چقدر فضای خالی برای درایو ویندوز نیاز است؟

پر کردن درایو ویندوز اصلا کار خوبی نیست و می‌تواند باعث مشکلات فراوانی شود. اما مقدار فضای خالی چقدر باید باشد و اصلا چرا به فضای خالی نیاز است؟

فضای خالی باید باشد و برای بودنش چندین دلیل وجود دارد. وقتی درایو پر باشد، مشخصا امکان ذخیره فایل جدید وجود نخواهد داشت و بروزرسانی ویندوز نیز ناممکن می‌شود. در ضمن برنامه‌ها در زمان اجرا نیاز به ساختن فایل‌های کش دارند و وقتی فضای کافی برای انجام این‌کار نباشد کرش می‌کنند. زمانی که چندین برنامه را با هم باز می‌کنید، فایل پیوند ویندوز نیاز به فضا دارد و وقتی این فضا در اختیار نباشد با اِرورهای فراوانی مواجه خواهید شد.

یک مثال ساه می‌زنیم: وقتی درایو ویندوز 10 را پر کرده باشید و بخواهید ترابل شوت ویندوز را اجرا کنید با پیام  A problem is preventing the troubleshooter from starting مواجه می‌شوید. در واقع هیچ اطلاعات اضافه دیگری به شما نمایش داده نخواهد شد، اما با خالی کردن درایو ویندوز ترابل شوت می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

ابزارهای این چنینی ویندوز بدون داشتن فضای خالی در درایو، قادر به ادامه کار نیستند.

با این حال هیچ مقدار ثابتی برای خالی نگه‌داشتن فضای درایو وجود ندارد. هر چند در اینترنت مقادیری برای این فضا اعلام شده که بد نیست راجع به آن‌ها بدانید.

15 درصد فضای خالی برای هارد درایوهای مکانیکی

گفته می‌شود که بهتر است 15 تا 20 درصد درایو خالی بماند که این مقدار احتمالا به مساله حداقل فضای خالی لازم برای یکپارچه‌سازی درایو باز می‌گردد.

در واقع اگر 15 درصد درایو خالی نباشد، ویندوز نمی‌تواند عمل Defragment یا همان یکپارچه‌سازی را انجام دهد.

25 درصد فضای خالی برای درایوهای SSD

SSDها هم نیاز به فضای خالی دارند و با گذشت زمان و با پر شدن از سرعت آن‌ها کاسته می‌شود. سال 2012 آناندتک توصیه کرد که بهتر است برای این درایوها 25 درصد فضای خالی بگذاریم تا از کاهش کارایی آن‌ها جلوگیری کنیم.

اما قضیه برای SSDهای جدید فرق می‌کند. این درایوها بیش‌تر از فضایی که نشان می‌دهند در اختیارمان می‌گذارند. پس اگر حتی درایو را تا انتها هم پر کنید، باز هم فضای زیادی برای انجام کارهای دیگر باقی می‌ماند. در واقع 25 درصد فضای خالی برای SSDهای جدید دیگر بیش از حد محافظه‌کارانه است.

کلام آخر

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم یک مقدار ثابت برای فضای خالی درایو وجود ندارد و همه چیز بستگی به نوع درایو و البته سیستم خودتان و ویندوز نصبی دارد.

اما توصیه‌های موجود می‌توانند کار آمد باشند و بهتر است تا آن‌جایی که می‌شود به این توصیه‌ها عمل کرد تا از کارایی ویندوز کاسته نشود.

8 در مورد “چقدر فضای خالی برای درایو ویندوز نیاز است؟”

  1. سلام خسته نباشید
    ببخشید یه سوال ؛
    من یه هارد اکسترنال خریدم که حافظه ی سیستم رو خالی کنم بعد از اینکه یک درایو رو کامل خالی کردم، هیچ فایل و چیز دیگری در اون نبود.
    کل حافظه ی درایو ۶۴ گیگ بود که ۳۴ گیگ آن خالی شد ولی ۳۰ گیگ هنوز مونده در حالی که هیچ چیزی توی درایو نیس !
    میخواستم بدونم که چه مشکلی هس ؟
    یعنی خود درایوِ خالی هم حافظه میگیره ؟؟؟

  2. سلام اگه کلا درایوc منحجمش 110 گیگ باشه و 60گیگ ان پر باشد برای نصب ویندوز10 و 64 بیتی خوبه مقدار فظای خایش هم 5 گیگه

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      معمولا برای نصب ویندوز درایو رو فرمت میکنن و بنابراین ۱۱۰ گیگ حجم کاملا کافی و حتی زیاد هم هست

  3. سلام خانم صریحی
    از مطلبتون استفاده کردم و ممنونم بابت این مطلب مفید.
    یک سوال :
    در ویندوز 10 که به روزرسانی زیاد دارد.(ارتقاء ویندوز 7 به ویندوز 10) درایو نصب ویندوز بیش از حد معمول پر میشود.چه راهکار مفیدی برای کاهش حجم درایو نصب ویندوز پیشنهاد میدهید.
    آیا میتوان فولدرهایی که در سیستم (درایو C) به کار نمی آید را حذف کرد؟
    با این شرایط به طور کلی چه فایلهایی و یا فولدرهایی در درایو نصب ویندوز قابلیت دیلیت شدن را درا میباشند.
    لطفاً راهنمایی بفرمائید.
    ممنونم از شما

    1. سارا صریحی

      مسلما پر شدن بیش از حد درایو ویندوز همونطور که در مطلب خوندید عواقبی داره و پاک کردن فایلها و فولدرهای این درایو هم میتونه مشکل ساز بشه. کاری که خود من انجام میدم این که برنامه هارو تا اونجایی که میشه در درایوهای دیگه نصب میکنم و در واقع درایو ویندوز رو تنها به فایلهای واجب هر برنامه که پس از نصب در اونجا ذخیره میشن اختصاص میدم.
      البته میتونید با استفاده از آموزشهای موجود در نت فضای درایوتون رو هم افزایش بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH