آیا سفر با سرعت مافوق نور از لحاظ قوانین فیزیکی امکان پذیر است؟!

سفر کردن با سرعتی فراتر از سرعت نور یکی از اجزای اصلی داستان‌های علمی تخیلی است. ولی در دنیای واقعی، ما مجبور به اطاعت از قوانین فیزیک هستیم. قوانینی که تاکید دارند هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند. قوانین نسبیت، حرکت با سرعت مافوق نور را غیر ممکن می‌داند. این در حالی است که ریاضیات قانون نسبیت، این محدودیت را قایل نمی‌شوند. بنابراین می‌توان دریافت که اگر انسان بتواند به سرعتی بیشتر از سرعت نور دست پیدا کند، چه اتفاق یا اتفاقاتی رخ خواهد داد.

دو سفینه را تصور کنید که قرار است از زمین به سمت یک ستاره که 100 سال نوری با ما فاصله دارد پرتاب شوند. سرعت سفینه اول 50% سرعت نور است. بنابراین 200 سال طول می‌کشد تا این سفینه به ستاره مورد نظر برسد. در مقابل سرعت سفینه سفینه دوم، دو برابر سرعت نور است. سوال این است که حرکت این دو سفینه به سمت ستاره مقصد، چگونه دیده می‌شود؟

پاسخ این پرسش به زاویه دید بستگی کامل دارد. اگر از روی زمین به آن بنگریم، چیزی که خواهیم دید این است که در طی زمانی که طول می‌کشد تا سفینه اول به مقصد برسد، سفینه دوم (که سریع‌تر نیز هست) چهار بار فاصله بین زمین تا ستاره مقصد را طی کرده است. ولی اگر از دید سفینه‌ای که سرعت کمتری دارد به این قضیه نگاه کنیم، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

سفینه‌ای که با سرعت دو برابر سرعت نور حرکت می‌کند، آنقدر سریع است که از هر نوری که در فضا منتشر می‌شود پیشی می‌گیرد. این امر باعث بروز پدیده‌ای به نام انفجار صوتی می‌شود. این انفجار از نور ساخته شده است و اثرات جالبی در پی خواهد داشت. هنگامی که سفینه سریع‌تر از سفینه آهسته‌تر سبقت می‌گیرد و آن را پشت سر می‌گذارد، نوری که سفینه سریع‌تر از خود ساطع می‌کند، همچنان توسط سفینه آهسته‌تر مشاهده می‌شود.

در نتیجه اولین باری که سفینه آهسته‌تر می‌تواند سفینه سریع‌تر را ببیند، زمانی است که هر دو سفینه دقیقا در بالای یکدیگر قرار داشته باشند. از دید سفینه آهسته‌تر، سفینه سریع‌تر از نا کجا آباد پیدایش می‌شود. سپس نور از دو جهت مختلف در یک زمان به سفینه آهسته‌تر می‌رسد. در واقع اینگونه به نظر می‌رسد که دو نسخه از سفینه سریع‌تر در دو جهت مختلف در حال حرکت هستند.

نمونه‌های بسیاری از اتفاقات عجیب و غریبی در سفر‌هایی که با سرعت مافوق نور رخ می‌دهد، وجود دارند. شاید به همین خاطر است که جهان در مقابل دستیابی انسان به این سرعت ممانعت می‌کند. متاسفانه باید گفت سفر با سرعت مافوق نور در داستان‌های علمی تخیلی باقی خواهد ماند.

1 در مورد “آیا سفر با سرعت مافوق نور از لحاظ قوانین فیزیکی امکان پذیر است؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH