معرفی بهترین برنامه‌های قابل حمل برای ویندوز

برنامه‌های قابل حمل یک نسخه سبک از نرم‌افزار اصلی هستند که بدون نصب بر روی کامپیوتر، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین هیچ تغییری در اطلاعات مربوط به پیکر‌بندی و تنظیمات سیستم ایجاد نمی‌کنند.

اگر از یک کامپیوتر مشترک بین چند نفر استفاده می‌کنید، برنامه‌های قابل حمل می‌توانند بسیار کار‌آمد باشند. برنامه‌هایی که نیاز به نصب دارند، بخشی از فضای هارد دیسک کامپیوتر را اشغال می‌کنند. حال اگر تعداد کاربران یک سیستم زیاد باشد و هر یک از این کاربران برنامه‌های خود را بر روی سیستم نصب کنند، فضای هارد به سرعت پر می‌شود. پس هنگامی که می‌توان از برنامه قابل حمل استفاده کرد، چرا برنامه‌های خود را بر روی سیستم نصب کنیم؟!

امروزه نسخه قابل حمل اکثر برنامه‌ها در دسترس کاربران قرار دارد. ولی پرسش اسنجا است که از کدام‌یک استفاده کنیم؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین برنامه‌های قابل حمل را با هم مرور کنیم.

برنامه‌های پخش صدا و ویدیو

  • Foobar2000
    یک برنامه سبک با ظاهری متفاوت که می‌توانید برای Rip کردن فایل‌های صوتی از روی CD نیز از آن استفاده کنید. این برنامه اکثر قالب‌های صوتی و تصویری را پشتیبانی می‌کند.
  • AIMP
    با استفاده از AIMP می‌توانید فایل‌های صوتی را به فرمت‌های مختلف تبدیل کنید و فایل‌های موزیک خود را به سادگی سازمان‌دهی نمایید. همچنین می‌توانید از این برنامه به‌عنوان زنگ ساعت استفاده کنید. در واقع AIMP می‌تواند شما را با آهنگ دلخواه‌تان از خواب بیدار کند.
  • VLC Player
    یک برنامه که نیازی به معرفی ندارد. VLC یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پخش فایل‌های صوتی و ویدیویی است. دلیل این محبوبیت نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌های این برنامه در پخش صدا و تصویر است. اگر از VLC استفاده می‌کنید، سایر برنامه‌های مشابه را با خیال راحت فراموش کنید.
  • MPlayer
    یکی از ویژگی‌های جالب و جدید این برنامه، امکان تنظیم دو زیرنویس با دو زبان متفاوت برای فیلم است. این قابلیت احتمالا برای افرادی که قصد یادگیری زبان جدیدی را دارند، بسیار کارآمد خواهد بود.

برنامه‌های ویرایش صدا و فایل‌های صوتی

  • Audacity
    اگر علاقه زیادی به ویرایش فایل‌های صوتی دارید یا در این زمینه فعالیت می‌کنید، Audacity باید در ابتدای لیست برنامه‌های مورد استفاده شما باشد. این برنامه، ابزاری است برای ترکیب و ادغام فایل‌های صوتی، ضبط صدا به‌صورت زنده، تغییر سرعت و ضرب‌آهنگ یک فایل صوتی. همچنین با استفاده از این برنامه می‌توانید زنگ اسمارت‌فون‌تان را خود‌تان بسازید.
  • MP3tag
    این برنامه برای ویرایش اطلاعات مربوط به فایل‌های صوتی کاربرد دارد. فایل‌های MP3 را در برنامه اضافه کنید. حال می‌توانید نام خواننده، نام آهنگ، نام آلبوم و مواردی از این دست را تغییر دهید. در پایان تغییرات را دخیره کنید.به همین سادگی.

برنامه‌های ویرایش فایل‌های ویدیویی

  • Avidemux
    یک برنامه ویرایش فایل‌های ویدیویی که با استفاده از آن به سادگی می‌توانید یک قسمت از فیلم را برش دهید یا فیلتر‌های دلخواه خود را بر روی آن اعمال کنید. فرمت‌های ویدیویی AVI، MPEG، MP4 و ASF در این برنامه پشتیبانی می‌شوند.
  • VirtualDub
    این برنامه ابزاری مناسب برای ضبط و پردازش ویدیو و فایل‌های تصویری است. VirtualDub توانایی پردازش فایل‌های ویدیویی با فرمت AVI را دارد. همچنین می‌تواند فایل‌های MPEG-1 را فقط بخواند.

برنامه‌های ارتباطی و پیام‌رسان

  • Skype
    از Skype به عنوان پدر‌بزرگ برنامه‌های پیام‌رسان و تماس تصویری یاد می‌شود. با استفاده از این برنامه می‌توانید به سادگی با سایر کاربران Skype به‌صورت رایگان تماس بگیرید.
  • YakYak
    Google Hangouts که برنامه پیام‌رسان گوگل است، افراد موافق و مخالف خود را دارد. یکی از کمبود‌های Hangouts عدم وجود نسخه دسکتاپ برای آن بود. تا این‌که سازندگان برنامه‌های جانبی و کاربردی، این خلا را پر کردند.
    YakYak بهترین برنامه موجود برای این منظور است. مانند سایر برنامه‌های پیام‌رسان، با استفاده از YakYak می‌توانید به مخاطبین خود پیام ارسال و دریافت کنید، نوتیفیکیشن‌های مربوط به دریافت پیام جدید را ببینید و عکس بفرستید.

برنامه‌های مشاهده و ویرایش تصاویر

  • XnView
    یک برنامه ساده که تمام هارد دیسک کامپیوتر را اسکن می‌کند و تصاویر را برای مشاهده در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین اطلاعات مربوط به عکس را نیز می‌توانید در برگه‌های موجود در این برنامه مشاهده کنید.
  • GIMP
    آیا کسی هست که GIMP را نشناسد؟ این برنامه اکثر ویژگی‌های Photoshop را دارد و به سادگی می‌توان از آن برای ویرایش تصاویر با فرمت‌های مختلف استفاده کرد.
  • JPEG View
    با توجه به نام برنامه، JPEG View ابزاری برای مشاهده تصاویر با فرمت JPEG است. ولی این‌طور نیست. با استفاده از این برنامه می‌توانید تصاویر با فرمت‌های BMP، PNG، GIF و TIFF را مشاهده کنید. همچنین یک سری تغییرات ابتدایی و اولیه را نیز می‌توانید بر روی تصاویر اعمال کنید، مانند تنظیم کنتراست رنگ، روشنایی تصویر و مواردی شبیه به این.
  • Watermark Image
    دزدیدن تصاویر در اینترنت بسیار ساده است. خیلی از افراد فکر می‌کنند که تصاویری که در گوگل مشاهده می‌کنند، برای استفاده رایگان آن‌ها در فضای اینترنت قرار داده شده است. با استفاده از Watermark می‌توانید نام خود‌تان را بر روی تصویر بنویسید و سپس آن را در فضای اینترنت پخش کنید. در این صورت هر کسی می‌فهمد که این تصویر متعلق به شما است.

برنامه‌های ویرایش متن

  • AbiWord
    این برنامه شبیه به Microsoft Word است و بسیاری از فرمت‌های فایل‌های متنی را پشتیبانی می‌کند. همچنین متن شما را از نظر دستور زبان و نحوه نوشتن واژه‌ها بررسی می‌کند.
  • Notepad++
    این برنامه یک ویرایشگر متن عالی برای برنامه‌نویس‌ها به حساب می‌آید. بنابراین اگر شما هم به برنامه نویسی علاقه دارید یا به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از Notepad++ استفاده نمایید.

برنامه‌های امنیتی

  • KeePass
    با توجه به گسترش فعالیت هکر‌ها در فضای اینترنت، لازم است که رمز عبور مربوط به حساب‌های کاربری خود را طوری انتخاب کنید که به سادگی قابل شناسایی نباشند. همچنین از یک رمز عبور برای همه حساب‌های خود استفاده نکنید. ولی چگونه تمام این کلمات عبور را به خاطر بسپاریم؟! پاسخ اینجا است، نیازی نیست که شما رمز‌های عبور را به یاد داشته باشید، برنامه KeePass این کار را برای شما انجام می‌دهد.
  • PWGen
    با استفاده از این برنامه می‌توانید کلمات عبور رمز‌نگاری شده و امن برای حساب‌های کاربری خود بسازید. PWGen امکانات بسیاری دارد که تقریبا پاسخگوی نیاز‌های کاربران خواهد بود.
  • CalmWin
    این برنامه یک ویروس‌یاب قابل حمل است. توجه داشته باشید که با توجه به ماهیت و طبیعت برنامه‌های قابل حمل، CalmWin تفاوت‌هایی با برنامه‌های ویروس‌یاب که بر روی سیستم نصب می‌شوند خواهد داشت. به عنوان مثال برای ویروس‌یابی یک فایل یا پوشه، باید بصورت دستی آن را به CalmWin بدهید تا آن را اسکن کند. همچنین به‌روز‌رسانی برنامه باید بصورت دستی انجام شود.

 

برنامه‌های مرور‌گر و دریافت فایل از FTP

  • Google Chrome
    بدون شک یکی از بهترین مرور‌گر‌های حال حاضر، Google Chrome است. سرعت اتصال به شبکه و اینترنت، توانایی همگام‌سازی اطلاعات و دسترسی به تعداد زیادی از افزونه‌های مفید و کاربردی، دلیل این ادعا است.
  • WinSCP
    این برنامه یک ابزار مناسب جهت دانلود فایل از سرور‌های FTP موجود در شبکه به حساب می‌آید. WinSCP دو پنجره در اختیار شما قرار می‌دهد. فقط کافی است در یک سمت آن مسیر فایل مورد نظر برای دانلود و در سمت دیگر محل ذخیره‌سازی آن فایل بر روی کامپیوتر خود را مشخص کنید. حال بر روی فایل مورد نظر کلیک کرده و آن را به سمت دیگر پنجره بکشید و رها کنید. فایل شما از سرور FTP بر روی کامپیوتر کپی می‌شود.

 

برنامه‌های کاربردی

  • CDBurnerXP
    با استفاده از این برنامه به سادگی می‌توانید یک CD رایت کنید. فقط کافی است نوع فایلی را که می‌خواهید بر روی CD انتقال دهید، مشخص کنید. سپس هارد کامپیوتر در سمت چپ و فضای CD در سمت راست به شما نمایش داده می‌شود. حال فایل‌های مورد نظر خود را از هارد بردارید و در CD بیندازید. در پایان شاهد آماده شدن CD خود باشید. به همین سادگی.
  • CCleaner
    به جرات می‌توان گفت که CCleaner محبوب‌ترین برنامه برای پاک‌سازی فضای هارد کامپیوتر و همچنین حذف اطلاعات بلا‌استفاده در Registry سیستم است. پیشنهاد می‌کنیم از این برنامه استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را زمان‌بندی کنید تا در زمان‌های مشخص به‌صورت خودکار انجام شود و کامپیوتر شما را از شر فایل‌های اضافه و بی‌مصرف خلاص کند.
  • Geek Uninstaller
    هنگامی که یک برنامه نصب شده را از روی کامپیوتر حذف می‌کنید، به‌طور کامل از سیستم شما پاک نمی‌شود. در واقع سیستم عامل ویندوز یک سری فایل و پوشه خالی از این برنامه را نگه‌می‌دارد. شاید این فایل‌ها حجم چندانی نداشته باشند، ولی به مرور زمان و با زیاد شدن تعداد آن‌ها، می‌تواند باعث هدر رفتن فضای هارد دیسک کامپیوتر شود. Geek Uninstaller برنامه را به‌طور کامل پاک می‌کند و این اطمینان را به کاربر می‌دهد که هیچ‌یک از فایل‌ها و پوشه‌های برنامه بر روی سیستم باقی نخواهند ماند.
  • Free Download Manager
    نکته مثبتی که در مورد این برنامه مدیریت دانلود وجود دارد این است که به‌صورت خودکار شروع دانلود فایل را در هر دو مرور‌گر گوگل کروم و فایرفاکس تشخیص می‌دهد. بنابراین نیازی نیست که آدرس URL فایل را برای دانلود به‌صورت دستی به برنامه بدهید.
    یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه توانایی بازیابی و ادامه دانلود فایل‌ها پس از بسته شدن ناگهانی برنامه است. در واقع اگر اجرای برنامه Free Download Manager بنا به هر دلیلی، مانند قطع شدن برق یا امثال آن، متوقف شود، پس از اجرای مجدد برنامه می‌توانید ادامه دانلود را از جایی که قطع شده بود از سر بگیرید.

2 در مورد “معرفی بهترین برنامه‌های قابل حمل برای ویندوز”

  1. عالی بود مرسی.
    چند وقته دنبال برنامه ای میگردم که بتونم صدای یه فایل ویدئویی رو که با موبایل ضبط کردم ویرایش کنم، مثلا اکو بدم بهش و … که خروجیش بشه یه فایل ویدئویی با صدای افکت گذاری شده.
    میتونید لطف کنید و معرفی کنید یه برنامه.
    با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH