صدها اپلیکیشن اندروید و iOS عادات تلویزیونی شما را با استفاده از میکروفون رصد می‌کنند

در حالی که احتمالا شما در مورد انتخاب اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مورد استفاده فرزندان خود معیارهایی دارید، بسیاری از آن‌ها با استفاده از میکروفون و به صورت بی سروصدا عادات تماشای تلویزیون فرزندانتان را رصد می کنند. این موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش شناخته شده است؛ اما با این‌حال به نظر می‌رسد که بیش از گذشته مورد پذیرش قرار گرفته است.

کمپانی آلفونسو (Alphonso) که داده‌های تماشای تلویزیون را برای تبلیغ‌کنندگان جمع‌آوری می‌کند، دارای نرم‌افزاری شامل صدها اپلیکیشن و بازی در پلی‌استور است. این کمپانی می‌گوید که نرم‌افزارش صحبت‌های انسان را ضبط نمی‌کند؛ اما سیگنال‌های صوتی موجود در تبلیغات تلویزیونی و نمایش‌ها را تشخیص داده و آن را با بینندگان محتوای تلویزیونی تطبیق می‌دهد. سپس این داده‌ها می‌توانند به منظور هدف‌گذاری دقیق‌تر تبلیغات مورد استفاده قرار گیرند. اطلاعات منتشر شده در گزارش نشریه نیویورک‌ تایمز نشان می‌دهند که حداقل 250 بازی مشترکا در فروشگاه‌های پلی‌استور و اپ‌استور وجود دارند که از نرم‌افزار آلفونسو استفاده می‌کنند.

این گزارش در ادامه می‌گوید: “برخی از ردیابی‌ها از طریق اپلیکیشن‌های بازی انجام می‌شود که برای کودکان طراحی شده و به هیچ عنوان نیازی به میکروفون گوشی هوشمند شما ندارند. همچنین حتی زمانی که گوشی در جیب قرار داشته باشد نیز در صورت اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه، این نرم‌افزار می‌تواند اصوات مختلف را تشخیص دهد.”

اگرچه شاید این کار قانونی باشد؛ اما در عین حال مرموزانه است

با این‌حال کمپانی آلفونسو اعتقاد دارد که کلیه این کارها قانونی است؛ زیرا اپلیکیشن‌ها از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که صریحا به مقوله حریم خصوصی اشاره می‌نماید؛ موضوعی که هیچ‌کس آن را به دقت مطالعه نکرده است. آشیش کوردیا، مدیر اجرایی این شرکت گفته است که: “مصرف‌کنندگان به صورت آگاهانه انتخاب می‌کنند و هر زمان که مایل باشند می‌توانند از آن صرف‌نظر نمایند.” وی همچنین می‌افزاید که افشای اطلاعات مطابق با دستورالعمل‌های کمیسیون تجارت فدرال است.

در حالی‌که واقعا تعداد بسیار معدودی از کاربران درگیر این افشاگری‌ها می‌شوند؛ اما این کمپانی به وضوح اذعان می‌کند که اپلیکیشن‌ها با استفاده از نرم‌افزار خود داده‌هایی شامل “امضاهای صوتی ترکیبی در مورد تاریخچه تماشای برنامه‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی” را جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها می‌توانند به شرکت‌های ثالثی فروخته شوند که لزوما ناشناس نیستند.

سازندگان نرم‌افزار و کمپانی‌هایی نظیر فیس‌بوک دائما به ضبط اصوات شامل گفتار انسانی، متهم می‌شوند؛ در حالی‌که شرکت آلفونسو نمی‌تواند گفتار انسان را ردیابی کرده و از سیگنال‌های صوتی برای اهداف تجاری استفاده نماید. این موضوع بار دیگر یادآوری می‌کند که به صرف دانلود یک اپلیکیشن یا بازی از فروشگاه‌های رسمی نظیر پلی‌استور به سادگی نمی‌توان به آن‌ها اطمینان داشت.

این کمپانی می‌گوید که استفاده از نرم‌افزارش در اپلیکیشن‌های طراحی شده برای کودکان به اثبات نرسیده است. با این وجود استفاده حداقل 10 بازی شامل “Teeth Fixed” و “Zap Balloons” از این نرم‌افزار مشخص شده است. با توجه به این‌که کمپانی صریحا به ردیابی داده‌ها اعتراف می‌نماید؛ لذا تنها گزینه پیش رو برای ممانعت از ردیابی، تغییر مجوزهای این کار از طریق بخش تنظیمات مربوط به حریم خصوصی در گوشی است.

انتخاب برای داده‌های میکروفون دستگاه: اگر از اپلیکیشن موبایلی شامل این سرویس استفاده می‌کنید، می‌توانید رضایت خود را نسبت به دسترسی ما به میکروفون دستگاه جهت جمع‌آوری و استفاده از داده‌های مربوط به محتوای ویدیویی اعلام نمایید؛ ویدیوهایی که بر روی تلویزیون یا سایر ابزارهای نمایشی ویدیو تماشا می‌کنید. این داده‌ها برای سفارشی‌سازی تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایلی و ارائه پیشنهادات به شما جهت تماشای محتوای تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای لغو این مجوز مشابه راهنمای ارائه شده برای دستگاه‌های همراه، می‌توانید به بخش تنظیمات پلتفرم دستگاه خود مراجعه کنید. همچنین شما در هر زمان می‌توانید نسبت به بازپس گیری مجوز از منوی تنظیمات اپلیکیشن موبایلی خود اقدام نمایید.

جاستین بروکمن عضو اتحادیه مصرف‌کنندگان در صحبتی بی‌پروا پیرامون شرکت آلفونسو و سازندگان اپلیکیشن‌ها گفته است: اپلیکیشن‌ها و شرکت‌هایی که مشغول جمع‌آوری چنین داده‌هایی هستند، بایستی سازوکار خود را صریحا مشخص کنند؛ زیرا این موضوع ذاتا غیرمنتظره و تعجب‌آور است.

“هنگامی که پیام مجوز دسترسی به میکروفون برای تبلیغات را مشاهده می کنید، شاید مفهوم آن چندان برایتان روشن نباشد و تصور کنید که میکروفون دستگاه پیوسته در حال شنود گفتار شماست تا متوجه شود که آیا مسابقه فوتبال دوشنبه شب را تماشا می کنید یا خیر. بروکمن همچنین می افزاید که “این شرکت‌ها بایستی رفتاری مسئولانه‌تر داشته باشند تا از آگاهی کاربران نسبت به کم و کیف کار اطمینان حاصل شود.”

3 در مورد “صدها اپلیکیشن اندروید و iOS عادات تلویزیونی شما را با استفاده از میکروفون رصد می‌کنند”

  1. اصلا هم این کار قانونی نیست بیشتر یه نوع ورود به حریم شخصیه تا جمع اوری اطلاعات برای تبلیغات بهتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH