اپل به دنبال خرید خط تولید تراشه حافظه توشیبا به ارزش 18 میلیارد دلار است

ماه آوریل امسال در مقاله‌ای به شما مخاطبین عزیز گفته بودیم که کمپانی اپل به همراه تعدادی از شرکت‌های غول تکنولوژی علاقه‌مند خرید خط تولید چیپ‌ست حافظه توشیبا هستند. تقریبا دو هفته بعد از این ماجرا، گزارش‌هایی منتشر شد که حاکی از تیم شدن دو کمپانی بزرگ اپل و Foxconn برای به انجام رساندن این خرید بود.

این خبر زمانی منتشر شد که شایعاتی مبنی بر تلاش اپل و عقد قرارداد برای خرید خط تولید توشیبا به‌صورت یکجا و توسط خودش به ارزش 18 میلیارد دلار قوت گرفت.

اما وسترن دیجیتال تنها کمپانی نیست که به دنبال معامله با توشیباست. Bain Capital عضوی از کنسرسیومی است که می‌خواستند با فراهم نمودن مبلغ 18 میلیارد دلار پیشنهاد خود را به دومین تولیدکننده تراشه‌های NAND بر روی کره زمین عملی کنند. برای اطمینان از تهیه چنین مبلغ هنگفتی، Bain Capital کمپانی اپل را نیز به گروه خود اضافه نمود.

tech titan یکی دیگر از اعضای اصلی این کنسرسیوم است که دلایل خاص خود را برای پیوستن به این گروه داشته و در ادامه داستان چگونگی قرار گرفتن این کمپانی در گروه را به شما خواهیم گفت. باوجوداینکه اپل دارایی نقدی به ارزش 250 میلیارد دلار دارد، اما بزرگ‌ترین معامله‌ای که تابه‌حال صورت داده، خرید Beats Audio در سال 2014 به ارزش 3 میلیارد دلار است.

این کمپانی علاقه‌مند است که قطعات محصولات خود را از چندین منبع تهیه نماید تا جریان پایدار اجزای دستگاه‌هایش تایید شود. همچنین این سیاست کاری سبب می‌شود تا کمپانی اپل نقش یک شرکت را در برابر بقیه بازی کند تا بتواند کمترین قیمت را از تولیدکنندگان دریافت کند. این موضوع همچنین باعث می‌شود تا وابستگی اپل نسبت به رقیب دیرینه‌اش سامسونگ که گاهی از اوقات به‌عنوان تهیه‌کننده قطعات آی‌فون نیز انتخاب می‌شود، کمتر شود.

مبلغی که برای این معامله در نظر گرفته‌ شده، 18 میلیارد دلار است که تاکنون کنسرسیوم به رهبری Bain توانسته مبلغی برابر با 2.2 تریلیون ین معادل 18.2 میلیارد دلار فراهم نماید. در زیر به سهمی که هرکدام از اعضای این گروه در این مبلغ دارند می‌پردازیم. Bain و کمپانی کره‌ای تولیدکننده تراشه به نام SK Hynix با یکدیگر مبلغ 1.1 تریلیون ین یعنی در حدود 55 درصد از کل مبلغ قرارداد را تامین نموده‌اند. کمپانی اپل نیز 400 میلیارد ین یا 18 درصد از مبلغ قرارداد را تامین نموده است.

27 درصد از مبلغ کلی این معامله توسط یک بانک ژاپنی که نامش مشخص نیست، داده می‌شود و این بانک قول داده 600 میلیارد ین سرمایه‌گذاری کند. خود کمپانی توشیبا نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار قصد دارد 200 میلیارد ین یا 9 درصد از مبلغ قرارداد را تامین نماید.

پیشنهاد کمپانی Western Digital که برابر با 1.9 تریلیون ین بوده و سرمایه‌گذاری آن توسط کمپانی خصوصی آمریکایی یعنی KKR & Co LP صورت پذیرفته است، در صورت پذیرفته نشدنش توسط کمپانی توشیبا، امروز به پایان می‌رسد. البته خبرهایی به گوش می‌رسد که KKR & Co LP می‌خواهد پیشنهاد خود را کمی افزایش داده و به مبلغ 2 تریلیون ین برساند.

اگر پیشنهاد کمپانی Western Digital از سوی توشیبا پذیرفته شود و Western Digital این معامله را ببرد با تلفیق این شرکت با بخش تولید تراشه‌های توشیبا بیزینسی ایجاد خواهد شد که به بزرگی تجارت تراشه‌های حافظه توسط کمپانی سامسونگ است.

این ترکیب به موفقیت‌های چشمگیری می‌تواند دست یابد و حتی تلفیق دو شرکت وسترن دیجیتال و توشیبا می‌تواند با توافق قرارداد تولید تراشه‌های NAND را با اپل امضا کند. بنابراین اپل از تمامی شرکت‌های ذکرشده دلایل محکم‌تری برای شرکت در این کنسرسیوم دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH