نگاهی به نوکیا 8: افتخار فنلاند

همین چندی پیش بود که خبر آمدن نوکیا 8 پرچمدار جدید شرکت فنلاندی پخش شد. این موبایلیست که کمپانی نوکیا روی آن کلی حساب باز کرده و چشم انتظار فروش بالای آن است. دستگاه مذکور کنار برادران کوچک‌تر و ارزان‌قیمت خود آمده تا برند «نوکیا» را (باری‌ دیگر) برسر زبان‌ها بیاندازد و دوباره شکوه را به این کمپانی فنلاندی برگرداند.

اما این گوشی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه چیزهایی این هندست منحصربه‌فرد هستند؟ اصلا ارزش خرید دارد؟ در این نوبت قصد داریم که نگاهی به نوکیا 8 بیاندازیم تا کمی بیش‌تر با آن آشنا شویم. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید…


طراحی

این شاید اولی چیزی باشد که نگاه هر کاربری را جذب می‌کند و هم باعث محبوب‌شدن و هم سبب انزجار از یک دستگاه است! اما یقین داشته باشید که نوکیا 8 از آن موبایل‌های زشت و کریه نیست. بدنه از آلومینیوم سری 6000 ساخته شده تا برخلاف رقیبان شکننده٬ ظریف و شیشه‌ای خود قوی باشد و با کوچک‌ترین ضربه متلاشی نگردد. انحنای قاب پشتی نیز سبب شده تا این موبایل راحت‌تر در دست جای بگیرد و در استفاده طولانی‌مدت کاربر را آزار ندهد.

ماژول دوربین دوگانه و سنسورهای عجیب‌و‌غریب که همه در کادری گنجانده شده‌اند٬ به مدرنیزه‌کردن نوکیا 8 کمک شایانی کرده‌اند. برند نوکیا هم به‌صورت متفاوتی طراحی شده تا در همه رنگ‌های گوشی واضح باشد و اصالت دستگاه را به رخ بکشد. صحبت از رنگ شد؛ کمپانی نوکیا 4 رنگ را برای این اسمارت‌فون تدارک دیده که از این قرارند: آبی صیقلی٬ آبی٬ نقره‌ای استیل‌مانند و مسی جلا داده شده! ضخامت این موبایل 7.9 میلی‌متر بوده که مانند خیلی از پرچمداران امسال است و جای گله‌ای نمی‌گذارد. اما ابعاد این مدل آن‌هم برای یک موبایل 5.3 اینچی (به‌لطف حاشیه بالا و پایین نمایشگر) بسیار زیاد است و همین‌طور وزن 160 گرمی نوکیا 8 برای همچین موبایلی نسبتا سنگین‌ خواهد بود.

چیزی که در قاب جلو توی ذوق می‌زند٬ حاشیه‌های زشت صفحه‌نمایش هستند. آن‌قدر این نوارها بزرگ‌اند که دکمه‌های هوم٬ برگشت و برنامه‌های اخیر درون آن‌ها گم شده و فاصله زیادی از لبه‌ها دارند. در گوشه سمت راست قاب جلو هم برند نوکیا دیده می‌شود. انگار برند فنلاندی می‌خواسته که از حاشیه‌های زیاد پنل بهره‌ ببرد تا کاربران به مزیت وجود آن‌ها پی ببرند. جایگاه دوربین سنسورها نیز دقیقا همین اعتقاد را به ما منتقل می‌کند. آن‌ها در قسمت چپ٬ راست و بالای اسپیکر مکالمات حضور دارند و تمام فضاها را اشغال کرده‌اند.


صفحه‌نمایش

نمایشگر یک گوشی همیشه مهمان چشم‌های حساس کاربران است و اگر کیفیت آن‌ خوب نباشد٬ احتمالا خود موبایل نیز به دل شما نمی‌نشیند. خوشبختانه شرکت فنلاندی روسفیدمان کرد و پنلی درخشان و خیره‌کننده را در پرچمدار 2017 خودش قرار داد. این دیسپلی 5.3 اینچی و از نوع IPS LCDها بوده و رزولوشن تصویر هم مثال‌زدنی و 2K است. اما متاسفانه (برخلاف رقیبان مدعی) هیچ استانداردی را دریافت نکرده و نوکیا 8 خشک‌و‌خالی وارد بازارها شده است. با همین اوصاف نیز کمی از حریفان ندارد و برای کاربران عادی و شاید هم حرفه‌ای کاملا قابل قبول است.

روی این پنل ارزشمند نیز یک محافظ گوریلا گلاس نسخه 5 که جدیدترین نسخه آن هست٬ قرار داده شده تا صفحه‌نمایش این موبایل مانند بدنه‌اش سفت و سخت باشد. همان‌طور که رد بخش «طراحی» گفتیم٬ این گوشی نوارهای کلانی در بالا و پایین نمایشگر دارد و همین سبب شده تا نسبت دیپسلی به بدنه٬ 70 درصد باشد. هوآوی P10 نیز همین نسبت را دارد و برای کسانی که دیوایس‌شان را مدام به زمین می‌اندازند یا به درودیوار می‌کوبند٬ عالی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه صفحه‌نمایش‌های کم‌حاشیه مقاومت بسیار اندکی نسبت به اسمارت‌فون‌هایی مانند نوکیا 8 دارند. رزولوشن QHD دستگاه موجب شده تا تجربه واقعیت‌مجازی لذت‌بخش باشد و در کم‌تر مواقعی پیکسل‌ها آزاردهنده جلوه کنند.


دوربین‌ها

بالاخره به قسمت اصلی رسیدیم. جایی که تبلیغات زیادی روی آن صورت گرفته است. دو دوربین 13 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 در قاب پشت حضور دارند که همراه با برند زایس شده‌اند. این کمپانی معتبر آلمانی لنزهای دوربین‌ نوکیا 8 را ساخته و در بهبود کلیت دوربین بسیار تاثیرگذار بوده است. یکی از این‌ها رنگی با لرزشگیر اپتیکال تصویر و دیگری مونوکروم و نوستالژیک. آن‌قدر کیفیت عکس‌های سیاه-سفید برداشت‌شده زیاد است که واقعا حس می‌کنید که در دوران قدیم هستید!

2 فلاش نیز همراه این ماژول شده‌اند تا در وضعیت‌های تاریک یا با نور ضعیف به آن یاری برسانند. اما چیز دیگری نیز درکنار این‌ها خودنمایی می‌کند. فوکوس لیزری! نوکیا آن را قرار داده تا عمل فوکوس سریع‌تر انجام گیرد و شما نسبت به قبل تصاویر بیش‌تری بگیرید. نوکیا 8 می‌تواند ویدیوهای 4K بگیرد که صدای آن‌ها به‌طور 360 درجه ساخته شده‌اند. پس مانند اچ‌تی‌سی U11 قادرید که روی صدا نیز زوم داشته باشید. این قابلیت هم به‌لطف تکنولوژوی اوزو (OZO) قابل استفاده است. دوربین سلفی نیز لنزی از زایس و دقیقا همان دریچه دیافراگم دوربین‌های دوگانه قاب پشتی را دارد. پس عاشقان سلفی کشته‌ و‌ مرده این گوشی خواهند شد. در این‌جا هم نوکیا سورپرایزی برای‌مان دارد. ضبط ویدیوهای 4K برای دوربین سلفی نیز فعال است. درنتیجه منتظر اسمارت‌فونی باشید که دنیای دوربین‌های موبایل را تغییر می‌دهد.


سخت‌افزار و نرم‌افزار

 نوکیا 8

همچنین دستگاهی فقط با داشتن سخت افزاری قدرتمند کامل می‌گردد. جای شکر دارد که نوکیا از آخرین نسخه پردازنده کوآلکام در این پرچمدار استفاده نموده که هیچ اپلیکیشن و گیمی (لااقل تا امسال) نمی‌تواند عرق این مجموعه را دربیاورد. چیپست اسنپدراگون 835 ده نانومتری بوده و برای همین مصرف بسیار کم‌تری نسب به نسل‌های پیشین خود دارد. یک پردازنده گرافیکی آدرنو مدل 540 نیز همراه این مدل گشته تا حتی بازی آسفالت 8 هم حریف آن نباشد. اندروید 7.1.1 مهمان این گوشی شده تا درکنار رابط کاربری اختصاصی نوکیا تجربه لذت‌بخش و پرسرعتی از نرم‌افزار را منتقل کنند. نسخه پایه این دستگاه 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد و برای یک پرچمدار بسیار خوب تلقی می‌شود.


باتری٬ اسپیکر و امکانات جانبی

 نوکیا 8

باتری تقریبا 3100 میلی‌آمپر ساعتی این موبایل کمی آدم را از طول عمر آن نگران می‌سازد. چون صفحه‌نمایش IPS LCD که رزولوشن 2K دارد٬ به همین‌راحتی‌ها سیر نمی‌گردد. اما نسخه 3 تکنولوژی شارژ شریع کوآلکام در نوکیا 8 حضور دارد و باعث دلگرمی کاربران است. حس‌گر ژیروسکوپ هم به‌میان آمده تا شما قادر باشید٬ عینک واقعیت‌مجازی به‌چشم بزنید یا این‌که وقت‌تان را با بازی‌های واقعیت‌ افزوده بگذرانید. سنسور اثر انگشت هم در قاب جلو (دردل دکمه هوم) گنجانده شده که از سرعت بالایی برخوردار است. خوشبختانه بلوتوث 5 هم به این دستگاه اضافه گشته تا بتوانید٬ 2 دیوایس را به‌طور همزمان به موبایل‌تان وصل کنید و همین‌طور رنج بیش‌تری را در اختیار داشته باشید. اگر این گوشی را خریدرای نمایید٬ یک حافظه بی‌نهایت Google Photo نیز دریافت خواهید کرد تا هرچه که دوست‌ داشتید٬ عکس‌ها و ویدیوهای حجیم‌تان را در فضای ابری ذخیره کنید.

اسپیکر نیز توسط فن‌آوری OZO تولید شده و نوکیا بسیار از آن تعریف می‌کند. شاید صدای آن به بلندگوهای استریو نرسد٬ اما حریف قدری برای دیگر اسپیکرهاست. نوکیا 8 توانسته گواهینامه IP54 را کسب کند که مقاومت ناچیزی درمقابل آب به آن می‌بخشد. ما نمی‌دانیم که چرا کمپانی فنلانی استانداردهای بهتری را برای پرچمدارش درنظر نگرفته و شاید همین تبدیل به نقطه ضعف بزرگی برای این گوشی خوش‌ساخت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH