هرآنچه که باید درباره ویژگی نورپردازی پرتره در آی‌فون 8 پلاس و آی‌فون X بدانید

آی‌فون X و آی‌فون 8 پلاس با یک ویژگی جدید در دوربین باعنوان Portrait Lighting یا نورپردازی پرتره عرضه شده‌اند و به گفته اپل، این قابلیت صرفا یک فیلتر تصویری نخواهد بود. این شرکت احتمالا ساعت‌های متمادی را به آزمایش و راه‌اندازی نورهای استودیویی مشغول بوده تا بتواند جلوه نوری خاصی را برای تصاویر پرتره این دو محصول جدید به ارمغان بیاورد. این ویژگی نیازی به استفاده از یک منبع نور واقعی نداشته و همچنین به راحتی قابل استفاده است. اما عملکرد این قابلیت نورپردازی چگونه است؟

وب‌سایت فون‌آرنا صدها عکس را با گوشی آی‌فون 8 پلاس به ثبت رسانده تا بفهمد قابلیت پرتریت لایتینگ واقعا در چه حدی خوب است. بنابراین محتوای این مطلب برگرفته از وب‌سایت فون‌آرنا خواهد بود.

اما در ابتدا بیایید آشنایی مختصری با چهار حالت نوری پیش‌‌فرض که در این بخش از دوربین دو آی‌فون جدید در نظر گرفته شده، پیدا کنیم.

  • Studio Light: نورپردازی چهره بدون سایه‌های تند
  • Contour Light: خط‌های کناری چهره را با سایه‌های عمیق‌تر برجسته می‌کند، قسمت مرکزی صورت را روشن‌تر و کنتراست بیشتری را ارائه می‌دهد.
  • Stage Light: همانند حالت قبلی بوده اما پس‌زمینه مشکی شده و سوژه به راحتی از آن متمایز می‌شود.
  • Stage Light Mono: مشابه حالت استیج لایت، اما با این تفاوت که کنتراست تصویر بالاتر رفته و شاهد نویز خاصی در قسمت‌های سیاه و سفید هستیم.

تمامی این جلوه‌ها زمانی که دوربین آی‌فون خود را در حالت Portrait قرار دهید، در دسترس خواهند بود. توجه داشته باشید که جلوه‌های مذکور در حالت‌های دیگر عکاسی و همچنین در آی‌فون 8 کار نخواهند کرد. همچنین اگر در حالت پرتره عکس بگیرید، قادر هستید بهترین عکس را از بین موارد موجود انتخاب کنید. در ضمن باید بگوییم که ویژگی Portrait Lighting فعلا به‌صورت نسخه بتا ارائه شده است.

در عکس‌های بالا به‌راحتی می‌توان محوشدگی زیبایی که سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کند، متوجه شد. اما اگر بیشتر دقت کنید می‌بینید که مشکلاتی در بخش‌های اطراف موی سر وجود دارد. زمانی که از آی‌فون و در حالت پرتره عکس می‌گیرید خیلی سریع یک مساله را متوجه می‌شوید: هرچه موی سر سوژه کوتاه‌تر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود. اگر سوژه موهای بلندی داشته باشد و باد شدیدی هم بوزد، تقریبا باید از خیر حالت پرتره بگذرید! البته این تنها یک بخش از مشکلات حالت پرتره است. برای مثال حالت غیرطبیعی در اطراف دست و موهای سوژه را نگاه کنید.

در تصویر بعدی حالت نور استودیویی شبیه‌سازی شده است. در این جلوه چهره نور بیشتری دریافت کرده و جزییات آن بالاتر خواهد بود. چشم‌ها جز مواردی هستند که در یک عکس پرتره بسیار حائز اهمیت بوده و به همین دلیل است که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تمایل دارند از نور‌های استودیویی برای عکاسی پرتره استفاده نمایند. بدین‌ترتیب درخشش زیبایی را در چشمان سوژه شاهد خواهیم بود. اما در آی‌فون، این حالت عمل خارق‌العاده‌ای انجام نداده و فقط تصویری روشن‌تر در ناحیه چهره و چشم‌ها ارائه می‌شود. البته توجه داشته باشید که اگرچه این جلوه زیبایی مناسبی دارد، اما در تصویر ثبت شده بالا، نتیجه کمی تخت و عاری از عمق و جزییات ظریف به‌نظر می‌رسد.

عکس بعدی حالت نورپردازی کانتور را نمایش می دهد. به گونه‌های سوژه نگاه کنید، این قسمت تاریک‌تر به‌نظر رسیده و بینی و ناحیه مرکزی چهره روشن‌تر شده‌اند. در واقع اگر با فتوشاپ آشنایی داشته باشید بی‌درنگ به یاد قابلیت Dodge & Burn می‌افتید. البته تاثیر حالت کانتور بر روی عکس اصلا خفیف نیست و چهره سوژه را از حالت طبیعی خارج می‌کند. درواقع به‌نظر می‌رسد رنگ پوست سوژه تا حد زیادی عوض شده باشد.

در عکس چهارم می‌توانید نحوه تاثیر حالت نورپردازی استیج را مشاهده کنید. در این مد پس‌زمینه به‌طور کامل از سوژه جدا شده و به رنگ مشکی درمی‌آید. نتیجه چندان خوب نیست و می‌توانید بخشی از شاخه‌های درخت را هنوز هم در تصویر ببینید. علاوه بر این، بخش زیادی از موها و چهره سوژه نیز ناپدید شده است.

البته توجه داشته باشید که ما دو ویژگی نورپردازی پرتره و حالت پرتره را در شرایط چالش برانگیز مورد بررسی قرار داده‌ایم. به همین دلیل ممکن است شما در یک شرایط نوری بهتر و با پس‌زمینه‌ای ساده‌تر نتایج بهتری را دریافت کنید.

اما در آخرین عکس، جلوه نوری استیج مونو یا سیاه و سفید را بررسی کردیم. این جلوه سیاه و سفید درواقع شباهت زیادی به یک فیلتر تصویری دارد. واقعا نمی‌دانیم اپل چرا معتقد است کاربران با قابلیتی بیشتر از یک جلوه تصویری روبرو هستند! اما آیا این فیلتر تصویری خوب است؟ ظاهرا که بله! در این حالت کمی نویز به تصویر اضافه می‌شود که یک ظاهر عمیق و هنری قدیمی (دوربین‌های فیلمی) به عکس می‌بخشد. علاوه بر این تضاد رنگ سفید و نقره‌ای با پس‌زمینه کاملا مشکی نیز در نوع خودش بسیار جذاب است.

ما چند عکس دیگر نیز از سوژه ثبت کردیم تا ببینیم آیا موی بلند و فر سوژه برای دوربین آی‌فون واقعا مشکل‌ساز است یا نه. اما متاسفانه این‌بار نیز مشکلاتی نظیر از بین رفتن بخشی از موها و همچنین حضور شاخه‌های درخت در حالت نور استیج دیده شدند.

در یک مثال دیگر به سراغ نیک و میز کارش رفتیم. همان‌طور که می‌بینید در حالت نور استودیو، تصویر دارای روح بیشتری بوده و همچنین نواقصی که جز عوارض پیری محسوب می‌شوند نیز تا حدودی پنهان شده‌اند. در حالت نور کانتور تاثیر بیشتری را بر روی سوژه مشاهده می‌کنیم. باز هم تاکید می‌کنیم که اگرچه در این حالت تصویر جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد اما تا حد زیادی از حالت واقعی دور می‌شود.

نور استیج در این عکس و با این سوژه عملکرد بسیار بهتری را نمایش داده است. دفتر کار نیک محیطی شلوغ و پر از جعبه‌های کوچک و بزرگ است که می‌توانند یک عکس عالی را خیلی راحت خراب کنند! در حالت استیج تمام آن‌ها پنهان شده و نتیجه یک پرتره بسیار عالی شده است. همچنین موهای کوتاه نیک باعث شده تا چهره کاملا از پس‌زمینه جدا شود. در حالت سیاه و سفید نیز شاهد تصویری هنری و با کنتراست جذابی هستیم.

در مثال بعدی به حیاط پشتی مجموعه رفتیم. جایی که تصاویر در حالت پرتره کمی کم نور و تاریک به‌نظر می‌رسیدند اما در حالت نور استودیو بسیاری از این مشکلات رفع شده و تصاویر جذاب‌تری را شاهد بودیم. مود کانتور نیز نتایج به مراتب چشم نوازتری را ارائه داد. در حالت نور استیج بازهم مشکلاتی در زمینه جداسازی سوژه از پس‌زمینه وجود داشت.

در آخرین مثال می‌بینیم که اوضاع جداسازی سوژه از پس‌زمینه واقعا خراب بوده و بخشی از گوش و موی سوژه برش خورده است. در حالت نور استیج نیز شاهد نتایج بسیار بدی هستیم. درواقع در این حالت سوژه شبیه شخصیت اصلی نسخه‌های ابتدایی بازی Half-Life به‌نظر می‌رسد.

سخن آخر

پس از ثبت این تصاویر نمونه و صدها مورد دیگر، در مجموع از کار کردن با قابلیت نورپردازی پرتره آی‌فون‌های جدید لذت بردیم. این ویژگی در برنامه دوربین و Photos قرار داشته و استفاده از آن بسیار ساده و راحت است.

اما آیا Portrait Lighting چیزی بیش از یک فیلتر تصویری است؟ آیا انقلاب بعدی در عکاسی همین قابلیت خواهد بود؟ تا حدود نسبتا کمی. این ویژگی اثراتی بر روی تصاویر می‌گذارد که بسیاری از کاربران تمایل به استفاده روزمره از آن‌ها را خواهند داشت. اما در شرایط فعلی، نورپردازی پرتره راه درازی برای توسعه و کاهش نواقص کارکردی‌اش در پیش دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH