حافظه تاشو: هموار کننده مسیر ساخت اسمارت فون‌های انعطاف پذیر

تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند سال‌های زیادی است که به دنبال ساخت تلفن همراه انعطاف پذیر هستند و در این راه تلاش‌ بسیاری کرده‌اند. برای ساخت این محصولات اجزای بکار رفته در آن‌ها هم باید قابلیت خم شدن را دارا باشند.

مقاله نوشته شده توسط دانشمندان در دانشگاه اکستر نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های ذخیره سازی ساخته شده از ماده‌ای به نام گرافن می‌توانند جایگزین فلش مموری‌های فعلی شوند.

مواد مورد استفاده در ساخت این حافظه‌ها ارزان‌تر هستند و ترکیب آن‌ها هیبریدی است از تیتانیوم اکساید و گرافن اکساید که اطلاعات در مدت زمان 5 نانو ثانیه روی آن نوشته یا خوانده می‌شوند.

این حافظه پر سرعت تنها 50 نانومتر طول و 8 نانومتر ضخامت دارد که اندازه بسیار کوچکی برای یک حافظه ذخیره سازی اطلاعات محسوب می‌شود.

گرافن یک لایه نازک از کربن است. تا چه حد نازک؟ در واقع باریک‌ترین ترکیب از یک اتم که تا کنون توسط انسان شناخته شده و فقط به اندازه یک اتم ضخامت دارد.

همچنین گرافن سبک‌ترین ماده موجود در جهان است و توانسته قوی‌ترین ترکیب کشف شده نیز باشد. در تست‌های گرفته شده، این ماده بهترین رسانای الکتریسیته ظاهر شده که می‌تواند به عنوان ماده مناسب برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی از جمله گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

کربن پس از هلیم، هیدروژن و اکسیژن فراوان‌ترین عنصر موجود در جهان است پس مسئله‌ای برای تامین مواد اولیه ساخت گرافن وجود نخواهد داشت.

اما مشکل این ماده‌ کامل و عالی، فرایند تولید سخت و پیچیده آن است زیرا به طور طبیعی در جهان یافت نمی‌شود پس باید آن را ساخت که به یقین هزینه بالایی هم خواهد داشت.

گرافنی که اکنون در جهان تولید می‌شود به دلیل نداشتن کیفیت برای تجاری سازی و در لوازم الکترونیکی مناسب نیست.

اما کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ مبالغ بسیاری را صرف تحقیق و توسعه این فناوری کرده‌اند تا بالاخره برای استفاده در اسمارت فون‌ها مناسب گردد.

از آنجا که گرافن بهترین رسانای موجود در جهان است، پس بجای سیلیکون هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا با سرعت بیشتری الکترون‌ها را عبور دهد. سرعت عبور الکترون‌ها از این ماده 1000 کیلومتر بر ثانیه ثبت شده که نسبت به سیلیکون 30 برابر سریع‌تر است.

شرکت سامسونگ در حال حاضر چند پتنت ثبت اختراع برای استفاده از گرافن در الکترونیک را به ثبت رسانده که تصمیم قطعی این کمپانی برای سرمایه گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.

در صورتی که اوایل سال جاری میلادی، شایعاتی درباره معرفی اسمارت فون انعطاف پذیر سامسونگ در سه ماهه سوم همین سال در فضای مجازی منتشر شده بود، حال این شرکت تایید کرده که چنین گوشی هوشمندی تا سال 2019 تولید نخواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH