کمپانی کوالکام بالاترین سهم از بازار چیپست اسمارت‌فون‌ها را طی سه‌ماهه سوم سال 2017 کسب کرد

پیش‌تر اشاره شده بود که سال 2017 تا چه اندازه برای کمپانی طراح تراشه کوالکام پرتنش بوده است. به لطف تعدادی از پرونده‌های شکایت مطرح شده از سوی اپل علیه شرکت کوالکام و بالعکس، به احتمال زیاد کوالکام در سال آینده تراشه مودم گوشی‌های آی‌فون مدل CDMA را تامین نخواهد کرد. شرکت مدیاتک در سال 2018 چنین نقشی را ایفا می‌کند؛ در حالی‌که کمپانی اینتل قطعات موردنیاز اپل برای هندست‌های مدل GSM را تامین خواهد کرد.

با نزدیک شدن به پایان سال، کوالکام یک پیشنهاد خرید غیرقانونی را از جانب شرکت برودکام دریافت کرد. این پیشنهاد به واقع یک منازعه حقوقی بوده که به دنبال جایگزینی هیئت مدیره کمپانی کوالکام است. حتی با درنظر گرفتن کلیه نقاط منفی در طول سال، کوالکام همچنان به نقش آفرینی در بازار تراشه و چیپست گوشی‌های هوشمند ادامه داد.

طی سه‌ماهه سوم سال 2017 این کمپانی توانست 42 درصد از درآمدهای حاصل از بازار چیپست اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص دهد و این میزان بالاتر از سهم 41 درصدی این کمپانی طی دوره زمانی مشابه در سال گذشته است. چیپست‌های سری Ax شرکت اپل با تصاحب سهم 20 درصدی از بازار، این کمپانی را در جایگاه دوم قرار دادند که البته نسبت به سهم 21 درصدی سال گذشته کاهش یافته است.

شرکت مدیاتک سه‌ماهه سوم امسال را با سهمی 14 درصدی از بازار تراشه‌های اسمارت‌فون به پایان رساند که این کم‌تر از سهم 18 درصدی این کمپانی طی سه‌ماهه سوم سال 2016 است. سهم سامسونگ از بازار تراشه‌های موبایلی نیز از 8 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 11 درصد در سال جاری رسیده است که رشدی 38 درصدی را نشان می‌دهد. برند تجاری‌ های‌سیلیکون شرکت هواوی نیز طی سه‌ماهه سوم امسال سهمی 8 درصدی از بازار را تصاحب کرد که نسبت به آمار مربوط به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشدی 33 درصدی دارد.

چیپست‌های کوالکام

اما در فاصله زمانی ماه جولای تا سپتامبر همه چیز در بازار تراشه‌ها به کام شرکت کوالکام نبود. در بخش چیپست‌های بالارده که در هندست‌هایی با قیمت 400 دلار و بالاتر مشاهده می‌شوند، به واقع کوالکام شاهد افت سهم خود از بازار طی 3 ماهه گذشته بود. به گفته موسسه Counterpoint Research، دلیل این موضوع آن است که چندین مشتری اسمارت‌فونی شرکت کوالکام در حال استفاده از “راهبردهای عمودی یا خودمحورتر” هستند. نمونه‌های مناسبی از این مسئله را می‌توان در مدل‌هایی پیشرفته شامل کمپانی هواوی با چیپست‌های کایرین، شرکت اپل با چیپست‌های معروف سری Ax و کمپانی سامسونگ با تراشه‌های اگزینوس مشاهده کرد.

Shobhit Srivastava، تحلیلگر تحقیقاتی موسسه Counterpoint Research می‌گوید:

بازیگران خود محور نظیر سامسونگ، اپل و هواوی طی چند سال گذشته به‌طور فزاینده‌ای به استفاده از چیپست‌های بومی در گجت‌هایشان روی آورده‌اند؛ در نتیجه سهم ترکیبی چیپست‌های این 3 تولیدکننده بزرگ از 20 درصد در سال 2015 به حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. این مسئله موجب زیان دیدن برخی بازیگران فرعی از قبیل شرکت مدیاتک به‌صورت عمده و شرکت‌هایی نظیر مارول، برودکام و سایر کمپانی‌ها شده است؛ تا حدی که آن‌ها را وادار به خروج از چنین فضایی کرد.

به‌طور کلی برای سه‌ماهه سوم سال 2017 درآمد بازار چیپست‌ها با رشدی 19 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از مرز 8 میلیارد دلار فراتر رفت. به گفته نیل شاه، رئیس موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، تمرکز در حوزه صنعتی از سمت تعداد هسته‌های مورد استفاده در هر تراشه به سمت تجاربی جدید که با استفاده از پردازنده‌های اختصاصی به‌دست می‌آیند، جابه‌جا شده است. همچنین وی می‌گوید:

اپل و هواوی هر دو اقدام به عرضه چیپست‌هایی با واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) به منظور اهداف جانبی مرتبط با پردازش هوش مصنوعی نموده‌اند.

از نظر موسسه Counterpoint، این رویه طی چند سال آینده همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH