چگونه اجرای برنامه‌ها را در پس‌زمینه اندروید O محدود کنیم؟!

کمپانی گوگل با آپدیت‌هایی که برای سیستم عامل اندروید عرضه کرده، گام بسیار موثری در جهت مدیریت برنامه‌هایی که در پس‌زمینه سیستم عامل اجرا می‌شوند، برداشته است. اندروید O نیز به‌عنوان جدید‌ترین نسخه سیستم عامل گوگل، برای این منظور از ویژگی جدیدی با نام محدودیت اجرای برنامه‌های پس زمینه بهره می‌برد. این ویژگی، آنچه را که برنامه در زمان اجرا در پس‌زمینه می‌تواند اجرا کند، محدود می‌نماید.

ویژگی فوق به گونه‌ای طراحی شده است که در اندروید O به‌صورت خودکار بر روی همه برنامه‌ها اجرا گردد. همچنین اکثر برنامه‌های جدیدی که برای اندروید O نوشته می‌شوند و برنامه‌های قدیمی که برای این نسخه از اندروید بروز‌رسانی می‌شوند، با این ویژگی سازگار هستند. بنابراین نیازی نیست که شما به‌عنوان کاربر، تنظیمات خاصی را برای فعال‌سازی این ویژگی اعمال نمایید.

متاسفانه، برخی از توسعه دهندگان نرم‌افزار‌ها، بروز‌رسانی‌های لازم جهت بهره‌مندی از این ویژگی را انجام نداده‌اند. بنابراین اگر هر یک از این برنامه‌ها بر روی گوشی شما نصب شده باشد، ویژگی محدود کردن فعالیت برنامه در پس‌زمینه، به‌صورت خودکار بر روی آن اعمال نخواهد شد. ولی جای نگرانی نیست. به لطف اندروید O، شما می‌توانید این ویژگی را بر روی این قبیل برنامه‌ها اعمال نمایید.

توجه داشته باشید که ویژگی مورد بحث، با قابلیت بهینه سازی باتری در اندروید تفاوت دارد. در واقع این دو با یکدیگر کار می‌کنند، ولی ویژگی محدودیت اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه به منظور کنترل بهتر منابع (مانند RAM و CPU) و برای بهبود عملکرد کلی سیستم طراحی شده است.

چگونه ویژگی محدود کردن اجرای برنامه‌ها را در پس‌زمینه برنامه‌هایی که بروز‌رسانی نشده‌اند، بصورت دستی اعمال کنیم؟

پیش از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد انجام چنین کاری دارید، می‌بایست تنظیمات لازم را برای هر برنامه به‌صورت جدا‌گانه انجام دهید.

ابتدا نوار نوتیفیکیشن را پایین بکشید و بر روی آیکون مربوط به منو Settings کلیک کنید.

در این صفحه، بر روی گزینه Apps & Notifications کلیک کنید.

از این منو، گزینه App info را انتخاب نمایید. یک لیست از برنامه‌های نصب شده بر روی گوشی برای شما به نمایش در‌خواهد آمد.

یک برنامه را از لیست انتخاب کنید. پس از آن بر روی گزینه Battery کلیک نمایید.

اگر این برنامه برای اندروید 8.0 بروز‌رسانی و بهینه سازی شده باشد، در قسمت Manage battery usage فقط یک گزینه به نام Battery optimization وجود دارد.

اگر برنامه بروز‌رسانی نشده باشد، گزینه دیگری با عنوان Background Activity در این قسمت خواهید دید. به‌صورت پیش‌فرض این گزینه در حالت روشن (On) قرار دارد. در این حالت، زمانی که شما از برنامه استفاده نمی‌کنید، در پس‌زمینه سیستم در حال اجرا باقی خواهد ماند.

اگر این گزینه را خاموش (غیرفعال) نمایید، ویژگی محدود کردن اجرای برنامه در پس‌زمینه فعال خواهد شد.

هر چند نمی‌توان قاطعانه راجع به تاثیر مثبت این کار بر روی طول عمر باتری صحبت کرد، ولی مطمئن باشید که با انجام تنظیمات فوق، به باتری گوشی شما آسیبی نخواهد رسید. همچنین اگر این ویژگی را بر روی تمامی برنامه‌ها فعال نمایید، تغییر قابل توجهی در عملکرد سیستم خواهید داشت، زیرا هر چه توان کمتری صرف اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه سیستم شود، سیستم عامل قدرت بیشتری در اجرای برنامه‌های در حال اجرا خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH