ایرانسل در حضور وزیر ارتباطات از 23 پروژه جدید خود رونمایی کرد

ظهر امروز و در مراسمی که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری، مدیران ایرانسل و خبرنگاران در سالن همایش‌های این شرکت در شهر تهران برگزار شد، ایرانسل در مراسم افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ پروژه جدید خود رونمایی کرد.

در ابتدای این مراسم، قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین به ارایه گزارشی از عملکرد کلی این شرکت پرداخت و گفت: در نسل دوم مخابراتی ما ۸۶ درصد پوشش جمعیتی داریم که شامل ۳۳۳۸ شهر و دهستان با ۴۹ میلیون مشترک می‌شود. در نسل چهارم ما ۶.۵ میلیون مشترک داریم که شامل ۱۰۱۰ شهر و دهستان شده و در شبکه نسل سوم ۲۱.۷ میلیون مشترک ایرانسل وجود دارد که ۲۳۵۶ شهر و دهستان را شامل می‌شود. در TD LTE الان ۱۴۲ شهر تحت پوشش قرار گرفته است، در صورتی‌که برای وایمکس در طی چندین سال فقط ۳۰ شهر تحت پوشش قرار داشت.

در همین روزهای اخیر ما ۲۶۰۰ ترابایت در روز ترافیک بر روی شبکه داریم. این عدد در بهمن ۹۵ و فاز دوم شامل ۱۷۰۰ ترابایت بود که در عرض ۶ ماه دارای ۵۰ درصد رشد بودیم. رشد ترافیک دیتای روزانه ۵۲ برابر شده است و رشد سرانه دیتای همراه مشترکین ایرانسل ۱۵ برابر افزایش داشته است.

روند مصرف سرانه دیتا در نسل دوم تغییر عمده‌ای نکرده، اما در نسل سوم ۴ برابر رشد داشته و در نسل چهارم یا LTE این میزان ۱۰ برابر است که نشان می‌دهد پیشانی رشد پیرامون LTE و نسل‌های بالاتر است.

در بحث ترافیک داخلی با تعرفه نیم بها، مصرف آزاد از ۰.۴ ریال به ۰.۲ ریال کاهش دادیم (برای مشترکین دایمی) و هزینه بسته‌ها نیز به همین شکل کاهش پیدا کرد. این بها برای سیم‌کارت‌های اعتباری از ۰.۶ ریال به ۰.۳ ریال بوده است.

با تعرفه نیم بها صرفه جویی ۳۰۰ میلیارد ریالی برای کاربران انجام شد که حاکی از تاثیر عمده این کار است و پیش بینی می‌شود در طی یک‌سال، ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش برای مشترکین ایجاد شود. عملکرد برنامه کاربردی فیلیمو در شبکه ایرانسل بیش از ۵۰ برابر رشد داشته است.

دوره قبل از DCB رونمایی شد که درآمد کاربران از این روش در طی یک‌سال گذشته بیش از ۲۸۷درصد افزایش داشته است. یکی از نتایج فاز سوم و کلا شبکه ملی اطلاعات، رشد گوشی‌های هوشمند است زیرا اگر این دستگاه‌ها در دست مردم نباشد، بسیاری از پروژه‌های شبکه‌های ملی اطلاعات بلا استفاده می‌ماند. بیش از ۱۰.۵ میلیون شبکه 4G در شبکه خودمان فعال داریم و البته تعداد گوشی‌های هوشمند فعال ۳۰ میلیون است و نشان از ضریب نفوذ ۶۰ درصدی در بازار ما دارد که نسبت به شاخص جهانی مقدار خوبی است.

در طی یک سال گذشته ۷درصد مشترکین 2G ایرانسل رشد داشته است، برای 3G حدودد ۳۲درصد و البته در تعداد کاربران 4G این رشد ۳۰۰ درصدی بوده است.

روند رشد سرانه دیتا به ازای هر کاربر یک رشد ۱۵ برابری را نشان می‌دهد. به رغم رشد ۳ برابری مشترکین، سرعت اینترنت ایرانسل همچنان پیشرفت خودش را داشته و هیچ کاهشی در سرعت و تجربه مشترکین ایجاد نشده است.

کاربر باید همیشه بداند که دارای چه وضعیتی است و به همین خاطر اپلیکیشن ایرانسل من را طراحی کردیم که تمام نیازهای کاربر را به صورت لحظه‌ای می‌تواند پوشش دهد. امکانات جالبی همچون طراحی بسته مصرفی وی نیز در این برنامه گنجانده شده و به‌زودی امکان مشاهده ترافیک داخلی و خارجی به‌صورت مجزا در آن فراهم خواهد شد.

همچنین دو اقدام کم نظیری که ظرف یک ماه گذشته صورت گرفته، راه اندازی گیت وی‌های اهواز و اصفهان است که در طی این مدت کوتاه انجام پذیرفته است.

درآمدهای دولت در طی ۴ سال اخیر رشدی ۸۹درصدی از ایرانسل یافته است. ما در بخش سرمایه گذاری خارجی انباشته، رشدی ۵۴ درصدی داشتیم و از ۲میلیارد دلار به ۳.۰۵۸ میلیارد دلار رسیده‌ایم. در اشتغال مستقیم و غیر مستقیم شاهد رشد ۱۲۱ درصدی بودیم که فقط در اسنپ بیش از ۱۰۰هزار راننده فعال در تهران وجود دارد.

مصرف ماهیانه نسل چهارم به ۳۱ پتابایت رسیده است و مصرف ماهیانه نسل سوم به ۳۰ پتابایت رسیده که کل این عدد در شروع دولت عدد صفر بوده است! همچنین سهم کاربران ایرانسل از کل مشترکین تلفن همراه در کشور، ۴۵ درصد است.

پس از صحبت‌های مدیرعامل ایرانسل و توضیحاتی کامل در ارتباط با ۲۳ پروژه این شرکت، نوبت به محمود واعظی، وزیر ارتباطات رسید تا به ایراد سخنرانی بپردازد، وی در ارتباط با گزارش‌های ارایه شده گفت: گزارش بسیار مفصلی را دریافت کردیم که برای بنده بسیار جالب بود. اینکه ما می‌بینیم در عرض ۵ تا ۶ ماه که فاز دوم را اجرا کردیم، چنین حجم بالایی از کار در ایرانسل انجام شده، جای دارد که به مدیرعامل و پرسنل شرکت تبریک بگویم.

تقریبا بخش‌های مختلفی که مورد نیاز کشور بود، در این برنامه‌ها به آن توجه شده و انشالا اگر همین مسیر را ادامه بدهیم، قطعا آن عقب افتادگی که در ۴ سال پیش و صحبت‌هایم داشتم که توانایی و استعداد ایران را در منطقه و دنیا مقایسه می‌کردم و همچنین شرایط ICT، که بسیار غصه می‌خوردم چرا ما آن‌قدر عقب هستیم، الان فکر می‌کنم با زحماتی که دوستان کشیدند و یک نمونه آن را شاهد هستیم، می‌توان گفت که ICT کشور در مسیر درست قرار گرفته و حرکت بسیار خوبی در بخش‌های مختلف انجام پذیرفته و امیدوارم به همین شکل بتوانیم ادامه دهیم؛ نه فقط برای خدمت به داخل و مردم ایران بلکه ما حتما می‌توانیم وارد کشورهای دیگر هم شده و کارهای خوبی را صورت دهیم. اعتقاد دارم که توانایی جوانان و متخصصین ما بسیار بالاست و می‌توانند این کارها را به درستی انجام دهند.

شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین پروژه دولت یازدهم در وزارت ارتباطات بود و ما از ابتدا فکر می‌کردیم که باید تمام تمرکز خودمان را بر آماده سازی آن بگذاریم. در اوایل سال سوم به این جمع بندی رسیدیم که کار به قدری بزرگ است که بدون بخش خصوصی نمی‌توان آن را در بخش خودمان جمع کنیم. بعد از آنکه در وزارات ارتباطات در چندین مرحله زیرساخت کشور را در بخش‌های گوناگون توسعه دادیم، به‌نظرمان رسید حتما برای توفیق آن با بخش خصوصی همکاری کنیم و فقط یک پروژه دولتی تعریف نشود و به همراه بخش خصوصی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به عنوان یک ید واحد، برنامه‌ریزی کرده و حرکت کنیم.

اگر در کشور موفقیتی ایجاد شده، همان قدر که دولت سهیم بوده، شرکت‌های بخش خصوصی نیز سهیم بودند و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هم بدین شکل! من فکر می‌کنم این یک دستاورد موفق بوده و ما باید این الگو را در وزارات ارتباطات حفظ کنیم. ما نمی‌توانیم از دنیا عقب بمانیم و اگر می‌خواهیم با آن‌ها حرکت کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم، بایستی این الگو را ادامه دهیم.

ما امروز شاهد رونمایی از ۲۳ پروژه بودیم که هر کدام از این‌ها خودش می‌تواند مشکل را در کشور حل کرده و از سوی دیگر یک فضای جدید کسب و کار را به‌وجود آورد. آن گمشده‌ای که دولت یازدهم و دوازدهم به دنبالش باشند و بدانند سرمایه خود را به کجا ببرند تا شغل به‌وجود بیاید. به نظر می‌رسد این بستر در حوزه خودمان است و جهت گیری این ۲۳ پروژه درست بوده و بایستی تشکر و قدردانی کنم.

پس از این صحبت‌ها، نوبت به رونمایی از یک پروژه جدید در حوزه 5G و نسل پنجم ارتباطات رسید که سه پروژه از 23 پروژه بهره‌برداری شده مرتبط با ایجاد زیرساخت‌های فناوری نسل پنج (5G) با عناوین «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر 5G، بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN و بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های 5G» بود.

مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل در این مراسم در توضیح پروژه‌های مذکور گفت: بر بستر بازار فعلی شبکه‌های ارتباطی، بازارهای جدیدی به صورت عمودی رشد خواهند کرد. این بازارهای عمودی (از قبیل اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز در بخش‌های خدمات مالی، حمل و نقل، کشاورزی و…)، طیف پر تنوعی از نیازهای متفاوت ارتباطی در ابعاد سرعت، تاخیر، تعداد و تراکم کاربر و پایداری شبکه دارند و برآورده کردن این نیازها با فناوری نسل چهار مقدور نیست. راهکار فناوری نسل پنج برای ایجاد آزادی، چابکی و انعطاف لازم در هسته شبکه، استفاده از فناوری‌های NFV، SDN و Cloud است.

آرش بهگو در توضیح این فناوری ادامه داد : فناوری NFV یا Network Function Virtualization نرم‌افزارهای هسته شبکه ارتباطی را از قید سخت‌افزارهای خاص مخابراتی آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا این نرم‌افزارها با استفاده از فناوری Cloud بر روی ابر سخت‌افزارهای رایج و بیشتر در دسترس با آزادی و چابکی بیشتری کار کنند. فناوری SDN  یا Software Defined Networking هم با جداسازی کامل لایه مسیریابی و لایه ارسال در روترها و سویچ‌های شبکه، مسیریابی منعطف و چابک را میسر می‌کند.

وی در تأثیر این فناوری گفت: این فناوری‌ها اجازه می‌دهند تا منابع شبکه به شکل بهینه و با چابکی و انعطاف در اختیار هر یک از بازارهای عمودی قرار بگیرند و بدون از دست رفتن توجیه اقتصادی، پاسخگویی به طیف وسیع نیازهای این بازارها میسر شود.

مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل با توجه به مذاکرات انجام شده در سطح جهانی در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پیشتازی ایرانسل گفت این پروژه با همکاری یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات ارتباطی که بیشترین سهم بازار این تجهیزات را در جهان در اختیار دارد به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت تامین‌کننده تجهیزات معتقد است هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN ایرانسل، از لحاظ بار ترافیکی بزرگترین پروژه این شرکت در جهان تا کنون است.

علی قهرمانی مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی شبکه رادیویی ایرانسل نیز در توضیح پروژه «بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های 5G» گفت که تکنیک‌های نسل پنجمی مورد استفاده در این آزمایش، فناوری Massive MIMIO و Beam Forming هستند که با تخصیص یک پرتو رادیویی اختصاصی به هر مشترک تحت پوشش یک آنتن، بازدهی فرکانسی و نهایتا ظرفیت هر سلول رادیویی را تا چندین برابر افزایش می دهد. با توجه به محدودیت منابع طیف فرکانسی، این تکنیک‌ها نقش کلیدی و مهمی را در توسعه ظرفیت رادیویی ایفا می‌کنند. فناوری نسل پنج و NR (New Radio) از تکنیک‌های متنوعی مانند Flexible Framing استفاده می‌کند تا بتوانند انعطاف و چابکی لازم را برای برآورده کردن نیازهای بازارهای عمودی پیش رو را برآورده کنند.

وی همچنین افزود لایه دسترسی در نسل 5 بر اساس NK (New Radio) است که با استفاده از تکنیک‌های F-OFDM، Sub Chanel و Mossier MIMO و بهره برداری از رنج وسیعی از طیف‎‌های فرکانسی قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد.

ایرانسل امروز بهره برداری تجاری از پروژه های «هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر 5G» و «هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN» را به صورت  رسمی آغاز کرد و در ردیف پیشتازترین اپراتورهای جهان در این زمینه قرار گرفت.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH