عینک‌های هوشمند

مدیران هولولنز معتقدند که عینک‌های هوشمند جایگزین اسمارت‌فون‌ها خواهند شد

در ماه ژوئن، یکی از تحلیل‌گران وال‌استریت به نام جنی مانستر (Gene Munster) اعلام کرد که عینک واقعیت افزوده اپل در سال 2020 رونمایی می‌شود و این عینک حتی به جایگاه بالاتری از آی‌فون‌های اپل دست خواهد یافت. این پیش‌بینی بسیار شبیه به نظر خالق هولولنز یعنی الکس کیپ‌من (Alex Kipman) و دونا سارکار (Dona Sarkar) مدیر بخش Windows Insider در مایکروسافت است. چراکه چندی پیش آن‌ها نیز تاکید کردند که عینک‌های هوشمند مجهز به واقعیت افزوده به‌زودی اسمارت‌فون‌های امروزی را کنار خواهند زد و جایگاه نخست را تصاحب می‌کنند.

آقای کیپ‌من، کسی که به عنوان خالق هولولنز از او یاد می‌شود، معتقد است که دنیای تلفن‌های هوشمند از همین الان از بین رفته ولی بسیاری از مردم از این موضوع بی‌خبر هستند. برای کسانی که با هولولنز (HoloLens) آشنایی ندارند، باید گفت که این تکنولوژی با بهره‌گیری از ترکیب دنیای واقعی و مجازی، فناوری واقعیت افزوده را در اختیار ما قرار می‌دهد. در حقیقت با فناوری واقعیت افزوده، دنیای واقعی در پس زمینه قرار گرفته و دنیای مجازی با تمام امکانات در پیش روی شما ظاهر می‌شود. طبق گفته‌های آقای کیپ‌من، در آینده نزدیک کاربران عینک‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی هولوگرافی را جایگزین اسمارت‌فون‌ها و صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها خواهند کرد.

عینک‌های هوشمند

دونا سارکار، یکی دیگر از افرادی است که با تحلیل‌گران وال‌استریت و آقای کیپ‌من کاملا هم عقیده بوده و بیان می‌کند با اینکه از گوشی لومیا 950 XL خود رضایت دارد ولی گوشی‌های هوشمند امروزی تنها بخش کوچکی از دستگاه‌های موبایل‌گونه هستند. او تاکید می‌کند که مایکروسافت در حال توسعه مدل بی‌نظیری از عینک‌های هوشمند است که اسمارت‌فون‌های امروزی را کنار خواهد گذاشت. آلکس کیپ‌من عینک‌های هوشمند مجهز به واقعیت افزوده را این‌طور معرفی می‌کند:

پتانسیل چنین دستگاه‌هایی آنقدر بالاست که می‌توانید آنها را به آسانی به جای موبایل، تلویزیون و هر دستگاهی که دارای نمایشگر است، استفاده کنید و همه برنامه‌ها، ویدیوها، اطلاعات و حتی شبکه‌های اجتماعی شما بدون هیچ دردسری درست در مقابل چشمانتان قرار دارد و نیاز به هیچ ابزار دیگری ندارید.

محصول ذکر شده می‌تواند به عنوان موفقیتی بزرگ و شگفت‌انگیز برای مایکروسافت باشد و احتمالا منجر به کنار گذاشتن اسمارت‌فون‌ها توسط بسیاری از کاربران خواهد شد. اما متاسفانه زمان رخ دادن این تغییر بزرگ تکنولوژیکی هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی انتظار می‌رود زودتر از تصورات ما اتفاق بیفتد و بر خلاف گوشی‌های هوشمند، به نظر نمی‌رسد روش‌های مختلفی برای ایجاد تمایز بین محصولات کمپانی‌های مختلف، وجود داشته باشد. خانم دونا سارکار می‌گوید:

بیاید در مورد موبایل‌ها صحبت کنیم. در واقع بسیاری از مردم محصولی را موبایل می‌دانند که بتوانند آن را در جیب خود گذاشته و حمل کنند. بله من هم عاشق گوشی لومیا 950 XL خودم هستم اما این نوع اسمارت‌فون‌ها تنها دستگاه‌های موبایل‌گونه‌ای نیستند که روی این کره خاکی وجود دارند. هولولنز هم نوعی موبایل است. در آینده دستگاه‌های جدیدی معرفی خواهند شد که با وجود تفاوت ظاهری و ساختاری، همچنان در دسته موبایل‌ها قرار می‌گیرند. دستگاه‌هایی قابل حمل، که شما را در هر جایی که می‌روید، همراهی می‌کنند. البته باید گفت که در طی سال‌های گذشته برای انسان‌ها خیره شدن به یک نمایشگر که توانایی انجام همه وظایف اسمات‌فون‌ها را دارد، کمی غیرمعمول است.

عینک‌های هوشمند

با توجه به این‌که عینک هوشمند گوگل به یک شکست در تاریخ این کمپانی تبدیل شد و مورد کم لطفی کاربران قرار گرفت، باید دانست که در دنیای امروز این گوشی‌‌های هوشمند هستند که نقش اصلی را بازی می‌کنند و فناوری عینک‌های هوشمند درست مثل سکانس فیلم‌های علمی-تخیلی است. ولی باید یادآور شد که ما روزی از گوشی‌های ساده به گوشی‌های هوشمند کوچ کردیم و اکنون در حال حرکت به سوی‌ عینک‌های هوشمند هستیم. اصلا دور از انتظار نیست که یک روز همه انسان‌ها یک عینک هوشمند واقعیت مجازی روی چشمان‌شان داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH