چگونه از شبکه Wi-Fi خود در مقابل سارقان، محافظت کنیم؟!

تا به‌حال دقت کرده‌اید که چند شبکه Wi-Fi در مجاورت شما قرار دارند؟ اگر در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید، احتمالا چندین SSID مختلف را خواهید دید. سیگنال‌های Wi-Fi بین ساختمان‌ها و در همه جهت‌ها پخش می‌شوند. بنابراین ممکن است سرعت اینترنت شما تحت تاثیر برخورد امواج سایر شبکه‌ها، کاهش پیدا کند.

یک مشکل بزرگ‌تر نیز وجود دارد. از آن‌جایی که SSID مودم شما از طریق امواج وایرلس پخش می‌شود، این امکان وجود دارد که افراد سودجو بتوانند به شبکه شما وصل شوند و از اینترنت شما استفاده نمایند. درواقع اینترنت شما را سرقت کنند.

در این مقاله روش‌هایی را با هم مرور خواهیم کرد که بتوان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. پس با ما همراه باشید.

  • روتر خود را بررسی کنید
    اولین نقطه تماس شما با دنیای اینترنت، روتر شما است. اگر شخصی در همسایگی شما در حال سرقت از سرویس اینترنت شما باشد، فعالیت این فرد بر روی روتر قابل مشاهده است. متاسفانه همه روتر‌ها اجازه دسترسی به این اطلاعات را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند.
    برای ورود به روتر، آدرس IP آن را در مرورگر خود وارد کنید. معمولا آدرس IP استفاده شده برای اکثر روترها 168.0.1، 192.168.1.1 یا 192.168.1.254 است. عموما این آدرس به همراه نام کاربری و رمز عبور برای ورود به روتر، بر روی خود روتر نیز چاپ می‌شود.
    پس از ورود به روتر، به دنبال گزینه “Attached Devices” یا “Device List” بگردید. در این لیست نام تمامی دستگاه‌هایی که به روتر شما متصل هستند نمایش داده می‌شود. دستگاه‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه آن‌ها متعلق به خود شما هستند.اگر در این بین نام دستگاهی را مشاهده کردید که به شما تعلق ندارد، از طریق گزینه‌های “Remove”، “Delete” یا “Block” ارتباط آن را با روتر قطع نمایید.
  • رمز عبور پیش فرض برای نام کاربری Admin را تغییر دهید
    نام کاربری Admin در تمامی روتر‌ها بصورت پیش فرض وجود دارد. رمز عبور این نام کاربری نیز در همه روتر‌ها همان عبارت Admin است. تغییر این رمز، اولین کاری است که می‌بایست انجام دهید.
  • از روش رمز‌نگاری WPA2 استفاده کنید
    برای محافظت از رمز عبور شبکه وایرلس خود، حتما می‌باید از استاندارد رمز نگاری WPA2 استفاده نمایید. اگر در حال حاضر از WEP استفاده می‌کنید، همین حالا آن را تغییر دهید. WEP یک استاندارد قدیمی است که امنیت پایینی برای محافظت از رمز‌های عبور دارد و به سادگی توسط هکر‌ها قابل شناسایی و شکسته شدن است.
  • SSID روتر را پنهان کنید
    با این کار نام شبکه Wi-Fi شما، پخش همگانی نخواهد شد. البته با استفاده از ابزار‌ها و برنامه‌های مخصوص هک، مانند Backtrack، SSIDهای پنهان شده نیز برای هکر‌ها نمایش داده خواهند شد.
  • از رمز عبور‌های پیچیده استفاده کنید
    رمز عبور‌های ساده، به سادگی هم قابل شناسایی و شکسته شدن هستند. سعی کنید در انتخاب رمز عبور، از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌ها استفاده کنید.
    همچنین رمز عبور اتصال به شبکه Wi-Fi را بصورت دوره‌ای تغییر دهید.
  • بررسی دستگاه‌های متصل به شبکه با استفاده از اسمارت‌فون
    می‌توانید با استفاده از اسمارت‌فون خود، دستگاه‌های متصل به روتر را به سادگی مشاهده نمایید. برنامه‌های متعددی برای این منظور وجود دارند. ما اپلیکیشن Fing را پیشنهاد می‌کنیم. این برنامه رایگان بوده و برای Android و iOS در دسترس کاربران قرار دارد.Fing لیست تمام دستگاه‌هایی که در حال حاضر به شبکه Wi-Fi متصل هستند را به همراه اطلاعات مختصری از آن‌ها، نمایش می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH