5 دلیل برای این‌که اسمارت‌فون خود را رمز‌نگاری کنیم

آیا شما اطلاعات موجود بر روی هند‌ست خود را رمز‌نگاری می‌کنید؟ تمامی سیستم عامل‌های گوشی‌های تلفن همراه به کاربران خود توصیه می‌کنند که این کار را انجام دهند. دلیل آن چیست؟

به زبان ساده، رمز‌نگاری روشی است که در آن داده‌ها و اطلاعات شما با یک الگو و شیوه خاص و با یک کلید مشخص قفل می‌شوند و فقط افرادی می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند که کلید باز کردن این قفل را داشته باشند. اگر گوشی شما به سرقت برود و اطلاعات آن را را رمزنگاری نکرده باشید، شخص سارق با وصل کردن گوشی به کامپیوتر، به سادگی به تمام داده‌های اسمارت‌فون شما دسترسی خواهد داشت.

رمز‌نگاری داده‌ها همان‌طور که از نامش پیدا است، یک مقوله امنیتی است. ممکن است مطالبی در خصوص کاهش کارایی گوشی پس از رمز‌نگاری اطلاعات موجود در آن شنیده باشید. همچنین ممکن است فکر کنید که این کار خیلی ضروری نیست. در این مقاله دلایلی را بیان می‌کنیم که ارزش رمز‌نگاری اطلاعات را بیش از پیش برای شما آشکار می‌کند.

اطلاعات شما ارزش دزدیده شدن دارد

تنها شرکت‌های بزرگ باید اطلاعات خود را رمز‌نگاری کنند، درست است؟! پاسخ منفی است. داده‌های شخصی شما نیز برای بسیاری از سارقان اطلاعات ارزشمندی هستند.

گوشی شما نیز حاوی مقدار زیادی از اطلاعات شخصی شما است، مانند نام، آدرس، تاریخ تولد و آدرس ایمیل. شخص سارق با در دست داشتن این اطلاعات می‌تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند.

بنابراین اگر فکر می‌کنید که فقط نام و آدرس شما می‌تواند برای دزدان سایبری ارزش داشته باشد، به این فکر کنید که چه داده‌ها و اطلاعات دیگری بر روی اسمارت‌فون خود دارید.

سارقان می‌توانند بر زندگی شما مسلط شوند

یک نگاه به گوشی خود بیاندازید. لیست مخاطبین، ایمیل‌ها، برنامه‌های پیام‌رسان، ویدیو‌ها و پیام‌های کوتاه، همچنین حساب‌های کاربری در اینترنت که هنوز از آن‌ها خارج نشده‌اید، همه این‌ها در صورت به سرقت رفتن گوشی شما در اختیار شخص سارق قرار خواهند گرفت. ترسناک است، این‌طور نیست؟!

این تمام ماجرا نیست. به اطلاعات خود در شبکه‌های اجتماعی فکر کرده‌اید؟ حتما اطلاع دارید که Facebook خیلی چیز‌ها در مورد شما می‌داند. علاقه‌مندی‌ها و موقعیت شما تنها بخشی از این موارد است. بدون رمز‌نگاری، تمامی این اطلاعات می‌تواند در اختیار سارقان سایبری قرار بگیرد.

از تصاویر موجود در اسمارت‌فون خود محافظت کنید

عکس‌هایی که می‌گیرید و ویدیو‌هایی که با گوشی خود ضبط می‌کنید، خیلی خصوصی‌تر از حساب کاربری Facebook شما هستند. بسیاری از اخاذی‌ها از طریق دسترسی شخص سارق به تصاویر و ویدیو‌های موجود در گوشی‌های کاربران صورت می‌گیرد.

حال اگر اطلاعات گوشی خود را رمز‌نگاری کرده باشید، فقط و فقط خود‌تان به آن‌ها دسترسی دارید. یک سری برنامه‌ها نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای آلبوم تصاویر گوشی خود، رمز عبور تعیین کنید. با این روش می‌توانید یک گام مثبت دیگر در جهت حفظ اطلاعات شخصی خود بردارید.

داده‌ها حتی پس از Factory Reset نیز قابل بازیابی هستند

آیا قصد دارید اسمارت‌فون قدیمی خود را بفروشید؟ گوشی خود را Factory Reset می‌کنید و اطمینان دارید که تمام اطلاعات شما پاک شده است.

متاسفانه این‌طور نیست. در واقع پس از انجام Factory Reset، فایل‌های موجود در گوشی شما به عنوان فایل‌های پاک شده نشانه گذاری می‌شوند، ولی در واقع به‌طور کامل از حافظه گوشی حذف نشده‌اند. پس یک سارق حرفه‌ای می‌تواند این اطلاعات را باز‌یابی کرده و به تمام آن‌چه که شما در اسمارت‌فون خود داشته‌اید دسترسی پیدا کند.

بنابراین پیش از این‌که گوشی خود را بفروشید، ابتدا آن را رمز‌نگاری کرده و سپس Factory Reset کنید. در این حالت حتی اگر شخص سارق اطلاعات اسمارت‌فون شما را بازیابی کند، به داده‌هایی دست پیدا خواهد کرد که قابل خواندن نیستند.

رمز‌نگاری اطلاعات باعث کاهش کارایی گوشی نمی‌شود

شاید شنیده باشید که رمز‌نگاری اسمارت‌فون باعث کند شدن آن می‌شود. ولی نیازی نیست نگران باشید. در اکثر قریب به اتفاق موارد، رمز‌نگاری تاثیری ملموسی بر عملکرد گوشی شما نخواهد گذاشت. فقط در برخی گوشی‌های قدیمی این امر مشاهده خواهد‌ شد. بنابراین اگر اسمارت‌فون شما از نظر سخت‌افزاری و نسخه سیستم عامل، به روز باشد، مطمئنا مشکلی در این رابطه نخواهید داشت.

در واقع، هنگامی که شما در حال استفاده از گوشی خود هستید، در هر لحظه باید اطلاعات موجود در اسمارت‌فون رمز‌گشایی شوند. بنابراین سرعت به میزان خیلی کمی کاهش می‌یابد. ولی این کاهش برای کاربر قابل لمس نیست.

در آزمایشی که بر روی گوشی‌های مختلف صورت گرفته است، Nexus 5 بیشترین زمان و iPhone کمترین زمان را برای رمز‌گشایی اطلاعات در هر لحظه صرف کرده‌اند.

اعمال رمز‌نگاری بر روی گوشی بسیار ساده است

فرقی نمی‌کند سیستم عامل اسمارت‌فون شما چیست. رمز‌نگاری بسیار ساده است. این کار در گوشی‌های iPhone به سادگی خوردن یک لیوان آب انجام می‌پذیرد. ولی در سیستم عامل اندروید نیاز به دقت بیشتری دارد (اگر گوشی اندرویدی شما روت شده است، برای اعمال رمز‌نگاری باید به‌طور موقت آن را به حالت اولیه بازگردانید).

در سیستم عامل اندروید، به منو تنظیمات (Settings) بروید. گزینه “Security” را بیابید و بر روی آن کلیک کنید. در این قسمت گزینه “Encrypt device” را انتخاب کنید. با این کار اطلاعات شما رمز‌نگاری می‌شود. از این پس هنگامی که گوشی را روشن می‌کنید باید یک مرتبه رمز عبور مربوطه را وارد کنید تا اطلاعات رمز‌گشایی شوند. رمز عبوری که برای این قسمت انتخاب می‌کنید می‌بایست حداقل 6 کاراکتر باشد. عملیات رمز‌نگاری بسته به میزان اطلاعات گوشی شما، حدود یک ساعت زمان خواهد برد.

اگر می‌خواهید برای کارت حافظه دستگاه نیز عملیات رمز‌نگاری را فعال کنید، می‌بایست از همان صفحه Security، گزینه “Encrypt SD card” را انتخاب نمایید.

در سیستم عامل iOS تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک کد عبور برای آن تعریف کنید. برای این منظور از منو Settings به قسمت General بروید. سپس گزینه “Passcode Lock” را انتخاب نمایید. از این پس در هنگام روشن کردن گوشی، می‌بایست این کد را وارد نمایید.

آیا شما نیز گوشی خود را رمز‌نگاری کرده‌اید؟ به نظر شما این کار چه مزایایی دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH