wsappx در ویندوز چیست و چرا روی کامپیوتر من اجرا می‌شود؟

فرآیند “wsappx” بخشی از ویندوز 8 و 10 بوده و شاید شما آن را با بهره‌گیری مقدار قابل توجهی از پردازنده و منابع دیسک، در پس‌زمینه اجرا کنید. این فرآیند مربوط به ویندوز استور و «پلتفرم برنامه جهانی» مایکروسافت است. اگر نمی‌دانید که سرویس‌هایی چون Broker ،svchost.exe ،dwm.exe، ctfmon.exe ،rundll32.exe ،Adobe_Updater.exe و غیره٬ چه‌کاری انجام می‌دهند٬ پس بهتر است که درباره آن‌ها مطالعه کنید. در این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که “wsappx” چیست و چرا در کامپیوترتان اجرا می‌گردد٬ با ما همراه باشید…


wsappx چیست؟

فرآیند wsappx شامل 2 سرویس جداگانه در پس‌زمینه است. در هر دو ویندوز 8 و 10، wsappx شامل سرویس Deployment Service AppX در بک‌گراند می‌شود. در ویندوز 10 سرویس مجوز مشتری (ClipSVC) را مشاهده خواهید کرد و در ویندوز 8 به‌جای دیدن سرویس مجوز مشتری (ClipSVC) با سرویس ذخیره ویندوز (WSService) روبه‌رو خواهید شد. اگر فرآیند wsappx را درحال اجرا در تسک‌منیجر دیدید٬ بسته به نسخه ویندوز خود٬ بدانید سرویس‌هایی اجرا می‌شوند که نصب، حذف و به‌روزرسانی برنامه‌های استور را مدیریت می‌کنند و همچنین از درستی مجوز (لایسنس) آن‌ها اطمینان حاصل می‌نمایند. بیایید به این سرویس‌ها بیش‌تر بپردازیم.

AppX Deployment Service چیست؟

سرویس Deployment Service AppX برنامه‌های استور را توسعه می‌دهد. این برنامه‌های “Universal Windows Platform” در بسته‌های AppX توزیع شده‌اند. دراصل برای همین نامش را این گذاشته‌اند. ساده‌تر بگوییم «این پروسه برای حذف٬ نصب و به‌روزرسانی برنامه‌های فروشگاه استفاده می‌شود.» ویندوز (به‌صورت خودکار) به‌روزرسانی اپ‌ها را در پس‌زمینه ذخیره می‌کند. از برنامه Mail گرفته تا Paint 3D به این روند می‌پیوندند. اپلیکیشن‌های دسکتاپ ویندوز هم از پروتکل‌های پردازنده و دیسک هنگام نصب٬ حذف و به‌روزرسانی خود بهره می‌برند. اما تفاوت AppX چیست؟ وقتی‌که درحال کار با فروشگاه برنامه‌ها هستید٬ به‌جای دیدن روند نصب برنامه‌های خودتان٬ منابع استفاده شده توسط AppXSVC را مشاهده می‌کنید.

اگر این فرآیند را در هنگامی که اپ‌ها درحال نصب‌شدن نیستند یا حتی در زمانی‌که از آن‌ها استفاده نمی‌نمایید مشاهده کنید٬ پس بدانید که ویندوز درحال به‌روزرسانی مخفی آن‌ها در بک‌گراند است.

خدمات لایسنس مشتری (ClipSVC) چیست؟

در ویندوز 10 سرویس پس‌زمینه ClipSVC “پشتیبانی زیرساخت” را برای اپ‌استور فراهم می‌کند. طبق گفته مایکروسافت، اگر درهنگام باز کردن برنامه‌هایی که از فروشگاه خریداری کرده‌اید با خطای «به‌درستی کار نمی‌کنند» یا «will not behave correctly» مواجه شدید٬ پس بدانید که شما آن‌ را غیرفعال کرده‌اید. این سرویس به احتمال زیاد کارهای مختلفی را انجام می‌دهد تا فروشگاه و برنامه‌های آن‌ به‌درستی اجرا گردند. باتوجه به نام این سرویس، وظایف آن شامل مدیریت مجوز است که تضمین می‌کند٬ شما فقط می‌توانید از برنامه‌هایی که در فروشگاه خریداری کرده‌اید استفاده نمایید. این یک ویژگی برای جلوگیری از هرگونه دزدی است. متاسفانه مایکروسافت نگفته که این سرویس چه ویژگی‌های دیگری را با خود به فروشگاه برنامه‌ها به ارمغان می‌آورد.

سرویس فروشگاه ویندوز (WSService) چیست؟

در ویندوز 8 نیز سرویس پس‌زمینه WSService، پشتیبانی زیرساخت را برای فروشگاه فراهم می‌کند. در واقع سرویس ClipSVC در ویندوز 10 و سرویس WSService در ویندوز 8 شکل‌ و‌ شمایلی مشابه دارند. به‌نظر می‌رسد که اساسا این دو کارهای یکسانی انجام می‌دهند و فقط نامش (آن‌هم در ویندوز 8) تغییر کرده است. تا یادمان نرفته باید بگویم که شما پروسه این سرویس را در ویندوز 10 مشاهده نمی‌کنید و تنها در ویندوز 8 قادر به دیدن این فرآیند هستید.

چرا این سرویس‌ها این‌قدر از پردازنده سیستم استفاده می‌کنند؟

سرویس wsappx (عموما هنگام نصب، حذف یا به‌روزرسانی برنامه‌های فروشگاه) از میزان قابل توجهی از پردازنده استفاده می‌کند. ممکن است به این دلیل باشد که شما در حال نصب یا حذف یک نرم‌افزار هستید یا این‌که خود سیستم درحال آپدیت اپلیکیشن‌ها است. اگر نگران بهره‌گیری بیش‌ازحد پردازنده کامپیوترتان هستید٬ پس ما به شما توصیه می‌کنیم که به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیرفعال نمایید. برای این‌کار به به استور وارد شوید و روی نماد حساب‌کاربری خود در گوشه سمت راست کلیلک کنید٬ سپس گزینه «Settings» را انتخاب نمایید. بعد گزینه «Update apps automatically» را به‌موقعیت «Off» اسلاید کنید.

هنگامی‌ که می‌خواهید برنامه‌های خود را به‌روز کنید، نخست به استور بازگردید، بر روی نماد حساب‌کاربری خود کلیک کنید و گزینه “Downloads and updates” را انتخاب نمایید. این صفحه به شما تمام به‌روزرسانی‌های موجود برای برنامه‌های نصب‌شده در سیستم را نشان می‌دهد و به کاربر امکان این داده شده است تا به‌خودی‌خود آن‌ها را نیز نصب کند. با بهره‌گیری از این ترفند٬ سرویس wsappx قادر است که از آپدیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه جلوگیری کند. هرچند شما به‌طور معمول (در ویندوز) آخرین به‌روز‌رسانی نرم افزارها را دریافت نمی‌کنید! وقتی‌که شما (به‌صورت دستی) آپدیت اپ‌ها را انجام می‌دهید٬ بازهم مقداری از منابع پردازنده و رم درگیر و مصرف می‌شود. اما در این حالت حداقل شما می‌توانید که استفاده آن‌ها را کنترل کنید. مایکروسافت به‌طور مرتب برنامه‌های موجود در ویندوز را از جمله: Mail ،Movies  TV ،OneNote ،Photos و Calculator را به‌روز می‌کند. بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم که ویژگی «آپدیت خودکار» را از این اپلیکیشن‌ها دریغ نمایید.

آیا می‌توانم این سرویس‌ها را غیرفعال کنم؟

باید بگوییم که شما نمی‌توانید این پروسه‌ها را غیرفعال کنید. مثلا شما هنگام راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن‌ها٬ ClipSVC را می‌بینید یا زمانی‌که فروشگاه برنامه‌ها به‌خودی‌خود اجرا می‌شود٬ کاربر AppXSVC را خواهد دید یا حتی موقعی‌که برنامه‌ای را نصب یا حذف می‌کنید٬ دوباره با AppXSVC مواجه خواهید شد که درحال استفاده از منابع سیستم برای تکمیل فرآیند موردنظر است.

اگر هم سعی کنید که پروسه wsappx را در تسک‌منیجر ازبین ببرید٬ ویندوز هشدار می‌‌دهد که سیستم شما غیر قابل استفاده یا خاموش خواهد شد. در این‌جا نیز هیچ‌راهی برای غیرفعال‌کردن wsappx حداقل در سرویس utility وجود ندارد.حتی اگر بتوانید آن را غیرفعال کنید٬ درواقع به صلاح‌تان نیست؛ چراکه این‌ها بخش مهمی از ویندوز 10 هستند. لازم به ذکر است که آن‌ها درصورت لزوم اجرا می‌شوند و درصد کمی از منابع سیستم را استفاده می‌کنند. آن‌ها هنگام نصب، حذف یا به‌روزرسانی یک برنامه از منابع سیستم استفاده می‌کنند و اگر مایل باشید می‌توانید به ویندوز اجازه بدهید که این‌کار در پس‌زمینه انجام گیرد. همان‌طور که قبلا گفتیم٬ wsappx بخشی از ویندوز 10 است. ضمنا ما هیچ‌گونه گزارشی از بدافزارهایی ندیده‌ایم که خود را به‌عنوان سرویس‌های wsappx ،AppXSVC ،ClipSVC یا WSService معرفی می‌کنند. با این‌حال٬ اگر شما درمورد ورود نرم‌افزارهای مخرب به سیستم‌تان نگران هستید٬ همیشه قادرید که از آنتی‌ویروس‌های قدرتمند برای ازبین‌بردن همچنین چیزهایی بهره ببرید.

خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خودتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH