نگاه نزدیک به سونی اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت؛ پرچمدارانی اصیل!

کمپانی سونی در دومین روز رونمایی‌های نمایشگاه IFA 2017 به روی صحنه آمد و از آخرین اسمارت‌فون‌های ساخت مهندسان داخلی خود به نام‌های اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت پرده برداشت. دو گوشی هوشمندی که به عنوان نسخه‌های به‌روزرسانی شده‌ از مدل‌های سال قبل یعنی اکسپریا XZ و اکسپریا XZ کامپکت روانه بازار خواهند شد.

مدیران سونی امیدوارند که با تغییراتی که در جهت تقویت نقاط قوت مدل‌های سال قبل و استفاده از جدیدترین قطعات سخت افزاری در این دو گوشی لحاظ کرده‌اند، پرچمدارانی با توان رقابت با نمونه‌های مشابه موجود را روانه بازار کنند. برگ برنده این دو گوشی دوربین پیشرفته آن‌ها محسوب می‌شود که سونی در مراسم رونمایی، بیش از سایر قسمت‌ها بر روی آن تاکید کرده بود. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این دو عضو جدید خانواده سری اکسپریا سونی بیاندازیم.

طراحی

اکسپریا XZ1 از گواهینامه IP68 بهره می‌برد و بدنه آن با پوشش تمام آلومینیومی‌ به منظور آنتن‌دهی بهتر در برگرفته شده است. سونی در این گوشی از نمایشگر 5.2 اینچی IPS LCD استفاده کرده که لبه‌های این نمایشگر به‌صورت منحنی و دو قسمت بالایی و پایینی آن نیز به صورت صاف طراحی شده است. استفاده از چنین طراحی، زیبایی بیشتر مدل امسال را نسبت به مدل‌های سال به‌ دنبال داشته است.

در این گوشی خبری از سنسور اثر انگشت نیست اما مهندسان سونی، از بلندگوی ثانویه در این محصول استفاده کرده‌اند که می‌تواند صدای باکیفیتی را در کنار بلندگوی اصلی به گوش کاربر برساند. در قسمت پشتی این گوشی از یک سنسور 19 مگاپیکسلی به همراه فلاش و NFC استفاده شده است. اکسپریا XZ1 در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی و صورتی عرضه خواهد شد.

در خصوص مدل اکسپریا XZ1 کامپکت نیز باید گفت که این گوشی از طراحی چشم‌نواز و بدنه خوش‌دستی بهره می‌برد. سونی در این اسمارت‌فون از نمایشگر 4.6 اینچی استفاده کرده است. همانند مدل قبل، این گوشی نیز از گواهینامه IP68 بهره می‌برد که می‌تواند خیال کاربر را از عدم نفوذ آب به داخل دستگاه راحت کند.

در ساخت این گوشی از زبان طراحی متفاوتی نسبت به مدل اکسپریا XZ1 استفاده شده، به‌طوری‌که ضخامت آن حدود دو برابر اکسپریا XZ1 است. اما با این‌حال شباهت‌های زیادی با مدل سال گذشته خود دارد. قسمت بالایی و پایینی بدنه گوشی از فلز ساخته شده و پنل جلویی نیز با محافظ صفحه گوریلا گلس 5 پوشانده شده است. این اسمارت‌فون در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، آبی و صورتی به دست خریداران خواهد رسید.

نمایشگر

اکسپریا XZ1 از نمایشگر 5.2 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080 در 1920 بهره می‌برد که دارای قابلیت HDR نیز بوده و این به معنای کیفیت بالای نمایشگر در ارائه محتوا است. سونی همچنین با سرویس‌های نت‌فلیکس و یوتیوب وارد همکاری شده تا محتوای HDR را به‌صورت خودکار برای کاربران این اسمارت‌فون عرضه کنند. اما مدل اکسپریا XZ1 کامپکت از قابلیت HDR پشتیبانی نمی‌کند و از نمایشگر 4.6 اینچی با رزولوشن 720p بهره می‌برد.

رابط کاربری و عمکلرد

سونی در این گوشی از جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید موسوم به اندروید اوریو استفاده کرده که به لطف تغییراتی که گوگل در این نسخه اعمال کرده، از سرعت و عملکرد مناسبی برخوردار است. درخصوص مشخصه‌های سخت افزاری نیز باید گفت که هر دو گوشی اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت به پردازنده اسنپدراگون 835، رم 4 گیگابایتی و باتری 2700 میلی‌مپری مجهز شده‌اند. اما اکسپریا XZ1 از حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد و این درحالی است که مدل اکسپریا XZ1 کامپکت، از ۳۲ گیگابایت حافظه برخوردار است.

دوربین

مهم‌ترین ویژگی اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت دوربین آن‌هاست به‌طوری‌که هر دو مدل همانند اکسپریا XZ پریمیوم، به قابلیت‌هایی همچون لرزشگیر الکترونیکی Steady Shot و لنز G سونی مجهزند که حساسیت بیشتر و پردازش سریع‌تر را برای دوبین این دو گوشی به دنبال خواهند داشت. این دو گوشی همچنین از تکنولوژی Motion Eye بهره می‌برند که امکان ثبت عکس‌های حرکت آهسته تا سرعت 960 فریم بر ثانیه را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

از دیگر ویژگی‌های دوربین این دو اسمارت‌فون می‌توان به اسکن سه‌بعدی اشاره کرد که می‌تواند تصاویر سه‌بعدی با رزولوشن بالا را در کمتر از 60 ثانیه ثبت و ضبط کند. این امکان برای کاربر فراهم شده تا به‌طور مستقیم و از طریق گوشی، تغییراتی را در تصویر سه‌بعدی ثبت شده اعمال کند. این ویژگی شامل چهار حالت Face Scan، Head Scan، Food Scan و Free Form می‌شود که هر کدام برای اسکن و اشتراک‌گذاری سریع و پرینت سه‌بعدی مدل‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

سونی همچنین قصد دارد تا از این طریق، کاربران خود را به خلق والپیپرها، افکت‌های واقعیت افزوده و تشکیل یک شبکه اجتماعی ترغیب کند. این شرکت هم‌اکنون در تلاش است تا این امکان را برای کاربران خود فراهم کند تا مدل‌های سه‌بعدی خود را برای بازی‌های محبوبی همچون NBA 2K، FIFA و Grand Theft Auto تولید کنند.

از دیگر قابلیت‌های به‌کار رفته در دوربین این دو گوشی می‌توان به Predictive Capture اشاره کرد که قادر است دو ثانیه قبل از زدن دکمه شاتر نیز، تصویر را ثبت کند. همچنین، امکان عکس‌برداری پشت سر هم نیز برای کاربران فراهم شده است. در این حالت، دوربین قادر بوده با سرعت 10 فریم بر ثانیه با رزولوشن 19 مگاپیکسل، عکس‌های متوالی را ثبت کند.

 

قابلیت‌های چندرسانه‌ای

علاوه‌بر قابلیت پشتیبانی از HDR، هر دو گوشی اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت به اسپیکرهای دوگانه‌ای مجهزند که قادر به ارائه 50 درصد حجم صدای بیشتر در مقایسه با مدل‌های قبلی خود هستند. سونی با اضافه کردن اسپیکر ثانویه، قصد داشت تا این اطمینان را به کاربران خود بدهد که صوتی باکیفیت و وضوح بالا را از طریق این دو گوشی خواهند شنید.

در این دو محصول، قابلیت‌های نرم‌افزاری صوتی پیشرفته‌ای نیز به‌کار رفته که از جمله این موارد می‌توان به LDAC اشاره کرد که درواقع، فرمت اختصاصی سونی برای اجرای صوت با رزولوشن بالا از طریق بلوتوث است که در سیستم عامل اندروید اوریو گوگل نیز به‌کار رفته است. همچنین، قابلیت دیگری به نام DCHX در این دو اسمارت‌فون مشاهده می‌شود که موجب بهبود اجرای صوت‌های فشرده شده و ارتقای قابلیت صدای فراگیر را نیز به دنبال خواهد داشت.

جمع‌بندی

اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت

سونی با گوشی‌های اکسپریا XZ1 و اکسپریا XZ1 کامپکت، بار دیگر به صحنه رقابت گوشی‌های پرچمدار بازگشت. این دو اسمارت‌فون همانند مدل اکسپریا XZ پریمیوم، مشخصات فنی قدرتمند و دوربین پیشرفته‌ای را در دل خود جای داده‌اند و باید منتظر ماند و دید که تا چه اندازه این دو محصول می‌توانند نظر خریداران را به خود جلب کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH