gtx1080ti

چرا شما برای بازی، نیازی به داشتن یک کارت گرافیک قدرتمند ندارید!

در وجود ما علاقه‌مندان به بازی با کامپیوتر، تمایلی آشکار به داشتن جدیدترین و بهترین سخت‌افزار موجود در بازار دیده می‌شود. داشتن سریع‌ترین و با‌حال‌ترین قطعات، روی کامپیوتر‌مان یک حس طبیعی است. اما امروزه در بازار بازی‌های کامپیوتری، هیچ دلیلی وجود ندارد که حتما سریع‌ترین و قوی‌ترین (و صد البته گران‌ترین) کارت گرافیک موجود در بازار را خریداری کنید.

از همین حالا من صدای میلیون‌ها صفحه کلید به گوشم می‌رسد که شروع به تایپ نظرات، برای پاسخ به این حرف کردند، اندکی صبر کنید تا دلیل آن را برای‌تان شرح دهم. اگر شما بخواهید یک کارت گرافیک 700 دلاری را بخرید، هیچ مشکلی وجود ندارد و اگر پولش را دارید پس می‌توانید به آرزوی خود برسید، اما پس از خواندن نکات زیر، ممکن است به این نتیجه برسید که خرید یک کارت گرافیک ارزان‌تر، بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

gtx1080ti

کارت‌های گرافیک امروزی بسیار کارآمد‌تر از گذشته هستند

برای لحظه‌ای خود را به‌جای یک توسعه‌دهنده بازی بگذارید. ما می‌خواهید تا هرچه بیشتر، مردم بازی ساخت‌ ما را بازی کنند. این بدین معنا است که افراد بیشتری بازی شما را خواهند خرید و درآمد بیشتری کسب می‌کنید. از طرف دیگر به معنای توسعه بازی به صورت سازگار با کنسول‌های مختلف (به طور ساده، هدف سخت افزارهایی‌ با میلیون‌ها کاربر) و بخش بزرگی از بازار بازی‌های کامپیوتری است.

اما نکته آخر ممکن است کمی مبهم‌تر باشد. بین پنج جز اصلی CPU، کارت گرافیک، مادربورد، هارد یا SSD و نمایشگر، برای جمع‌کردن یک کامپیوتر بازی، شما میلیون‌ها انتخاب پیش‌رو دارید. طراحی و توسعه بازی برای هرکدام از آنها به طور اختصاصی تقریبا غیر‌ممکن است. بنابراین توسعه‌دهندگان بازی، سعی می‌کنند گستره عملکرد را وسعت بخشند تا بتوانند طیف وسیعی از سخت‌افزار‌ها را پوشش دهند و به طور کلی، بخش مهمی از این طیف شامل کارت‌‌های گرافیک میان‌رده و رده پایین است زیرا بسیاری از توسعه دهندگان و توزیع‌کنندگان بازی، مایلند تا حد ممکن تعداد بیشتری از کاربران، محصولات تولیدی‌ آنها را خریداری کنند. البته شاید خبر ماه گذشته درباره سازندگان بازی پوکمون در مورد اپل و خبر مایکروسافت در مورد بازی عصر فرمانروایان 4 آغازی باشد بر فاصله گرفتن از این طرز فکر !

معمولا موتور‌های گرافیکی برای اجرای بسیار روان، خوب و گرفتن بهترین عملکرد از سخت‌افزار و لذت بردن شما از بازی، تنظیم و بهینه شده‌‌اند. برخی از بازی‌های بسیار محبوب مانند Overwatch، Rocket League و  DOTA طوری طراحی شده‌اند تا در سیستم‌هایی با سخت‌افزار‌های ضعیف نیز قادر به بازی باشید. حتی گاهی اوقات بازی‌های بسیار سنگین و با جلوه‌های ویژه زیاد و گرافیک بالا نیز در وضعیت وضوح تصویر پایین و جزییات کم، در سیستم‌های ضعیف قابل اجرا هستند. برای نمونه بازی DOOM نسخه 2016 با صحنه‌های نبرد و تیراندازی سریع و پیچیده و سرعت 30 فریم در ثانیه و وضوح تصویر پایین بر روی سرفیس2پرو، اجرا می‌شود. کارت گرافیک این لپ‌تاپ کوچک و ظریف، تنها یک اینتل HD 4400 مجتمع است!

doom

هنوز متقاعد نشده‌اید؟ اشکالی ندارید، به هر حال شما هنوز دوست دارید بهترین سخت‌افزار ممکن را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید. اما این را هم بدانید که در بررسی‌ها، همان بازی بر روی کارت گرافیک NVIDIA GT 730 اجرا شد، که تنها 60 دلار قیمت دارد.

اکنون فرض کنید که بودجه شما برای خرید کارت گرافیک در حدود 150 دلار است که از میانگین قدرت خرید کاربران برای کارت گرافیک نیز کمی بیشتر است. اما هنوز کمتر از مبلغ یک کنسول بازی و یا یک کارت گرافیک میان‌رده است. برای مثال کارت گرافیک Radeon RX 560 که حدود 130 دلار قیمت دارد با اندکی حذف جزییات غیر ضروری، قادر است بازی را با وضوح تصویر 1080p و سرعت 60 فریم در ثانیه برای شما اجرا کند، که حد نهایی توان اغلب نمایشگر‌های موجود در بازار محسوب می‌شود. و هنوز بسیار بیشتر از نیاز سخت‌افزاری برای بازی Destiny و DLC آن است. با گفتن این نکته ما به دلیل دوم می‌رسیم.

امروزه کارت‌های گرافیک بسیار بهتر از اغلب نمایشگر‌ها هستند

اگر شما قصد ساخت یک سیستم سفارشی و نمایشگر خاص و خارق‌العاده‌ای با نرخ فریم بالا دارید، که بحثی نیست، اما این را بدانید که توانایی اغلب کارت‌های گرافیک میان‌رده بسیار فراتر از توانایی نمایشگر‌های شما است. منظور چیست؟ همه چیز در مورد توانایی نرخ تازه‌سازی (Refresh rate) است.

maxr

نرخ تازه‌سازی یک پنل LCD عنوان می‌کند که در یک ثانیه، تصاویر چند بار بررسی و به‌روز‌رسانی می‌شوند. 60 هرتز کاملا استاندارد است: یعنی در هر ثانیه 60 تصویر نمایش داده می‌شود که کمی بیشتر از تلویزیون و فیلم‌های سینمایی استاندارد است. به خاطر همین حد استاندارد است که گیمر‌ها توجه ویژه‌ای به نرخ 60 فریم در ثانیه در بازی‌هایشان دارند. اگر بازی شما با سرعتی بیش از 60 فریم در ثانیه در نمایشگر 60 هرتزی پخش شود، چشمان شما هرگز هیچگونه افت کیفیتی را در انیمیشن بازی، نمی‌تواند تشخص دهد مگر اینکه به زیر 60 فریم در ثانیه کاهش یابد. اما دلیل آن، ناتوانی چشمان شما برای دیدن بیش از 60 فریم در ثانیه نیست، بلکه نمایشگر 60 هرتزی شما قادر نیست بیش از این مقدار را نمایش دهد.

نسبت به شرایط اقتصادی کنونی، قیمت نمایشگر‌ها طی چند سال اخیر بسیار ارزان بوده‌اند. اما در هر حال اغلب مردم، نمایشگر‌هایی که خریداری کرده‌اند بیشتر از 24 اینچ و وضوح تصویر 1080p نیست. بنابراین حتی یک بازی با جلوه‌های ویژه بالا مانند DOOM نیز با یک کارت گرافیک زیر 200 دلار به خوبی قابل اجرا است و کیفیت گرافیک عرضه شده بسیار بالاتر از کیفیت و ظرفیت نمایشگر شما است.

4k

 

البته اگر شما یک نمایشگر 4K خریداری کرده باشید، وضوح تصویر بسیار بالاتری از 1080p خواهید داشت (وضوح تصویر نمایشگر4K، 2160p است) و طبیعتا می‌توانید از یک کارت گرافیک بهتر و قدرتمند‌تر استفاده کنید. چون این نمایشگر‌های گران‌قیمت قادرند نرخ تازه‌سازی 144 فریم در ثانیه را ارایه دهند. هرچند که هنوز هم بازی‌های با 60 فریم در ثانیه را به خوبی و با کیفیت بالا پخش می‌کنند. اما اگر شما یک کارت گرافیک بهتر داشته باشید قطعا تصویری بسیار با کیفیت‌تر را شاهد خواهید بود تا زمانی که به حداکثر توانایی نمایشگر دست‌ یابید. پس نتیجه این شد که اگر شما دارای یک نمایشگر معمولی یا قدیمی هستید و قصد تعویض و خرید یک نمایشگر اولترا و یا باکیفیت‌تر را ندارید، نیازی نیست تا هزینه زیادی را صرف خرید یک کارت گرافیک قدرتمند کنید درحالی که نمی‌توانید از توانایی آن حداکثر استفاده و بهره را ببرید.

کارت‌های گرافیک گران‌قیمت دارای بازده نزولی شدیدی هستند

قیمت و ارزش کارت‌های گرافیک با تغییر و پیشرفت فناوری و عرضه کارت‌های گرافیک جدید‌تر به بازار، سریعا تغییر می‌کند. در اینجا باید به این نکته توجه کنید که در نقطه‌ای از منحنی قیمت، شما با صرف هزینه بالاتر به همان نسبت کارت گرافیک قوی‌تر دریافت نخواهید کرد. اقتصاد‌دانان به این وضعیت با عنوان قانون بازده نزولی یاد می‌کنند، به این معنا که شما با خرید یک کارت گرافیک گران‌تر به نسبت پولی که هزینه کرده‌اید قدرت پردازشی بیشتر را بدست نخواهید آورد. در حقیقت این رده از کارت‌های گرافیک برای کسانی با در‌آمد‌های بالا و اهداف خاص ساخته شده‌اند که یا پول برایشان ارزش ندارد و یا به ذره ذره قدرت یک کارت گرافیک برای کارشان نیاز دارند.

از این رو برای خرید بهترین کارت گرافیک و با منطقی‌ترین قیمت باید نقطه‌طلایی خرید را پیدا کنید. تا با کمترین هزینه، قوی‌ترین کارت گرافیک را بخرید و تا می‌توانید در خرج بیهوده پول‌هایتان صرفه‌جویی کنید. بسته به سال و عرضه‌ کارت‌های گرافیک گوناگون این نقطه طلایی بین 200 تا 400 دلار متغیر است. بگذارید برایتان مثالی بزنم.

Destiny

در یک بنچمارک کارت‌های گرافیکی، بیش از 30 نوع مختلف از کارت‌های گرافیک ارزان قیمت تا گران‌ترین کارت گرافیکی موجود در بازار، در بازی Destiny 2 روی کامپیوتری با تنظیمات یکسان مورد آزمایش قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود، در میانه نمودار نتایج، کارت گرافیک GTX 1060 که 250 دلار قیمت داشت با کارت گرافیک R9 Fury چهار گیگابایتی 550 دلاری در یک سطح قرار گرفته بودند که تفاوت‌شان در نرخ تازه‌سازی، تنها 10 فریم در ثانیه بود و هر دو در نرخ بالاتر از 60 فریم بر ثانیه حتی در وضوح تصویر بالا‌تر از 1440p به خوبی عمل کرده‌ بودند.

300 دلار هزینه اضافه تنها برای 10 فریم بیشتر؟ مگر اینکه در حال استخراج بیت‌کوین باشید! البته جهش عملکرد در انتهای نمودار نتایج بیشتر بود اما تا زمانی که از 600 دلار فراتر نرفته‌اید این بزرگی آنقدر به چشم نمی‌آید. برای همین شما می‌توانید به یک کارت گرافیک 300 دلاری اکتفا کنید و به فکر ارتقا دیگر قطعات کامپیوترتان باشید، مثل هارد یا حتی یک نمایشگر بهتر و بزرگتر، چون شما نقطه طلایی خرید را پیدا کرده‌اید و دیگر نیازی نیست که بیشتر از آن هزینه کنید. همچنین اگر کامپیوتر شما بیش از سه، چهار سال سن دارد می‌توانید هزینه را صرفه خرید یک پردازنده یا رم بهتر و قوی‌تر کنید، چرا که این قطعات نیز می‌توانند توانایی کارت‌های گرافیک گران قیمت را محدود کنند.

همیشه یک لقمه گلوگیر‌تر وجود دارد

این را به خاطر داشته باشید که به محض خرید یک کارت گرافیک جدید گرانبها و پرداخت پول آن، چندان طول نخواهد کشید که با عرضه مدل‌های جدید، کارت گرافیک شما دیگر جدید نیست و از قیمت آن کاسته می‌شود (در حقیقت این یک نکته مهم در اغلب موارد از جمله خرید یک ماشین نیز هست). چرا که معمولا شرکت‌های NVIDIA یا AMD در مدت‌ زمان شش ماه تا یک‌سال، یک کارت گرافیک جدید‌تر و قوی‌تر با همان قیمت و یا قیمت کمتر و توانایی مشابه کارت گرافیک شما، عرضه خواهند کرد.

طبیعت انسان او را به سوی داشتن بهتر‌ین‌ها سوق می‌دهد و شرکت‌های تولید‌کننده از این خصلت آدمی نهایت استفاده را می‌کنند. اما این امر تنها در صورتی محقق خواهد شد که محصولاتی پیشرفته‌تر و جدید‌تر را در اختیارتان بگذارند. به همین دلیل است که شرکت اپل، آیفون جدید را دقیقا هر یکسال یکبار می‌سازد و این خوب است! بله، فناوری‌ جدید عالی است و متخصصان خودشان بیشتر از خود مردم از پیشرفت فناوری لذت می‌برند. اما بیاد داشته باشید که یک کارت گرافیک جدید‌تر یا حتی یک گوشی یا ماشین بهتر، همواره کارا‌تر و عالی‌تر نیستند (مثال واضح این مسئله را در تولید ویندوز‌های مایکروسافت می‌توان مشاهده کرد که ویندوز ویستا یک فاجعه بود و حتی ویندوز 8 یک شکست بزرگ محسوب می‌شود).

نکته مهم این‌جاست که شما وقتی هزینه زیادی برای جدید‌ترین و بهترین قطعه موجود در بازار می‌پردازید در حقیقت می‌خواهید این حس درونی خود را درباره داشتن بهترین و قو‌یترین چیز موجود در خود احساس کنید و لذت ببرید. ولی این حس خیلی زود، به محض اینکه دوباره احساس کنید بهترین چیز را ندارید از بین می‌رود. ولی اگر با یک خرید هوشمندانه و از روی شناخت و آگاهی اقدام به انتخاب کنید، نه تنها در پول خود صرفه‌جویی کرده‌اید بلکه دیگر آن احساس ناخوشایند کمبود و نداشتن بهترین قطعه بازار را ندارید و به انتخاب هوشمندانه خود نیز می‌بالید. مطمئن باشید این احساس افتخار نه تنها برای شما کم ‌هزینه‌تر است بلکه مدت زمان بیشتری هم دوام خواهد داشت.

gtx1080ti

چه کسی واقعا به GTX 1080 Ti نیاز دارد؟

خب دوباره این سوال را مطرح می‌کنم تا بتوانم در انتهای مقاله با یک جمع‌بندی، مهم‌ترین نکات را درکنار هم بیاورم. برای تکرار نکات مهم بالا لیستی از افرادی که به یک کارت گرافیک قدرتمند مانند GTX 1080 Ti یا مشابه آن نیاز‌ دارند را در زیر می‌آورم:

  1. گیمر‌هایی که دارای نمایشگر با رزولوشن بالا و نرخ تازه‌سازی بالا هستند و سایر قطعات سیستم‌شان نیز از آن پشتیبانی می‌کند.
  2. گیمر‌هایی که دارای درآمد‌های نجومی هستند و خرید یک کارت گرافیک 600 تا 1000 دلاری برای آنها هزینه سنگینی نیست!
  3. گیمر‌هایی که علاقه دیوانه‌واری به داشتن بهترین، جدید‌ترین، قوی‌ترین و گران‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار دارند.

این نکته را هم خاطر نشان شوم اگر شما یک مهندس یا محقق هستید، برای‌ شما استثنا خواهد بود و حتی توصیه می‌کنم، برای انجام پروژه‌ها و کار‌های آنالیزی از قوی‌ترین قطعات موجود در بازار استفاده کنید.

6 در مورد “چرا شما برای بازی، نیازی به داشتن یک کارت گرافیک قدرتمند ندارید!”

  1. من یک سوال داشتم میخواستم بدونم که کارت گرافیک من geforce 920m زیاد کیفیت بازی برای من مثل ایپکس لجندز خوب میخوام ببرمش رمشو بکنم بیست و هارد اس اس دی روش بندازم این چیزا به کیفیت بازی کمک میکنه

  2. مقاله خیلی خوبی بود خسته نباشد.به نظر من برای داشتن بازدهی مناسب بهتره فقط روی ارتقای یک بخش از سی پی یو تمرکز نکنیم ‌ و همه بخش هارو بصورت منظم ارتقا بدیم!چرا که یک کارت گرافیک نسبتا قدرتمند در کنار یک پردازنده همگام بازدهی بهتری نسبت به یک کارت گرافیک خیلی قدرتمند در کنار پردازنده ضعیف داره

    1
    2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH