اگر صدای دیالوگ‌ها در تلویزیون شما ضعیف است، این مطلب را بخوانید

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که حین دیدن فیلم متوجه صدای کم گفت‌و‌گوی شخصیت‌های مختلف آن می‌شوید و همین مورد نمی‌گذارد که سیر داستانی آن را به‌طور کامل بفهمید. اما مشکل از کجاست و آیا راهی وجود دارد تا آن را بهبود ببخشیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

دلیل این موضوع چیست؟

فرض کنید که در حال تماشای تلویزیون هستید و کاراکترهای فیلم باهم در مورد چیز مهمی حرف می‌زنند و از آن مکالمه چیزی نمی‌فهمید. این موقعیتی است که برای همه می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد. در این طور زمان‌ها کاربر حجم صدا را تا جایی که می‌تواند زیاد می‌کند تا گفتگو شخصیت‌ها را بشنود. بعد از انجام دادن این کار صوت‌های بلند و گوش خراشی چون انفجار، تصادف ماشین‌ها و غیره را بسته به نوع فیلم‌تان می‌شنوید.

متاسفانه بعید است که شما بتوانید یک حجم صدای واحد را روی محتوا تنظیم کنید. در این صورت تجربه استفاده از تلویزیون برای‌تان تلخ تمام می‌شود و از آن ناراضی خواهید بود. هم اکنون بیایید در مورد این مشکل بیش‌تر حرف بزنیم و دریابیم که قبل از شنیدن صدای بلند یا ضعیف چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

شاید اصوات باهم میکس شده‌اند

صوت‌ها یا موسیقی‌ها برای هر کانالی فرق دارند و آن‌ها بین شبکه‌ها تقسیم شده‌اند. تنظیمات صوتی و اسپیکر برای هر کانال در منبعی ذخیره می‌شود. گفتنی است که هدفون‌ها، تلویزیون‌ها و سیستم‌هایی با یک جفت بلندگو (و بدون ساب‌ووفر) به‌عنوان 2.0 کاناله شناخته می‌شوند. در واقع این اعداد رنج فرکانس اسپیکرها را نشان می‌دهند. بنابراین بلندگوهای جلو، عقب و غیره توسط تلویزیون ساپورت می‌شوند. عدد اعشاری نیز نشان دهنده تعداد کانال‌های اختصاصی با فرکانس پایین برای ساب‌ووفر است. پس اگر شما یک ساب‌ووفر را به یک دستگاه 2.0 کاناله اضافه کنید، آن 2.1 کاناله خواهد شد.

اگر  بلندگوهای فراگیر در عقب و یک بلندگو در جلوی کانال اضافه کنید، دیوایس مورد نظر 5.1 کانال‌ها می‌شود. اگر پا را فراتر بگذارید و دو اسپیکر جانبی نیز به این مجموعه بیفزاید، یک درگاه صوتی 7.1 کاناله دریافت خواهید کرد. بعضی از سیستم‌ها دارای یک جفت بلندگو دیجیتالی فراگیر هستند که موجب به‌جود آمدن صوت 9.1 کاناله می‌شوند و اگر شما از یک سیستم پیشرفته مانند Dolby Atmos استفاده می‌کنید، ممکن است حتی یک عدد اضافی که نشان دهنده تعداد بلندگوهای سقفی است، همچون 9.1.2 را مشاهده کنید.

یک گفتگو از طریق کانال مرکزی، به وسیله دو نمودار در عکس فوق برچسب‌گذاری می‌شود. لازم به ذکر است که شما می‌توانید در هنگام دیدن فیلم یا مسابقات ورزشی با جدا کردن کانال مرکزی، صدای بازیگران یا گزارشگران را قطع نمایید. حتی اگر تمام کانال‌ها را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید، باز هم صدای محتواها باهم فرق دارد؛ اما دیگر مثل قبل به‌هم ریخته و میکس شده نیستند.

در اصل مهندسان از قصد این کار را می‌کنند تا وقتی در فضایی آرام هستید و ناگهان (به‌طور مثال) انفجاری رخ می‌دهد، از روی کاناپه یا صندلی‌تان بلند شوید و ضربان قلب‌تان بالا برود. این محدوده دینامیکی نامیده می‌شود و این دقیقا چیزی است که این شکل فیلم‌ها را بسیار جذاب می‌سازد.

همان‌طور که تا الان فهمیده‌اید، ما تمام بخش‌ها را به فیلم‌های اکشن اختصاص داده‌ایم. چراکه این شکل ویدیوها دارای صحنه‌های پرفراز و نشیب زیادی هستند که مانند آن‌ها را در هیچ کجای دیگری نمی‌بینید. به‌عنوان مثال، در سال 2009، مهندسان یک مقاله منتشر کردند که نشان می‌دهد چگونه فیلم‌هایی مانند The Matrix همزمان 25 واحد صوتی داشتند که شامل بلندترین و ضعیف‌ترین صداها نیز بود، آن هم در جایی که سریال‌هایی چون Friends فقط دارای 6 واحد هستند.

صدای تلویزیون شما به‌طور پیش‌فرض کم نیست

شاید گاهی اوقات بتوانیم مهندسان صوتی را تقصیر کار بنامیم، اما باید تلویزیون را نیز ملامت کنیم. اغلب تلویزیون را با اسپیکرهای فراگیر نمی‌بینند و بیش‌تر ویدیو یا فیلم مورد علاقه‌شان را با اسپیکری 2.0 کاناله یا نواری به همراه ساب‌ووفر 2.1 کاناله تماشا می‌‌کنند.

سازمان‌هایی مانند Dolby وجود دارند که محتواها را با یک تن صدا پخش می‌کنند؛ اما این بدان معنا نیست که تولیدکنندگان تلویزیون شما از این دستورالعمل‌های شرکت‌های خاص پیروی می‌کنند. آن‌ها راه خود را که ضعیف کردن دیالوگ‌ها و بلندتر کردن صحنه‌های اکشن است، همچنان ادامه می‌دهند.

مرکز رسانه (Media Center) شما به‌درستی پیکربندی نشده است

توجه داشته باشید که به‌ درستی چند اسپیکر را به یک گیرنده متصل کنید. اگر از تنظیمات صوتی اشتباه در گیرنده خود استفاده می‌کنید و کانال‌های شما نامتعادل هستند یا تنظیماتی که برای کمک به تساوی حجم صداهاست فعال نیستند، باید یک تلویزیون ارزان و بدون سیستم صوتی بخرید تا خودتان را از شر دردسرهای متعدد و انجام کارهای مختلف خلاص نمایید.

شما قادر به انجام چه کاری هستید؟

حالا که دیگر می‌دانیم به چه دلیل صداهای دیالوگ‌ها کم است و صدای صحنه‌های اکشن زیاد، پس بیایید هم اکنون مشکل را حل نماییم. با این‌که ما دوست داشتیم که قدم‌های متعددی برای‌تان لیست کنیم، اما متاسفانه همه آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجند. در عوض ما قصد داریم که نکات برجسته را گوشزد نماییم. ولی قبل از همه چیز باید در مورد مدل دستگاه‌تان اطلاعاتی جمع‌آوری کنید.

پیکربندی بلندگو خود را بررسی کنید

بسیاری از دستگاه‌ها و سرویس‌ها به شما اجازه می‌دهند که مشخص کنید چه تنظیمات صوتی بر روی بخش‌های مختلف (مثل کم یا زیادتر کردن صدا یا غیره) اعمال کنید.

مثلا اگر دستگاه Blu-ray شما فکر کند که آن را به یک سیستم صوتی 5.1 کانال متصل کرده‌اید، پخش صوت را بر این پایه قرار می‌دهد و به‌طور خلاصه یعنی این‌که یک خروجی باکیفیت در اختیار دارید. ضمنا اگر پخش‌ کننده شما دارای گزینه‌ای برای مشخص کردن خروجی صوتی 2.0 کانال‌ها باشد، پس می‌توانید نه فقط از تلویزیون، بلکه از دستگاه پخش‌کننده نیز بهره ببرید.

در اسکرین‌شات بالا (که برای پلیر سامسونگ مدل BD H6500 Blu-ray است) قادرید گزینه‌ای را با برچسب «حالت Downmixing» ببینید که در آن می‌توانید چگونگی کم کردن کانال‌های صوتی دیوایس Blu-ray و پیکربندی اسپیکرها را بیاموزید. به‌طور خلاصه، شما باید از طریق تنظیمات دستگاه و یا سرویس ارائه سیگنال به تلویزیون خود (مثلا دریافت کننده، دستگاه پخش‌ Blu-ray، جعبه کابل، TiVo و غیره) اطمینان حاصل کنید که اگر گزینه‌ای برای انتخاب پیکربندی بلندگو دستگاه وجود داشته باشد مطابق آنچه که اسپیکرتان قدرت دارد، قرار دهید.

Dynamic Range Compression را فعال نمایید

معمولا Dynamic Range Compression، اگر شما محدوده‌ای غنی و پویا دوست دارید، آن‌چنان بد نیست. اما گاهی اوقات Dynamic Range Compression یک عمل ضروریست. لیبل‌هایی چون: «Dynamic Range Compression» ،«Dynamic Range Control» ،«DRC» «Night Mode و در کم‌تر مواقعی به‌عنوان «Dialogue Enhancement» ،«Night Mode» ،«Volume Amplification» ،«Boost Downsample» و یا موارد مشابه، همه عمل Dynamic Range Compression را انجام می‌دهند که سبب نزدیک شدن نقاط اوج و سقوط صدا می‌گردد

با استفاده از همان دستگاه پخش Blu-ray سامسونگ، می‌توانید گزینه «Dynamic Range Compression» را مشاهده کنید که آن را در عکس فوق نیز می‌بینید. سپس امکان این به شما داده شده تا این گزینه را روی یه حالت: Off ،On و یا Auto بگذارید.

همین‌طور این قابلیت سبب می‌گردد تا صداهای ضعیف و بلند به یکسان باشند که شاید از تاثیرگذاری فیلم بکاهد.

کانال مرکزی را تنظیم کنید

اگر یک راه‌اندازی چند کاناله واقعی داشته باشید، احتمالا نمی‌خواهید و صد البته به صلاح‌تان نیست که Dynamic Range Compression را روشن یا خروجی استریو را (تنها به‌عنوان حل مسئله حجم صدا) تنظیم نمایید. در عوض، شما (به احتمال زیاد) قادرید کانال مربوطه را به‌طور مستقیم بر روی گیرنده خود پیکربندی نمایید. تقریبا هر گیرنده فراگیر در بازار اجازه اعمال تنظیمات در کانال را می‌دهد.

از نظر تکنیکی به شما امکان این داده شده تا هر مود ویژه‌ای برای صوت (Movie ،Concert Hall یا چیزهای دیگر) را غیر فعال نمایید و بعد خودتان به‌صورت دستی کانال صوتی را تنظیم کنید. ما برای این‌که بدانید چطور این کار را انجام دهید، در ادامه دستورالعملی‌هایی برای‌تان نوشته‌ایم.

نخستین راه و همین‌طور راحت‌ترین راه این است که هر وقت لازم دانستید، صدا را کم یا زیاد نمایید و و سپس کانال مرکزی را به صورت جداگانه به‌سمت بالا تنظیم کنید تا این‌که صدای گفتگوها نیز در سطح قابل قبولی باشند.

راه دیگر این است که مقدار کانال مرکزی را روی 0 قرار دهید و بعد بلندگوهای دیگر را خاموش کنید. سپس می‌توانید حجم را به هر آن‌چه دوست دارید، تبدیل نمایید. زمانی که بلندی صدا مانند دیگر کانال‌ها بود، این تنظیم باعث کاهش اثر بلندی و ضعیف شدن صدا در بعضی از موقعیت‌های فیلم‌ها می‌گردد. اما تنها مشکل این روش، آن است که در موقعیت‌ها و شرایط خاص نیاز به تنظیم مجدد کانال پیدا می‌کنید.

حالا که می‌دانید، چرا دیالوگ‌ها صدای ضعیفی دارند، پس دیگر لازم نیست که اعصاب خود را با شنیدن صداهای بلند فیلم‌های گوناگون خرد کنید.

نظرات خود را در رابطه با این آموزش با ما در میان بگذارید.

1 در مورد “اگر صدای دیالوگ‌ها در تلویزیون شما ضعیف است، این مطلب را بخوانید”

  1. سلام آموزش بسیار عالی بود فقط اگر امکان داشت بعضی مفاهیم رو با عکس توضیح میدادین مثلا روی اکولایزر یا میزان درصد صدا عمیق تر متوجه میشدیم
    بهرحال سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH