دانشمندان در حال آزمایش بزرگترین خورشید مصنوعی جهان هستند

دانشمندان در روز پنجشنبه در کشور آلمان، بزرگترین “خورشید مصنوعی در جهان” را روشن کردند و امیدوارند که به کمک آن بتوانند روش‌های جدیدی برای تولید سوخت‌های دوستدار محیط زیست پیدا کنند. این سازه عظیم شبیه به لانه زنبور بوده و نام رسمی آن “Synight” است. این خورشید مصنوعی در Juelich در حدود 30 کیلومتری غرب کلن واقع شده و لامپ‌های زنون با قوس کوتاه که در سینما‌ها برای شبیه‌سازی نور طبیعی خورشید که اغلب در این موقع سال مردم آلمان از آن محروم هستند، در این سازه مورداستفاده قرار گرفته است.

با تمرکز کل آرایه بر روی سطحی به اندازه 20 در 20 سانتی‌متر (8 در 8 اینچ)، دانشمندان مرکز هوا و فضای آلمان (DLR) قادر به تولید انرژی معادل با 10,000 برابر میزان تابش معمول خورشید بر روی چنین سطحی خواهند بود. براساس گفته‌های مدیر موسسه تحقیقاتی خورشیدی آلمان، Bernhard Hoffschmidt، فراهم کردن شرایط کوره‌ای همانند این خورشید مصنوعی باعث افزایش دما تا 3000 درجه سانتی‌گراد (5432 درجه فارنهایت) می‌شود که شالوده اصلی این آزمایش را دربرمی‌گیرد چراکه دانشمندان خواهان تولید هیدروژن توسط این دستگاه هستند.

در نظر بسیاری هیدروژن می‌تواند سوخت آینده باشد چراکه در زمان سوختن از خود کربن منتشر نمی‌کند که به‌معنای عدم گرم شدن بیشتر زمین است. از آنجایی‌که هیدروژن به‌صورت طبیعی وجود ندارد، ابتدا باید آن را با جداسازی اجزای آب، دو مولکول اکسیژن و یک مولکول هیدروژن، تولید نمود که روش مورداستفاده کنونی نیاز به مقدار زیادی برق دارد.

محققان امیدوارند با استفاده از انرژی عظیمی که خورشید وارد سطح زمین می‌کند، انرژی الکتریسیته را از چرخه تولید هیدروژن حذف کنند. Hoffschmidt اعلام کرده که این سطح خیره‌کننده برای وارد کردن آزمایشات در آزمایشگاه‌های کوچک به سطحی بالاتر، طراحی شده است. دانشمندان با آرایه 350 کیلوواتی Synlight قادر به تولید هیدروژن بوده و این روند می‌تواند تا 10 برابر بزرگ‌تر شده و مورد استفاده صنعتی قرار بگیرد.

هدف از انجام این آزمایش استفاده از نور طبیعی خورشید بوده، چراکه جهت تولید این نور مصنوعی در آزمایش Juelich برای 4 ساعت، نیاز به میزان برق مصرفی توسط یک خانوار 4 نفره در یکسال است. Hoffschmidt اذعان کرد که خود هیدروژن نیز دارای مشکلاتی بوده که می‌توان به فوق‌العاده فرار بودن آن اشاره نمود که البته با ترکیب آن با مونوکسید کربن تولیدی توسط منابع تجدیدپذیر، محققان قادر به تولید نفت سفید دوستدار محیط زیست برای صنعت حمل و نقل هوایی خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH