مرورگر مایکروسافت اج در بروزرسانی Creators ویندوز ۱۰ از ویژگی جدیدی بهره‌مند خواهد شد

مایکروسافت قصد دارد بروزرسانی Creators سیستم عامل ویندوز ۱۰ را طی ماه بعد منتشر کند. یکی از ویژگی‌های جدید این بروزرسانی، پشتیبانی مرورگر جدید مایکروسافت اج از Custom Properties در کدهای CSS است که به طراحان و توسعه‌دهندگان وب امکان تغییرات سریع و راحت بر روی کدهای مشابه را خواهد داد.

به طور کلی یک برنامه تحت وب معمولا شامل کدهای CSS برای استایل‌دهی به صفحات آن است. در اغلب موارد بسیاری از مقادیری (Values) که در CSS به ویژگی‌ها (Properties) نسبت داده می‌شوند برای یک وبسایت خاص خیلی متغیر نیست. به عنوان نمونه معمولا در تمام صفحات یک وبسایت از یک شمای کلی برای رنگ و ظاهر صفحات استفاده می‌شود. در حقیقت در تمام این صفحات تنها سه یا چهار رنگ (مقدار) به ویژگی‌های مرتبط اختصاص داده می‌شود. با توجه به اینکه این اطلاعات در تمام یک فایل CSS (در برخی مواقع بین چند فایل CSS) توزیع شده، ایجاد تغییر در این مقادیر تکراری امری دشوار و مستعد خطا خواهد بود. ویژگی جدید مرورگر مایکروسافت اج که CSS Custom Properties نام دارد با بهره‌گیری از Property‌هایی که توسط کاربر قابل تعریف هستند، به توسعه‌دهندگان امکان تخصیص مقادیر تعریف شده به Property‌های پیش‌فرض موجود را می‌دهد. برای تعریف Custom Property باید ابتدا از دو کاراکتر – استفاده کرده و پس از آن نامی برای Property انتخاب شده و مقداری به آن اختصاص یابد. اما نکته مهم نحوه استفاده از Property‌های تعریف شده توسط کاربر بوده که از طریق تابع ()var صورت می‌گیرد. نام Property تعریف شده باید به عنوان آرگومان تابع ()var در نظر گرفته شود. برای درک راحت‌تر نحوه تعریف و استفاده از این ویژگی مثال زیر را مشاهده بفرمایید:

:root {
  --primary: #0B61A4;
  --secondary: #25567B;
}

header {
  background: var(--primary);
  border-bottom: 2px solid var(--secondary);
}

بدین‌ترتیب ویرایش و تغییر فایل‌های CSS بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از پیش خواهد بود. به عبارت دیگر هنگامی که توسعه‌هندگان وب نیاز به ایجاد تغییر در Property‌هایی با مقادیر یکسان را داشته باشند، کافیست تا با تغییر مقدار Custom Property موردنظر، مقدار مربوطه را به تمامی Property‌ها اعمال کند.

اگر شما هم یک طراح وب هستید می‌توانید از همین حالا با استفاده از بیلد اخیر ویندوز (Insider Preview build) که با نام EdgeHTML 15.15061 شروع می‌شود، از این ویژگی در مرورگر مایکروسافت اج بهره ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH