بررسی ذن‌فون 4 مکس

بررسی ذن‌فون 4 مکس ایسوس: با من همیشه شارژ باش!

بررسی ذن‌فون 4 مکس ایسوس، یک گوشی خاص که علاوه بر رفع نیازهای شما، می‌تواند در نقش یک پاوربانک هم ظاهر شود!

ایسوس چند وقتی هست که با معرفی سری ذن‌فون قصد دارد تا بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند. ذن‌فون‌ها در رده‌های متفاوتی راهی بازار می‌شوند. برخی از آن‌ها پرچم‌دار بی‌چون و چرای ایسوس هستند و برخی دیگر آمده‌اند تا میانه‌های بازار را تسخیر کنند. در این بین ایسوس اسمارت فون‌هایی متناسب با نیاز بازار را معرفی کرده است. از محصولات مناسب برای سلفی بگیرید تا گوشی‌هایی که می‌توان به‌جای پاوربانک از آن‌ها استفاده کرد.

چند روزی هست که یکی از همین اسمارت فون‌های متفاوت راهی به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان پیدا کرده و فرصتی دست داده تا با آن از نزدیک دیدار کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که گوشی‌های جدید ایسوس چه چیزی برای ارایه دارند با ما و بررسی ذن‌فون 4 مکس همراه باشید…


طراحی و کیفیت ساخت

ذن‌فون 4 مکس یک اسمارت فون تمام فلزی با ظاهری آشناست. در نگاه از رو‌به‌رو حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف نمایشگر در ذوق می‌زند. در پایین نمایشگر ایسوس توانسته کمی تا قسمتی از این فضای اضافی استفاده کند و کلیدهای سخت‌افزاری معروف اندروید را بگنجاند. حتی در زیر کلید عریض هوم شاهد سنسور اثر انگشت هم هستیم. با این‌ حال در قسمت بالای نمایشگر استفاده مناسبی از فضا نشده و بخش زیادی دست نخورده باقی مانده است. حتی در سمت چپ و راست صفحه نیز حاشیه‌ها زیاد است. با اینکه برای یک محصول میان‌رده توقع یک طراحی لوکس و جذاب را نداریم اما ایسوس می‌توانست با کاهش این قسمت‌های اضافی حداقل به خوش دست شدن گوشی جدیدش کمک می‌کرد.

وقتی یک گوشی 154 میلی‌متر طول، نزدیک به 77 میلی‌متر (76.9) عرض داشته باشد و از نمایشگر 5.5 اینچی استفاده کند، یعنی رسما با گوشی خوش دستی طرف نیستیم. این موضوع با نگاه به نسبت نمایشگر به بدنه 70 درصدی اثبات می‌شود. جدای از این مسائل و با توجه به حضور باتری حجیم، ضخامت ذن‌فون 4 مکس حدودا به 9 میلی‌متر (8.9) رسیده و وزن آن بیش از 180 گرم است. همه این‌ها را گفتیم تا بدانید که با یک گوشی چغر و بد بدن طرف هستیم که علی‌رغم کیفیت ساخت خوب،‌ آن‌طور که فکرش را می‌کنید خوش دست نیست. در واقع کار کردن با یک دست توسط ذن‌فون 4 مکس تقریبا غیرممکن بوده و برای استفاده در حالت مطمئن می‌بایست حتما از دو دست خود کمک بگیرید.

در بخش زیرین شاهد تنها اسپیکر گوشی هستیم که در سمت راست پورت میکرو USB قرار گرفته است. البته ایسوس برای زیبایی بیشتر در سمت چپ این پورت نیز حفره‌هایی شبیه به اسپیکر را در نظر گرفته تا تقارن خوبی به‌وجود آورد.

در سمت راست، کلید پاور و همچنین کلیدهای یکپارچه صدا را می‌بینیم که دسترسی به این مورد دوم با توجه به ابعاد گوشی کمی سخت‌تر است. در سمت چپ گوشی نیز ورودی سیم‌کارت و کارت حافظه را شاهد هستیم. نکته مثبت در این گوشی استفاده هم‌زمان از دو سیم کارت و کارت حافظه است و برخلاف اکثر محصولات امروزی این قسمت به‌صورت هیبریدی ساخته نشده که در نوع خود جالب است. بخش بالایی ذن‌فون 4 مکس هم میزبان جک استاندارد صداست.

با اینکه گوشی کاملا فلزی است اما بخش پشتی علاقه خاصی به جذب چربی انگشتان دارد و خیلی زود کثیف می‌شود. در این قسمت، دوربین دوگانه ذن‌فون 4 مکس را می‌بینیم که حتی با وجود ضخامت بالای گوشی، باز هم از بدنه بیرون زده است. چهار گوشه دستگاه گرد بوده و بخش پشتی در لبه‌ها دارای خمیدگی است تا گوشی راحت‌تر در دست جای بگیرد اما با وجود این موارد هم ایسوس نتوانسته نقص در طراحی به دلیل ابعاد نامناسب را جبران کند.

ظاهر یک گوشی که بیش از هر چیز به سلیقه افراد وابسته‌ است اما به‌طور کلی نمی‌توان به ایسوس ذن‌فون 4 مکس از لحاظ طراحی و ارگونومی نمره بالایی داد.


نمایشگر

ذن‌فون 4 مکس به یک نمایشگر 5.5 اینچی اچ‌دی مجهز است. این یعنی می‌توانید در هر اینچ آن حدود 267 پیکسل را ببینید. با توجه به استفاده از پنل نسبتا قدیمی S-IPS LCD در این گوشی، کیفیت نمایشگر چنگی به دل نمی‌زند. حتی از لحاظ زاویه دید هم این گوشی حرفی برای گفتن ندارد و در نگاه از زوایا رنگ سفید به سمت زرد متمایل می‌شود.

به صورت کلی رنگ‌ها شادابی لازم را ندارند و وقتی برای نخستین بار صفحه نمایش را می‌بینید، چهره‌تان دیدنی خواهد بود، از بس که این نمایشگر عجیب و غریب است! میزان نور صفحه در بهترین حالت خودش به 460 نیت می‌رسد؛ بنابراین و با توجه به رفلکس بالای صفحه نباید امید چندان زیادی به کار کردن با گوشی در محیط‌های پر نور و خارجی داشته باشید.

اگر از علاقه‌مندان به کار کردن با گوشی در تاریکی هستید، ذن‌فون 4 مکس عملکرد چندان خوبی را به جا نمی‌گذارد. حداقل میزان نور صفحه به 9 نیت می‌رسد که با توجه به محصولات امروزی نمی‌توان نمره خوبی را برای این گوشی در نظر گرفت. البته با توجه به کیفیت پایین صفحه، نور بالا چندان آزاردهنده نیست و می‌شود مثلا شب‌ها قبل از خواب شبکه‌های اجتماعی را چک کرد. با این حال ایسوس برای این مدل گزینه‌ای را در نظر گرفته تا بتوانید نور آبی صفحه را فیلتر کنید. این ویژگی حتی شامل چندین مرحله هم می‌شود و قابل شخصی سازی است (به‌جای این‌ کارها صفحه را با کیفیت می‌ساختی!).

یک نسخه نامعلوم از گوریلاگلس نیز بر روی نمایشگر کشیده شده تا مبادا آسیبی به این عزیز دل برادر بیافتد! در ادامه می‌توانید تصاویر مقایسه‌ای میان نمایشگر این مدل و ال‌جی استایلوس 3 را ببینید (سمت چپ گوشی ایسوس است):


سخت‌افزار

ایسوس برای این گوشی از چیپست اسنپدراگون 430 بهره گرفته که شامل 8 هسته پردازشی ناقابل می‌شود. این هسته‌ها از نوع Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز بوده و آدرنو 404 وظیفه تامین گرافیکی آن‌ را بر عهده دارد. این مدل ظاهرا در نسخه‌های متفاوتی راهی بازار می‌شود. مدلی که در اختیار ما بود به 3 گیگابایت رم مجهز بوده اما طبق اعلام ایسوس نسخه‌های مجهز به نمونه‌های 2 و 4 گیگابایتی نیز تولید شده است.

برای سنجیدن عیار این گوشی آن را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

ابتدا از AnTuTu بهره گرفتیم تا یک امتیاز کلی به سخت‌افزار این گوشی داده شود.

در مرحله بعد از GeekBench استفاده کردیم تا در دو حالت تک و چند هسته‌ای قدرت گوشی را اندازه بگیریم.

ذن‌فون 4 مکس به‌خوبی از پس اجرای برنامه‌های معمولی و شبکه‌های اجتماعی بر می‌آید اما هنگام گشت و گذار در منوها و با توجه به افکت‌های نسبتا سنگین و زیاد رابط کاربری احتمال آن‌که شاهد لگ باشید، وجود دارد. خیلی هم برای اجرای بازی‌ها روی این گوشی حساب نکنید زیرا ذن‌فون 4 مکس یک گوشی گیمینگ نیست!


دوربین

ایسوس برای این مدل از دوربین دوگانه 13 مگاپیکسلی بهره گرفته است. گشودگی دیافراگم دوربین اصلی f/2.0 بوده و می‌تواند تا یک زاویه 80 درجه را پوشش دهد. این دوربین به همراه فوکوس فازی سریع، فلاش LED و قابلیت‌های متعدد ایسوس، می‌تواند نمونه خوبی برای عکاسی در یک گوشی میان‌رده باشد. دوربین دوم همچون پرچم‌داران ال‌جی به‌صورت واید بوده و می‌تواند با زاویه 120 درجه عکاسی کند. البته در این حالت تصاویر با افت زیادی مواجه خواهند شد.

رابط کاربری دوربین ساده ولی شلوغ و پر از امکانات طراحی شده است. شما می‌توانید به تصاویر فیلترهای متعددی را اضافه کنید، به صورت پانوراما عکس بیندازید، از حالت Beauty برای زیبا کردن چهره افراد استفاده کنید و یا با قابلیت Super Resolution چند عکس را ترکیب کرده و یک عکس 52 مگاپیکسلی با جزئیات بالا را ثبت کنید.

حالت پرو نیز برای دوربین ذن‌فون 4 مکس در نظر گرفته شده تا بتوانید پارامترهای مهم در عکاسی نظیر میزان ISO، سفیدی، فوکوس و… را تغییر دهید.

به طور کلی ذن‌فون 4 مکس در حد خودش تصاویر قابل قبولی را ثبت می‌کند اما نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید. جزئیات خیلی عالی نیستند و در صورتی که نور کافی نباشد چیزی جز نویز نخواهید دید. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی را ببینید:

ذن‌فون 4 مکس به واسطه چیپست نه‌چندان قدرتمندش نمی‌تواند به‌صورت 4K‌ فیلم‌برداری کند و تنها به میزان فول‌ اچ‌دی و با نرخ 30 فریم قناعت کرده است. این گوشی به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر مجهز نیست و لرزش‌های دست را به‌صورت دیجیتالی کنترل می‌کند که عملکرد چندان موفقی هم در این زمینه ندارد. بنابراین نباید خیلی روی فیلم‌برداری با این گوشی حساب کنید.

این کمپانی تایوانی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی در جلوی ذن‌فون 4 مکس استفاده کرده تا در گرفتن تصاویر سلفی شما را یاری دهد. این گوشی در بخش جلویی نیز به یک فلاش LED  مجهز است تا حتی در محیط‌های کم‌نور هم بتوانید سلفی بگیرید. با قابلیت Beauty می‌توان تا حد زیادی چهره‌تان را تغییر دهید. علاوه بر رفع چین و چروک‌های صورت می‌توان تغییرات دیگری را نیز اعمال کرد؛ مثلا اندازه چشم‌ها را عوض کرد!

به طور کلی عکس‌های سلفی گرفته شده با این مدل برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی تا حدی مناسب هستند اما نباید انتظار خیلی زیادی از آن داشته باشید. بیش از کیفیت، این قابلیت‌های ویژه ایسوس برای عکاسی هستند که آن را خواستنی می‌کنند.


رابط کاربری

ایسوس محصول جدید خودش را با اندروید 7.0 و رابط کاربری اختصاصی ZenUI 4.0 راهی بازار کرد. از لحاظ ظاهری این رابط تفاوت‌هایی با اندروید خام دارد. منوی نوتیفیکیشن همچون اکثر گوشی‌های امروزی دو مرحله‌ای بوده و بر خلاف برخی مدل‌ها در بالای خود تنظیمات مربوط به میزان نور نمایشگر را جای داده است. منو اصلی شامل اپ‌دراور نیز می‌شود و می‌توانید تا تعداد زیادی برنامه و بازی را در آن جای دهید.

آیکون‌ها شکل و ظاهر نسبتا ساده‌ای دارند و برخلاف رابط‌هایی همچون MiUI شیائومی، رنگ و لعاب زیادی در طراحی آن‌ها به خرج داده نشده است. در کل برای رابط کاربری، ایسوس تلاش کرده تا به دور از پیچیدگی‌های معمول، یک اینترفیس ساده و گویا را طراحی کند که تا حدی نسبت به اندروید خام متفاوت است. با این حال حتی اگر ظاهر رابط کاربری را دوست نداشتید، می‌توانید تم‌های متفاوت ایسوس را تست کنید. البته این کمپانی برخی برنامه‌ها را به صورت پیش‌فرض برای گوشی جدیدش در نظر گرفته که هرکدام ویژگی خاصی را شامل می‌شوند.

نکته جالب اینکه با بستن اپلیکیشن‌های باز در بخش مالتی‌ تسکینگ، میزان رم آزاد شده نیز به نمایش در می‌آید که می‌تواند برای علاقه‌مندان کاربردی باشد. با Optimize کردن هم می‌توانید علاوه بر رهاسازی حافظه از برنامه‌های غیرکاربردی، عملکرد کلی گوشی را تغییر دهید. در این بین بد نیست که به قابلیت Page Marker اشاره کنیم که بیشترین کاربرد آن در صفحات وب و برای ثبت محتواست. قابلیتی نیز در گالری دیده می‌شود که به کمک آن می‌توان از روی چهره افراد تصاویر موجود در گوشی از آن شخص را پیدا کرد.

این نکته را نیز در نظر بگیرید که رابط کاربری ایسوس با توجه به افکت‌های نسبتا زیاد و شلوغ آن یک رابط سنگین اندرویدی به‌ حساب می‌آید.


اسپیکر

ذن‌فون 4 مکس به یک اسپیکر خشک و خالی در بخش زیرین گوشی مجهز است. کیفیت صدای آن در نوع خودش بد نیست اما بیس لازم را ندارد و با افزایش ولوم، صدا خیلی زیر به گوش می‌رسد. با این حال نباید انتظار بالایی از یک گوشی میان‌رده داشت.

ایسوس یک هدفون خوب و با کیفیت نیز همراه ذن‌فون 4 مکس عرضه می‌کند تا اگر علاقه‌ای به گوش دادن به موسیقی توسط اسپیکر ندارید، از آن استفاده کنید. جنس هدفون خوب بوده، از نوع داخل گوش است و صدای نسبتا خوبی نیز روانه گوش مبارک می‌کند!

ایسوس همچنین از پروفایل‌های صوتی متفاوتی برای این مدل استفاده کرده که می‌توانید توسط آن‌ها کیفیت صدا را تا حد زیادی شخصی سازی کنید.


سایر قابلیت‌ها

ذن‌فون 4 به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز شده که بر روی کلید هوم زیر نمایشگر قرار داشته و از دقت و سرعت بسیار خوبی برخوردار است. اگر عملکرد نه‌چندان خوب سنسور با دستان خیس را فاکتور بگیریم (که در اکثر مدل‌ها هم هست) تقریبا در تمامی حالات سنسور به‌راحتی کار می‌کند. سرعت عمل سنسور نیز بسیار بالاست و خیلی زود اثر انگشت را شناسایی می‌کند اما با توجه به افکت‌های سنگین در رابط کاربری و سخت‌افزار ضعیف، باز شدن نمایشگر چند ثانیه‌ای به طول می‌انجامد!

این گوشی به نسخه چهار بلوتوث مجهز شده و از رادیو FM هم پشتیبانی می‌کند. اما شاید ویژگی اصلی آن استفاده از دو سیم کارت 4G و کارت حافظه به صورت هم‌زمان باشد. جایی که بر خلاف اسمارت فون‌های امروزی می‌توان دو سیم کارت بر روی گوشی قرار داد و حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن‌ را تا 256 گیگابایت دیگر از طریق کارت حافظه افزایش داد.


باتری

ایسوس طراحی و ظاهر کلی گوشی را فدا کرد تا بتواند یک باتری غول‌پیکر 5000 میلی‌آمپری را در ذن‌فون 4 مکس جای دهد. این گوشی با توجه به قابلیت‌های نرم‌افزاری که ایسوس برای آن در نظر گرفته، می‌تواند با یک استفاده معمولی تا دو روز شارژدهی داشته باشد؛ البته برای شارژ کردن آن به بیش از 3 ساعت زمان نیاز دارید.

یکی از قابلیت‌های ویژه ذن‌فون 4 مکس استفاده از آن به‌عنوان پاوربانک است. یعنی شما می‌توانید توسط یک کابل OTG که همراه گوشی عرضه می‌شود، ذن‌فون 4 مکس عزیز را به یک گوشی دیگر وصل کرده و آن را شارژ کنید. در این بین بد نیست اشاره‌ای هم به قابلیت 2x Lifespan داشته باشیم. ویژگی خاصی که با فعال کردن آن گرچه کمی شارژدهی دستگاه کمتر می‌شود اما عمر باتری افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

ایسوس توسط بخش Power Master هم قابلیت‌های خاصی برای باتری گوشی خودش در نظر گرفته و تا حدی می‌توان روی باتری نظارت داشت و عملکردش را شخصی سازی کرد.


کلام آخر در بررسی ذن‌فون 4 مکس ایسوس

به‌طور کلی این گوشی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گوشی دوم شما خواهد بود. شارژدهی بالا،‌ پشتیبانی از دو سیم‌کارت و کارت حافظه، امکان استفاده به‌عنوان پاوربانک و قابلیت‌های جالب عکاسی می‌تواند پکیج کاملی برای استفاده در گوشی دوم شما باشد. اما اگر قصد دارید که این مدل را به عنوان گوشی اصلی خودتان خریداری کنید، می‌بایست با سخت‌افزار معمولی، نمایشگر نه‌چندان مطلوب و مشکلاتش در طراحی دست و پنجه نرم کنید! در حال حاضر اطلاع دقیقی از قیمت ذن‌فون 4 مکس در ایران در دسترس نیست.

8 در مورد “بررسی ذن‌فون 4 مکس ایسوس: با من همیشه شارژ باش!”

  1. من هم درابتداخیال کردم گوشی های این کمپانی هم مثل بقیه محصولات الکترونیکیش مثلالپ تاپ های معروفش باکیفیت ساخته شده اماباتجربه ذن فون توصیه میکنم اکیداازخریداین گوشی هامنصرف بشید%

  2. باطری این گوشی اصلا و به هیچ وجه قدرت 5000 میلی آمپر رو نداره
    این گوشی فقط اسم باطری 5 هزار میلی آمپر رو یدک میکشه ، در عمل صد رحمت به گوشی های 3هزارمیلی آمپری و پایین تر
    به عنوان تجربه ، به هیچ وجه توصیه نمی کنم خرید این گوشی رو

  3. واقعا گوشی خوبی هستش … ولی چون مثل بقیه گوشیها تبلیغات نداشته ، کمی ناشناخته مانده … گوشیهایی مانند سامسونگ چون تبلیغات دارن بین مردم محبوبتر شده اند ولی واقعا ایسوس هم کمتر از سامسونگ نیست…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH