ریزی کرده تابستان امسال نیز آزمایشی در ایالات متحده انجام دهد که در آن حدود ۷۰۰۰ تابلوی تبلیغاتی دیجیتال وجود خواهد داشت و در مقابل ۳۷۰،۰۰۰ تابلوی تبلیغاتی معمولی وجود دارد. Alex Pustov مؤسس Synaps می‌گوید:

با یک ردیف از تابلوهای تبلیغاتی دیجیتال در مسیر یک جاده آن‌ها می‌توانند تبلیغات را با حرکت خودروها حرکت دهند تا تبلیغات روی بیلبوردها به سبک داستانی تلویزیون و اینترنت نزدیک شود.

این نکته هم قابل ذکر است که محدودیت‌هایی نیز در آنچه که این شرکت در دوربین‌های خود استفاده خواهد کرد، وجود دارد. Synaps تمایل ندارد این اطلاعات را به رانندگان منحصر بفرد بفروشد، هر چند این شرکت علاقه‌مند به استفاده از الگوهای کل ترافیک برای ارایه سرویس‌هایی مانند پیش بینی ترافیک و تجزیه و تحلیل اجتماعی جمعیت مسافران در برابر ساکنان یک ناحیه، ردیابیی ترافیک و یا دیگر کاربردها است.

به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اطلاعات پلاک‌ها رمزگذاری خواهند شد و این شرکت می‌گوید که با مقررات محلی که زمان نگهداری این نوع اطلاعات را محدود کرده است، موافق است و آن را رعایت می‌کند. Aleksey Utkin یکی از بنیانگذاران این ایده می‌گوید:

این درست مانند یک شیرینی آفلاین است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH