چند نکته که باید پیش از فروختن دستگاه اندرویدی خود در نظر بگیرید

images

با رونق گرفتن بیش از پیش بازار موبایل، شرایط سخت اقتصادی و بالا رفتن قیمت‌ها، خرید و فروش اسمارت فون‌های دست دوم هم رونق گرفته است. خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند به جای آنکه مبلغ هنگفتی(در ایران) بابت خرید یک دستگاه تلفن هوشمند نو پرداخت کنند، سه چهارم و یا حتی گاهی اوقات نصف همان هزینه را برای خرید دستگاهی دست دوم، اما ترو تمیز صرف کنند تا هم لذت داشتن دستگاهی پیشرفته را بچشند و هم پول زیادی خرج نکنند. اما پیش از فروش هر تلفن هوشمندی مساله‌ای که ذهن بسیاری را درگیر می‌کند مسایل امنیتی است. اطلاعات شخصی، شماره تلفن‌ها، ایمیل‌ها و بدتر از همه عکس‌ها. در مقاله زیر قصد داریم چند نکته ساده را به دوستانی که قصد فروش دستگاه اندرویدی خود را دارند متذکر شویم. (البته جسارت نباشه همه اینجا متخصص هستند و به تمام این مطالب آگاه)
پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که نیازی نیست دستگاه خود را با متعلقات اضافی آن (هندس فری، کارت حافظه و غیره) بفروشید. در ضمن توجه کنید که پیش از خارج کردن هر گونه قطعه سخت افزاری یا پاک کردن اطلاعات حتما بک آپ تهیه کنید و روی کامپیوتر شخصیتان ذخیره کنید.

کارت حافظه را در بیاورید
مسلما این قطعه آنچیزی است که هرگز نمی‌خواهید در گوشی خود جا بگذارید. برای پیدا کردن شکاف کارت حافظه یا در کناره‌های گوشی بگردید و یا مکانش رادر قسمت پشتی پس از بیرون آوردن باتری مشاهده خواهید کرد.

لوازم جانبی
ترجیحا این نوع ابزار را نزد خود نگه دارید، زیرا می‌توانید با دستگاه بعدی که می‌خرید استفاده کنید. البته اگر قرار است گوشی خود را به همراه جعبه و متعلقاتش به فروش برسانید، بهتر است همانطور که خریده‌اید به دیگری تحویل دهید.
نکته‌ای برای خریداران: اگر اقدام به خرید گوشی دست دومی می‌کنید، حتما به اصل بودن باتری توجه کنید.
اگر محافظ یا کیس خاصی برای همراه خود تهیه کرده‌اید، نزد خود نگه دارید. بیشتر محافظان صفحه نمایش پس از استفاده دیگر قابل استفاده نیستند. حتی روی آنهایی هم که به خاطر خوش سلیقگی کاربرانشان تمیز مانده‌اند چند خط و خش دیده می‌شود. ترجیحا ادب حکم می‌کند که پیش از فروش، محافظ کهنه را از روی صفحه نمایش جدا کنید.

از اطلاعات شخصی خود بک آپ بگیرید
وقتی حرف از بک آپ گرفتن می‌شود، بیشتر افراد ذهنشان پی عکس‌ها و فیلم‌هایشان می‌رود. خب اگر از کارت حافظه استفاده می‌کنید و اطلاعات خود را روی آن ذخیره کرده‌اید کارتان آسان است. محتویات کارت را به داخل کامپیوتر خود کپی کنید.
بیشتر دستگاه‌های اندرویدی تصاویر و یودیوهایی را که با دوربین خود دستگاه تهیه کرده‌اید، در فولدری به نام DCIM ذخیره می‌کنند، اما اگر از برنامه‌ای به غیر از برنامه اصلی خود دوربین استفاده می‌کنید، مراقب باشید شاید محل ذخیره عکس‌ها و ویدیوها متفاوت باشد.
نگرانی دیگر زمان تهیه نسخه پشتیبان انتقال برنامه‌ها و اطلاعات مرتبط به آنها به دستگاه دیگر است. در گوشی‌های روت شده احتمالا برنامه‌ تهیه بک آپ وجود دارد، اما اگر نبود با نصب یک برنامه مشابه کارتان راه خواهد افتاد.
در رابطه با کانتکت‌ها و ایمیل‌ها، تا زمانی که به حساب گوگل خود متصل هستید نگران چیزی نباشید. چراکه آنها در فضای کلود ذخیره شده و بمحض ارتباط مجدد دوباره و به صورت خودکار ری استور می‌شوند، اما اگر به حساب گوگل خود دسترسی ندارید می‌توانید تمامی کانتکت‌های خود را درون سیم کارت کپی کنید.

ریست کارخانه‌ای(پاک کردن اطلاعات)
زمانی که از تهیه نسخه پشتیبان مطمین شدید زمان آن رسیده است که تمامی اطلاعات خود را پاک کنید. برای انجام اینکار دو روش وجود دارد. یکی رفتن به مود ریکاوری و دیگری که در واقع کاربر پسندتر هم است رفتن به مسیر زیر :
Settings > Backup & reset > Factory data reset و انتخاب گزینه آخر است. اگر گزینه‌های منوی شما دقیقا به همین شکل نیست، احتمالا خیلی شبیه به همین مسیر خواهد بود. کمی بگردید. در صورتی که به گزینه‌هایی برخوردید که نیاز به تیک زدن داشت مثل Wipe External data یا Wipe Internal data مطمین شوید که چیزی را جا نمیگذارید.
زمانی که کار دستگاه تمام شود، ری استارت می‌شود. البته برای مطمین شدن از اینکه همه چیز را به درستی انجام داده‌اید سری به مقاله”چگونه گوشی اندرویدی خود را به تنظیمات کارخانه‌ای بازگردانیم؟” بزنید.

حرف آخر
احتمالا بیشتر شما دوستان پس از خواندن این مقاله پیش خود گفته‌اید که این هم کاری داشت؟ همان ابتدا هم گفتم، این مطلب برای دوستانی که تجربه کمتری در این موارد دارند تهیه شده است. (وگرنه در اینکه دوستان آی‌تی رسان همگی متخصص هستند، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد Smile)

17 در مورد “چند نکته که باید پیش از فروختن دستگاه اندرویدی خود در نظر بگیرید”

  1. محمدساجد 71

    سلام
    یه سوال داشتم…من تبلت مدیاپد10 دارم میخواستم ببینم میشه به جای اندروید خود هواوی نسخه خام اندرویدو روش بریزم و بشه مثل نکسوس ها اپدیتها رو بگیرم?
    یا حداقل اندروید 4.3 روش بریزم?

  2. آلما از شیراز

    سلام، من گوشی ال جی 4x hd دارم، تا11\93 هم گارانتی داره،بدون خط و خش، فقط بخاطر مشکل سخت افزاری که پیدا کرد دو بار بردمش گارانتی و قطعه عوض شد و الان 5 ماهه بدون مشکل دارم استفاده میکنم، میخواستم بدونم الان برای فروش چند بفروشمش خوبه، ممنونم

  3. سلام خانوم صریحی.
    من دو روز پیش گوشی هوآوی اسند میت خریدم با گارانتی مایکروتل و یه مشکلی داشت رفتم گارانتی همین امروز برام تعویض کردند.
    الان از خریدم پشیمون شدم و میخوام بفروشمش. این گوشی رو که برام تعویض کرده کاملا و نو هست فقط کم تر از 20 دقیقه چک شده است.
    رفتم پیش چند تا گوشی فروشی ازم یه قیمت خیلی پایین و کارکرده خواستند البته اگه من با این قیمت بهشون میدادم به احتمال 99 درصد خودشون گوشی رو به جای نو و ا قیمت نو میفروختند.
    گوشیم رو از نمایندگی مایکروتل در تبریز خریدم و تاریخ گارانتیش هم 1392/03/25 هست ولی نمایندگی گفت که همه گوشی هامون اینجوری هستند و یک سال گارانتی و خدمات رو ما از روی فاکتور خرید به شما میدیم یعنی گارانتیش از تاریخ فاکتور شروع میشه.
    به نظر شما گوشی من الان چند می ارزه؟ و اگه شمای جای من بودین گوشی رو با چه قیمتی میفروختین؟
    و در آخر هم چند فروشگاه اینترنتی خوب علاوه سایت مرجع موبایل ایران برای فروش گوشی معرفی کنید. یعنی من گوشی رو برای فروش بذارم.
    لطفا کمکم کنید . یه دنیا ازتون ممنونم.

    1. سارا صریحی

      از نظر من و طبق گفته های شما گوشی شما الان بین 1 و 100 تا 1 و 200 می ارزه:) البته نظر منه. الان اسند میت فکر کنم یک و پانصد باشه. برادرمن تو کار خرید و فروش و حتی به فاصله ی یک الی دو هفته ای هم گوشیو با بالاترین قیمت ممکن میفروشه. ولی نکته اینجاست که نه به مغازه دار. بهترین حالت ممکن اینه که گوشیتونو به شخص بفروشید. اگر بخواین ببرین مغازه عملا ضرر هنگفت خواهید کرد. در مورد سایت فروش موبایل هم شما اگر عبارت “خریدو فروش موبایل دست دوم” رو گوگل کنید چند تا سایت فعال در این زمینه پیدا خواهید کرد.

    2. سارا صریحی

      متاسفانه عمل به چیزی که خواستید خارج از قوانین فعالیت در سایته! من در اینباره نمیتونم کاری کنم. تنها کمکی که میتونم بکنم اینه که بگم عجله نکنید و از طریق همون سایتها اقدام کنید. انشالا نتیجه میگیرید.

    1. سارا صریحی

      تبلتتون باید روت شده باشه واز طریق منوی ریکاوری اینکارو انجام بدید. برای رسیدن به منوی ریکاوری هم، پس از خاموش کردن دستگاه دکمه های ترکیبیه لازم رو بفشارید. ولوم داون+پاور

  4. با سلام
    مرسی که وقت گذاشتید و راهنمایی کردید
    در ضمن اینکه در آخر نوشته بودید شاید برای عده ای این حرفها ساده باشد درست است ولی اصلا شما به این موضوع لازم نیست فکر کنید
    قرار نیست هر چیزی که در سایت نوشته می شود بسیار جدید و سخت و اینها باشد اصلا. آموزش برای همه است و مخاطبین شما از همه جنس هستند در نتیجه همانطور که برخی از مطالب برای خیلی ها ساده و تکراری است اما برای خیلی ها جدید و کاربردی خواهد بود. اگر قرار باشد همه جا موضوعات پیچیده را بنویسند پس موضوعات ساده تری که لازمه فهم این موضوعات پیچیده هستند را باید کجا خواند
    پس دست شما درد نکند و باز هم چنین مطالبی که فکر می کنید ساده هستند را برای اطلاع عموم بنویسید.
    خسته نباشید و شاد باشید

  5. سارا خانم پس چرا جواب منو نمیدین واقعا هیچ راه دیگه وجود نداره. یعنی گوشیمو بندازم آشغال.

  6. من چندین متن از مقالات شما را مطالعه کردم .مطالبی بسیار جالب و تخصصی و در عین حال به زبان ساده و قابل فهم برای همه سطوح بود به من بسیار کمک کرد بسیار ممنونم منتظر مقالات و اخبار شما هستم مرسی خسته نباشید

  7. سلام خدمت خانم صریحی سرعت گوشی من کم شده و گوشی رو میخام ریست کنم آیا فرق میکنه این کار رو از تنظیمات انجام بدم یا بدم بیرون فلش بزنن ؟

      1. پیشنهاد اول رو قبلا انجام دادم بعد یک هفته همه چیز خوب که بعد کم کم گوشیم سرعتش مثل قبل کم شد و این کار رو 2 بار انجام دادم و کار ساز نبود رفتم سراغ مقاله 14038-how to reset . همون طوری که گفتین عمل کردم یعنی فشردن دکمه power+home+volumeup اما اصلا با هیچ عکس و العملی مواجه نشدم از سوی گوشی.لطفا راهنماییم کنین . از این کندی خسته شدم . ضمنا گوشی من سامسونگ است .

        1. سارا صریحی

          ببینید اگرهمزمان دکمه هارو بفشارید به منوی ریکاوری میرید و از اونجا میتونید فلش کنید دستگاهتونو. بعدشم وقتی با ریست فکتوری گوشی تا یه مدت درست عمل کرده، میشه گفت اشکال نرم افزاری داره. چون نشون میده که تنظیمات کارخانه ای اثر داشته اما پس از یه مدت یک برنامه یا … دوباره باعث کندی گوشیتون شده. نیازی نیست گوشیتونو بندازید سطل آشغال. فقط با حوصله دوباره این دکمه هارو فشار بدید و مراحل رو دنبال کنید

        2. با نصب نرم افزار تسک کیلر میتونید برنامه های اضافی در حال اجرا رو ببندید که سی پی یو رو آزاد تر میکنه و سرعت میاد بالا

  8. ایمان عزیزی

    من یه بار گوشی سرعتش کم شده بود خواستم بدمش یکی از دوستام ، ریستش کردم بدم بهش دیدم سرعتش خوب شد پشیمون شدم،ندادمش!!! 😀

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH