سلاح سایبری جدید روسیه شبکه‌های برق را مختل می‌کند!

معمولا وقتی صحبت از حملات سایبری می‌شود، ذهن افراد به سمت حمله به وب‌سایت‌های مهم مانند بانک‌ها و ایجاد اختلال در آن‌ها و یا هک وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مهم کشورها می‌رود، اما به نظر می‌رسد پای حملات سایبری به زندگی روزمره و برق شهری نیز بازشده است.

محققان آمریکایی ادعا کرده‌اند که هکرهای روسی به همراه دولت این کشور، سلاح سایبری را تولید کرده‌اند که قادر است شبکه برق را دچار اختلال کند و از کار بیندازد. در واقع این سلاح سایبری با هک سیستم‌ها، قادر است کنترل برق شهرها را به دست بگیرد.

در صورتی‌که این اطلاعات منتشرشده صحیح باشد، شاهد ظهور یکی از عجیب‌ترین و بدترین نوع از سلاح‌های سایبری هستیم، چراکه هکر می‌تواند به‌طور مستقیم زندگی مردم و اهالی هر شهر و یا کشوری را با اختلال و حتی خطر مواجه کند. تصور کنید قطعی برق بیمارستان‌ها جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، در خیابان‌ها با قطع شدن کنترل‌شده برق، سیستم حمل‌ونقل مختل شده و هزاران نفر در اتوبوس‌های برقی، مترو و… گیر می‌افتند و اتفاقات وحشتناکی رخ خواهد داد.

محققان آمریکایی نام این سلاح سایبری را بدافزار CrashOverride نامیده‌اند و از آن بانام مخرب‌ترین سلاح سایبری یاد کرده‌اند. به گفته آن‌ها، روس‌ها دسامبر 2016 از این بدافزار استفاده کرده و برق یک‌پنجم شهر کی‌یف کشور اوکراین را برای مدتی قطع کرده‌اند.

بااین‌حال شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که در حال تغییر سیستم‌های کنترل برقی شهر هستند و اجازه نفوذ این بدافزار به شبکه برق کشورشان را نمی‌دهند. این در حالی است که تکلیف سایر کشورها برای مواجه با این بدافزار روشن نبوده و مشخص نیست در صورت قدرت گرفتن این بدافزار چه اتفاقی برای شهرهای دنیا می‌افتد!

1 در مورد “سلاح سایبری جدید روسیه شبکه‌های برق را مختل می‌کند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH