چرا گوشی اندرویدی من آپدیت جدید اندروید را دریافت نکرده است؟

در روزهای اولیه اندروید، به‌روزرسانی سیستم‌ها بسیار تصادفی بود؛ آن‌ها در زمان‌های مختلف و اغلب چندین بار در سال به‌روزرسانی می‌شدند اما در حال حاضر، گوگل رویکرد بسیار ساده‌تری را به کار گرفته است و آپدیت جدید اندروید را برای دستگاه‌های مختلف بسیار آسان‌تر کرده است.

کاربران جدید اندروید اغلب زمانی‌که متوجه می‌شوند گوشی اندرویدی‌شان هیچ آپدیتی را دریافت نکرده است، بسیار ناامید می‌شوند. همراه ما باشید.

اکوسیستم اندروید چگونه است؟

بر خلاف اکوسیستم اپل، که در آن اپل تنها یک آی‌فون را برای هر نسل عرضه می‌کند، اندروید دارای یک محیط بسیار باز است و هر سازنده می‌تواند یک گوشی هوشمند و یا تبلت مبتنی بر اندروید را ساخته و عرضه کند. در حالی‌که از سال 2007، تنها 14 مدل مختلف اپل منتشر شده است، هزاران تلفن همراه اندرویدی مختلف در همان زمان به بازار عرضه شده است.

به همین ترتیب، گوشی‌های اندرویدی از طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند. برخی از تلفن‌های فوق‌العاده ارزان ساخته می‌شوند و در دسترس کاربرانی قرار می‌گیرند که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و برخی دیگر از مدل‌های شاخص نیز دارای سخت‌افزار پیشرفته‌تر از آی‌فون هستند. همچنین یک‌سری از گوشی‌های اندروید از نظر چرخه تولید، انتشار و نیز پشتیبانی محصول، به‌طور مستقیم با تقلید و رقابت با آی‌فون ساخته می‌شوند.

Pixel lineup؛ شاهکار گوگل

در حالی‌که هر سازنده می‌تواند یک گوشی اندرویدی را مطابق با سلیقه خود ساخته و عرضه کند، پیکسل که نام تجاری داخلی گوگل است با در نظر گرفتن خالص‌ترین و بهترین تجربیات اندروید طراحی شده است. سری پیکسل که توسط گوگل ساخته شده، جزء آن دسته از گوشی‌هایی است که جدیدترین نرم‌افزارها را دریافت می‌کند.

چرا گوشی شما آپدیت‌ها را دریافت نکرده است؟

برای این‌که سیستم‌عامل اندروید بر روی سخت‌افزار خود کار کند، سازندگان دستگاه‌ها مانند: سامسونگ، HTC  و یا Motorola باید درایو دستگاه‌های اندرویدی را به‌طور خاص برای گوشی‌های خود بنویسند. این‌ها اغلب دارای نرم‌افزارهای اختصاصی هستند که کد آن‌ها منتشر نشده است یا به عبارت بهتر متن بسته هستند، بنابراین آن‌ها تنها با اعلام و اقدام سازنده می‌توانند به‌روزرسانی شوند.

گوگل نمی‌تواند یک نسخه جدید از اندروید را منتشر کند که روی تمامی دستگاه‌ها کار کند، بنابراین نسخه جدید اندروید را منتشر کرده و پس از آن سازندگان تلفن‌های همراه روی آن کار می‌کنند تا در تمام دستگاه‌های تولید شده‌شان قابل استفاده باشد.

اکثر تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید مانند سامسونگ و ال‌جی، برای مثال پوسته گوشی‌های خود را تغییر می‌دهند که شامل اضافه کردن، حذف و تغییر رابط کاربری و برنامه‌های مربوط به خودشان است و انجام آن نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی است، بنابراین هر زمانی که آپدیت اندروید عرضه شود، تولید‌کنندگان باید زمان زیادی را برای اضافه کردن آن به تمامی دستگاه‌های خود صرف کنند و این مورد یکی از دلایل تاخیر زیاد در ارائه آپدیت‌ها است.

گفتنی است؛ برخی از نسخه‌های جدید اندروید نیازمند ارتقاء سخت‌افزار بوده و در دستگاه‌های قدیمی کار نمی‌کند، که البته این گزینه برای آی‌فون و حتی کامپیوترهای رومیزی نیز صدق می‌کند. با توجه به تعداد زیاد گوشی‌های اندرویدی؛ اگر سازندگان در هر سال 6 مدل جدید را روانه بازار کنند آیا ارزش آن را دارد که برای حمایت هریک از آن‌ها هرساله این اقدام انجام شود؟

اغلب تولید کنندگان اندروید، به خصوص مدل‌های ارزان قیمت، تمایل زیادی به ارائه آپدیت‌های جدید پس از انتشار دستگاه‌های‌شان ندارند. از آن‌جایی‌که هرساله مدل‌های متنوع گوشی‌های اندرویدی روانه بازار می‌شوند، انگیزه سازندگان برای کار بر روی آپدیت‌ها و ارائه آن‌ها به مدل‌های قدیمی‌تر، کمتر می‌شود به خصوص این‌که آن‌ها اغلب شما را تشویق به خرید مدل‌های جدیدتر می‌کنند.

می‌توان گفت هنوز هم راه طولانی برای پشتیبانی تولید کنندگان از سخت‌افزارهای خود به همان شیوه گوگل وجود دارد.

چگونه آپدیت‌ها را سریع‌تر دریافت کنیم؟

اگر از عدم دریافت آپدیت‌ها کلافه شده‌اید یک راه بسیار واضح و آسان برای انجام این کار وجود دارد و آن خرید یک گوشی پیکسل است. این گوشی‌ها توسط گوگل طراحی شده‌اند و به فروش می‌رسند و به همین دلیل هم آخرین نسخه‌های اندروید را به‌راحتی دریافت می‌کنند.

گوگل نیز این سطح حمایت را حداقل دو سال برای همه به‌روزرسانی‌های عمده اندروید و سه سال آینده برای به‌روز رسانی‌های امنیتی ماهانه تضمین می‌کند. اگر شما به هردلیل نمی‌توانید پیکسل را خریداری کنید، توصیه می کنیم جدیدترین مدل‌های سامسونگ را برای خرید انتخاب کنید. خبر خوب این است که بیش‌تر تولیدکنندگان اصلی مانند سامسونگ در مورد حمایت از گوشی‌های شاخص خود، حداقل طی چند سال گذشته، بسیار بهتر عمل کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، گلکسی S7 سامسونگ همان نسخه اندرویدی را اجرا می‌کند که S8 در حال حاضر با آن کار می‌کند. با وجود اینکه S8 گل سرسبد فعلی سامسونگ است، اما هنوز اندروید اوریو را که چند ماه پیش منتشر شده است، در دسترس ندارد و با وجود انتخاب شاخص‌ترین مدل این برند باز هم باید ماه‌ها صبر کنید تا نسخه جدید اندروید را دریافت کنید.

یکی دیگر از روش‌های بسیار توصیه شده برای دریافت نسخه‌های جدید اندروید، رام‌های سفارشی است. رام‌های سفارشی و به‌روزرسانی‌های توسعه‌یافته در اندروید، منبع باز هستند؛ بنابراین کاربران اندروید می‌توانند کد منبع خود را بگذارند و سیستم‌عامل خود را که به‌عنوان یک رام سفارشی برای تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شود، رول کنند.

اگر شما صاحب یک دستگاه خاص و محبوب هستید، این احتمال وجود دارد که دیگر کاربران اندروید در حال توسعه و بهینه‌سازی رام‌های سفارشی برای آن باشند. در حال حاضر LineageOS موقعیتی عالی برای شروع این کار است.

با این حال، رام‌های سفارشی به‌طور رسمی پشتیبانی نمی‌شوند و بیشتر کاربران معمولی و یا حتی آن‌هایی که دارای دانش فنی اندروید هستند، نیاز به انجام کارهای زیادی برای نصب و مدیریت آن دارند، با این وجود اما بسیاری از کاربران اندرویدی از آن استفاده می‌کنند و عاشق رام‌های سفارشی هستند.

رام‌های سفارشی اجازه می‌دهند تا بدافزارهای اندرویدی با سخت‌افزارهای مورد تائید خود، سفارشی‌سازی نرم‌افزارهای سازنده را از بین برده و جدیدترین نسخه اندروید را روی آن نصب کنند. البته به احتمال زیاد گوشی‌های اندرویدی محبوب از این گزینه پشتیبانی می‌کنند، اما با گذشت زمان، تولیدکنندگان دسترسی لازم جهت ساخت رام سفارشی برای دستگاه‌ها را برای توسعه‌دهندگان و هکرهای رام سخت‌تر خواهند کرد.

چه زمانی از خرید یک گوشی جدید اجتناب کنیم؟

اگر شما به دنبال خرید یک گوشی جدید هستید بهتر است قبل از هر کار موارد زیر را در نظر بگیرید:

اگر آپدیت‌ها برای شما اهمیت دارند، تلفن‌های ارزان قیمت را از لیست خرید خود حذف کنید چراکه سازندگان تمایلی به ارائه آپدیت برای آن‌ها ندارند. همچنین باید بدانید که میان قیمت و محبوبیت گوشی، با زمان دریافت آپدیت رابطه‌ای مستقیم وجود دارد، بدین معنا که هرچه قیمت و محبوبیت یک گوشی بیشتر باشد احتمال دریافت به موقع آپدیت‌ها نیز بیشتر خواهد بود. اما باز هم هیچ تضمینی برای این مورد وجود ندارد، مگر این‌که پیکسل را مستقیما از  گوگل خریداری کنید!

اما در مقابل به این نکته هم توجه داشته باشید که جدای از دریافت به موقع آپدیت‌ها، گوشی‌های اندروید به شما قدرت انتخاب می‌دهند.

83 در مورد “چرا گوشی اندرویدی من آپدیت جدید اندروید را دریافت نکرده است؟”

  1. سلام گوشی من a50 هستش و ۲ سال میشه دارم اندرویدم ۹ هستش اخرین نسخه به روز سال ۲۰۱۹ بوده تاهالا اصلا نیومده لطفا کمک کنید

    3
    2
  2. سلام خسته نباشید
    گوشیم a20s هست و چند ماه پیش اپدیت کردم گوشیم رو به اندروید ۱۱ ولی همون تو اندروید ۱۰ مونده و فرقی نکرده چیکار کنم؟

    1. مجتبی مسکینی

      سلام فریمور جدید رو دانلود کنید و روی گوشی فلش بزنید
      قبلش از اطلاعات بکاپ بگیرید

      4
      1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH