6 دلیل برای این‌که بدانید خرید یک مانیتور جدید، مشکلات چشمی شما را کاهش می‌دهد

اگر اکثر اوقات روز پشت کامپیوتر هستید و یا حداقل روزانه چند ساعت به مانیتور خیره می‌شوید، باید بدانید که خستگی زیادی را بر چشمان خود تحمیل می‌کنید. این خستگی و تنش معمولا باعث بروز دردهای چشمی، تاری دید و یا سردرد خواهد شد.

اگر احساس می‌کنید چشمان شما تحت فشار است و یا علائم مشکلات چشمی را در خودتان مشاهده می‌کنید، بهترین راه‌حل این است که مدت زمان نگاه کردن به مانیتور را کاهش دهید. اما اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نبود، یک مانیتور جدید می‌تواند به شما کمک کند. در این مطلب قصد داریم به شما شیوه‌های مختلفی که یک مانیتور جدید و مدرن می‌تواند مشکلات چشمی شما را کاهش دهد، معرفی نماییم.

1) تنظیم روشنایی DC

LEDها به دو شیوه متفاوت دچار کاهش نور و تیرگی می‌شوند: از طریق مدولاسیون عرض پالس یا PWM و جریان مستقیم با DC. در روش PWM، ال‌ای‌دی‌ها به‌سرعت خاموش و روشن می‌شوند و هرچه مدت زمانی که در حالت خاموش به‌سر می‌برند بیشتر باشد، نور آن‌ها کمتر به‌نظر خواهد رسید.

این شیوه از مدت‌ها پیش در مانیتورهای LED مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملکرد خوبی نیز دارد؛ اما متاسفانه منجر به یک نوع حالت برفک یا سوسو زدن غیرقابل مشاهده یا حداقل نامحسوس در صفحه نمایش می‌شود. همین مشکل یکی از دلایلی است که چشمان کاربر را خسته خواهد کرد. این موضوع خصوصا زمانی که مانیتور شما در پایین‌ترین سطح روشنایی قرار دارد کاملا قابل لمس خواهد بود.

اما در روش جریان مستقیم DC، نحوه عملکرد LEDها متفاوت است. در این شیوه LEDها همواره با بیشترین توان خود روشن و خاموش نمی‌شوند. در واقع براساس میزان جریانی که به دیودها وارد می‌شود، میزان نور LEDها نیز تنظیم می‌گردد. همچنین در شیوه DC هیچ‌گونه برفکی وجود ندارد.

بسیاری از مانیتورهای مدرن و جدید از همین شیوه استفاده می‌‌کنند و ممکن است در لیست ویژگی‌های آن عبارت PWM-free را نیز مشاهده نمایید. اما چرا از همان ابتدا از این شیوه استفاده نشده است؟ اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، علتش آن است که این فناوری گران تمام می‌شود. علاوه بر این، امکان سوختن LEDها در این روش بیشتر خواهد بود. اما باتوجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، امروزه مانیتورهای مجهز به تنظیم روشنایی DC راحت‌تر و ارزان‌تر در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

2) تنظیمات خودکار روشنایی

مانیتورهایی که سطح روشنایی آن‌ها بیش از میزان استاندارد باشد، برای چشم‌های‌ کاربر مشکل ایجاد می‌کنند. اگرچه تنظیم سطح روشنایی مناسب با شرایط و نیازتان کار آسانی محسوب می‌شود، اما با این حال بسیاری از مانیتورهای جدید دارای حالت تنظیم روشنایی خودکار هستند. اگر از یک کتاب‌خوان کیندل با صفحه LED استفاده کرده‌ باشید، به خوبی با این ویژگی آشنایی دارید.

این مانیتورها از یک نوع سنسور نوری برخوردار هستند که سطح روشنایی را براساس شرایط نوری محیط، به سطح بهینه تغییر می‌دهند. برخی از آن‌ها حتی به شما اجازه می‌دهند نحوه کار این سنسورها را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید. این قابلیت علاه بر صرفه‌جویی در زمان، نگرانی از بابت این‌که فراموش کنید نور مانیتور را به سطح مناسبی تغییر دهید، از بین خواهد برد.

3) کاهش انعکاس نور

اگر مانیتور شما براق بوده و تمایل به انعکاس نور زیادی دارد، چشم شما باید انرژی بیشتر از حد نیازی را برای کارکردن با چنین مانیتوری مصرف کند. درخشش و انعکاس‌ها عمل فوکوس یا تمرکز را برای چشمان دشوار کرده و باعث بروز ناراحتی‌هایی می‌شوند. خوشبختانه این روزها پیدا کردن مانیتورهایی با پوشش ضددرخشش یا انعکاس، بسیار آسان شده است.

مانیتورهای کاملا مات نیز در بازار وجود دارند، اما معمولا تصاویر در آن‌ها کمی رنگ و رو رفته به‌نظر می‌رسند. مانیتورهای نیمه براق و با پوشش ضد انعکاس علاوه بر ارائه تصاویر باکیفیت، انعکاس و درخشش نور را نیز حذف می‌کنند. این مدل‌ها برای ادارات و میزهای کاری که میزان نور چراغ یا آفتاب زیاد است، بسیار ایده‌آل هستند.

اگرچه این روزها پیدا کردن مانیتوری که پوشش ضدانعکاس یا درخشش نداشته باشد، کار دشواری خواهد بود، اما به هرحال سعی کنید مطمئن شوید حتما مانیتور انتخابی شما از چنین ویژگی سودمندی برخوردار باشد.

4) نمایشگرهای خمیده

اگرچه در حال حاضر نمایشگر‌های خمیده را بیشتر در تلویزیون‌های جدید می‌بینیم اما مانیتورهای مجهز به چنین صفحاتی کم‌کم جای خود را در بازار پیدا خواهند کرد. عادت کردن به یک صفحه نمایش خمیده کمی زمان‌بر خواهد بود. خصوصا در روزهای اول ممکن است احساس عجیبی به شما دست بدهد و فکر کنید فشار بیشتری به چشمان‌تان وارد می‌شود. اما براساس تحقیقات، این نوع صفحات در واقع باعث کاهش ناراحتی‌های چشم خواهند شد.

در یک صفحه نمایش تخت و معمولی، زمانی که چشم شما از قسمت مرکز به نقاط اطراف صفحه خیره می‌شود، فاصله چشم و صفحه تغییر کرده و در نتیجه نیازمند فوکوس دوباره چشم خواهد بود. اگر در حال خواندن یک متن یا انجام کاری باشید که لازم است به‌طور پیوسته چشمان‌تان را بین مرکز صفحه و نقاط کناری آن جابجا کنید، میزان فوکوس‌های انجام شده بسیار زیاد خواهد بود.

اما در یک صفحه نمایش خمیده، فواصل کانونی یک‌نواخت‌تر بوده و بدین‌ترتیب چشم شما فوکوس‌های کمتری را نیاز خواهد داشت.

5) نور آبی کمتر

برخی تولیدکنندگان مانیتور سعی می‌کنند با محدود کردن میزان تابش نور آبی توسط صفحه نمایش، ناراحتی‌های چشمی را کاهش دهند. برای مثال بنکیو از تکنولوژی بسیار جالبی در زمینه فیلترسازی نور آبی در مانیتورهای خود استفاده می‌کند.

همچنین ایسوس رده‌ای از محصولات را ارائه کرده که با تابش کم نور آبی، آسیب کمتری به چشمان کاربر وارد می‌کنند. البته روش‌های خوب و متنوعی برای محدود کردن میزان تابش نور آبی وجود دارد.

F.lux یکی از برنامه‌های کارآمد و بسیار محبوب در این زمینه بوده که با کاهش قابل توجه نور آبی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر الگوی خواب کاربران داشته باشد. همچنین اگر کاربر ویندوز 10 باشید، یک ویژگی مشابه در این نسخه در نظر گرفته شده است. البته کمی طول می‌کشد تا بتوانید به یک صفحه با ته رنگ قرمز عادت کنید، اما باوجود فواید آن می‌توان آن را نادیده گرفت.

6) افزایش امکان تنظیمات

مانیتورهای قدیمی خصوصا مدل‌های CRT که حالا دیگر عتیقه محسوب می‌شوند، تقریبا هیچ قابلیت تنظیمی نداشتند. اما امروزه شما می‌توانید به آسانی ارتفاع، زاویه دید و حتی جهت مانیتورهای مدرن را تنظیم نمایید. استفاده از یک مانیتور در زاویه مناسب، برای داشتن یک ارگونومی خوب، ضروری محسوب می‌شود.

به گفته وب‌سایت ارگوبایر، بهترین زاویه دید، بین 20 الی 50 درجه زیر خط افقی و تراز با چشم شما خواهد بود. جالب این‌که اگر به‌صورت مستقیم به مانیتور نگاه کنید، اگرچه گردن‌تان احساس راحتی خواهد کرد اما فشار بیشتری به چشمان‌تان وارد می‌شود. برای تنظیم این زاویه‌ها، می‌توانید نحوه مطالعه کتاب را در نظر گرفته و از آن در تنظیم مانیتورتان استفاده کنید.

آیا وقتش رسیده یک مانیتور جدید تهیه کنم؟

اگر از وقتی که مانیتورتان را تهیه کرده‌اید زمان زیادی گذشته، احتمالا الان موقع مناسبی برای خرید یک مدل جدید و مدرن است. این موضوع خصوصا اگر در روز ساعت‌ها به صفحه مانیتور خیره می‌شوید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ممکن است بسیاری از ویژگی‌هایی که در این مطلب به آن اشاره کرده‌ایم، در نظرتان نمایشی و یا کم‌اثر به‌نظر برسند؛ اما باور کنید تمام این موارد تفاوت‌های محسوسی ایجاد خواهند کرد، به‌خصوص اگر از یک مانیتور قدیمی با قابلیت‌های محدود استفاده می‌کنید.

2 در مورد “6 دلیل برای این‌که بدانید خرید یک مانیتور جدید، مشکلات چشمی شما را کاهش می‌دهد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH