سکوی خورشیدی شناور بر روی آب اقیانوس‌ها امکان به‌دست آوردن سوخت هیدروژن از طریق آب را فراهم کرد

توجه به منابع انرژی تجدیدپذیر امری ضروری بوده و هر روز به تلاش‌ها در این زمینه افزوده می‌شود. به‌تازگی محققان کلمبیایی روشی برای تولید سوخت هیدروژن از طریق آب اقیانوس‌ها ابداع کردند که در آن از سکوی خورشیدی برای تامین انرژی موردنیاز دستگاه‌های این سیستم استفاده می‌شود.

در بحث منابع انرژی تجدید‌پذیر می‌بینیم که چگونه می‌توانیم از آب، خورشید (در قالب سلول‌های خورشیدی) و باد برای تولید انرژی بهره‌مند شویم. همه این‌ها منابع قابل اعتمادی برای تولید پایدار انرژی محسوب می‌شوند و بسیاری از کمپانی‌ها از این منابع در تولیدات و عملیات‌های خود استفاده می‌کنند.

هیدروژن نیز یکی از همین منابع تجدیدپذیر است. متاسفانه یکی از روش‌های عمده تولید این سوخت که هم‌اکنون از آن استفاده می‌شود در واقع می‌تواند خنثی‌کننده وضعیت سبز و طبیعت‌دوست بودن آن باشد. برای همین محققان دانشگاه کلمبیا دست به‌کار شده و موفق شدند روش جدیدی برای تولید این سوخت مفید از طریق آب اقیانوس‌ها و استفاده از انرژی پاک ابداع کنند.

در این روش از سکوی خورشیدی شناور بر روی آب استفاده می‌شود که انرژی آن از طریق نور خورشید تامین می‌شود. این یعنی چنین دکل‌هایی حداقل طبق تئوری نباید مشکلی از بابت انرژی داشته باشند و قاعدتا قادرند بدون هیچ مشکلی به‌صورت نامحدود به فعالیت خود ادامه دهند.

نحوه عملکرد این سکوها به شکل الکترولیز است؛ بدین صورت که آب را به عناصر سازنده‌اش یعنی اکسیژن و هیدروژن تفکیک می‌کنند. دستگاهی که مهندسان طراحی کردند هیچ‌گونه نیازی به لایه‌ غشایی نداشته تا به این ترتیب محدودیت‌های ناشی از شکننده بودن لایه غشایی و در نتیجه کاهش عملکرد این دستگاه برطرف شود. جک دیویس به عنوان یکی از مهندسان این طرح و اولین نویسندگان مقاله منتشر شده درخصوص توصیف این دستگاه اعلام کرده:

ما مفتخریم که با اطمینان دستگاهی را نشان دهیم که بدون نیاز به لایه‌ای غشایی عمل الکترولیز را انجام می‌دهد. بدین ترتیب این دستگاه ما را یک قدم به امکان دستیابی به فناوری الکترولیز آب دریا نزدیک‌تر کرده است. این ژنراتورهای سوخت خورشیدی اساسا نوعی سیستم‌های فتوسنتز کننده مصنوعی هستند و کاری را انجام می‌دهند که مشابه با عمل فتوسنتز صورت گرفته در گیاهان است. بر همین اساس دستگاه ما فرصت این را مهیا خواهد کرد که بتوانیم یک انرژی پاک و تجدیدپذیر به‌دست آوریم.

8 در مورد “سکوی خورشیدی شناور بر روی آب اقیانوس‌ها امکان به‌دست آوردن سوخت هیدروژن از طریق آب را فراهم کرد”

  1. ولی به نظر میاد این روش گرانی است چون برقی که از پنل های خورشیدی به دست میاد قابل استفاده است اگر با آن آب را تجربه کنیم و بعد بخواهیم از هیدروژن انرژی بگیریم این دوباره کاری است و هزینه بر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH