مقایسه فرمت Dolby Vision با HDR10 در تلویزیون‌ها

اگر شما در سال 2017 یک تلویزیون را خریداری می‌کردید، می‌توانستید مدل (HDR (High Dynamic Range را به دست آورید. این ویژگی در حال حاضر موجود است اما در داخل آن دو فرمت وجود دارد: Dolby Vision و HDR10.

قبل از این‌که کارت اعتباری خود را بیرون بیاورید بهتر است تفاوت میان این دو فرمت را درک کنید و سپس آن‌چه برای شما مناسب است را بخرید.

تعریفی کوتاه از Dolby Vision و HDR10

Dolby Vision و HDR10 هر دو نوعی HDR برای تلویزیون هستند. این تکنولوژی، تلویزیون را قادر می‌سازد تا تصاویر روشن‌تر، رنگ‌های دقیق تر و نقاط قوت و ضخامت بیشتری را نشان دهد. Dolby Vision نیاز به تراشه خاصی دارد و تنها در چند تلویزیون موجود است، در حالی که HDR10 توسط همه تلویزیون‌های HDR پشتیبانی می‌شود.

Dolby Vision از لحاظ فنی بهتر از HDR10 است

اگر شما به‌تنهایی به دنبال مشخصات خاصی هستید، Dolby Vision دارای لبه بیشتری نسبت به HDR10 است. از طرف دیگر دو جنبه وجود دارد که بر اساس آن HDR کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد و عبارتند از روشنایی و دقت رنگ. Dolby Vision، با عمق رنگ 12 بیتی، یعنی در مجموع از 68 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند در حالی که HDR10 از عمق رنگ 10 بیتی، به‌عنوان مثال مجموع 1 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند.

به‌طور مشابه، Dolby Vision با پشتیبانی از 10،000 نیت (درخشندگی و تراکم نور) روشنایی، HDR10 از 4000 نیت روشنایی پشتیبانی می‌کند؛ اما در حالی‌که این محدوده فوق‌العاده عالی‌ست، از لحاظ نظری دارای محدودیت‌هایی است. در حال حاضر هیچ فیلم یا ویدئو بازی از رنگ‌های نظری یا روشنایی بهره نمی‌برد. جالب است بدانید که سامسونگ در آخرین تلویزیون HDR خود، حدود 1000 نیت روشنایی را در نظر گرفته است. بنابراین می‌توان گفت در حالی‌که Dolby Vision از لحاظ فنی برتر است، اما در حال حاضر این برتری به تصاویر بهتر در دنیای واقعی تعبیر نمی‌شود. با این حال، این وضعیت می‌تواند در آینده تغییر کند، به همین دلیل Dolby Vision شرطی بهتر برای خریداران طولانی مدت است.

برتری Dolby Vision در زمان نمایش فیلم‌ها

در حالی که محدودیت‌های فنی یک فاکتور است، Dolby Vision هنوز یک ویژگی دارد که موجب برتری آن می‌شود و آن کنترل پویایی ابرداده‌هاست.

ابرداده پویا به یک فیلم‌ساز اجازه می‌دهد که هر یک از فریم‌های رنگی و میزان روشنایی HDR را کنترل کند. به عبارت ساده، به این معناست که یک فیلم‌ساز می‌تواند بگوید: ” من می‌خواهم این صحنه را به سطح X از روشنایی برسانم.”

هنگامی‌که فیلم دارای خاصیت Dolby Vision باشد، تلویزیون در زمان پخش صحنه‌ها این پیشرفت‌ها را اعمال می‌کند؛ در حالی‌که HDR10، تنها دارای ویژگی کنترل متاداده استاتیک است و این به این معنی است که تنها یک تنظیم HDR از رنگ و روشنایی برای کل فیلم وجود دارد و این تنظیمات بر اساس صحنه تغییر نمی‌کنند.

نکته جالب دیگر این است که اگر شما در حال تماشای یک فیلم Dolby Vision در یک تلویزیون Dolby Vision هستید، دقیقا همان چیزی را که کارگردان در نظر گرفته است را خواهید.

چرا HDR10 مرسوم‌تر است؟

با وجود این‌که Dolby Vision بسیار جالب به نظر می‌رسد و اگر یک کارگردان به‌طور کامل روی هر یک از صحنه‌ها کنترل داشته باشد، این بدیهی است که نتایج بهتری ارایه می‌شود، سوال اینجاست که چرا HDR10 بیشتر شایع است؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است؛ تنها دلیل مرسوم بودن HDR10 پول است!

Dolby Vision یک سیستم اختصاصی است و سازندگان تلویزیون نیاز به قرار دادن یک تراشه Dolby Vision و یا پخش‌کننده 4K Blu-ray، در تلویزیون دارند که تولید کنندگان هزینه آن را برای Dolby پرداخت می‌کنند. Dolby، به نوبه خود از این هزینه‌ها برای اعتصاب معاملات با استودیو‌های فیلم بهره می‌برد به‌طوری‌که مدیران از Dolby Vision در هنگام ساخت فیلم استفاده کنند. در واقع این یک سیستم کنترل شده است که به منظور ارتقا کیفیت و همراه با قیمت اضافی ارایه می‌شود.

از سوی دیگر، HDR10 یک استاندارد باز است و همه تولید کنندگان تلویزیون و همچنین فیلم‌سازان می‌توانند بدون صرف هزینه‌های اضافی و یا استفاده از تراشه‌های اضافی برای آن، به صورت رایگان از آن استفاده کنند. به‌طور طبیعی، این ویژگی باعث می‌شود HDR10 بیشتر برای تولید کنندگان تلویزیون، استودیوهای فیلم و توزیع کنندگان محتوا جذاب باشد و به همین دلیل است که به‌طور پیش‌فرض و بر اساس استاندارد زمانی که هر تلویزیون دارد، از HDR10 پشتیبانی می‌کند.

Dolby Vision برای بازی مهم نیست

در حال حاضر، توسعه دهندگان بازی‌های ویدئویی از رقابت میان فرمت‌های موجود ناراحت نیستند چراکه اکثر بازی‌های موجود در فرمت HDR از HDR10 پشتیبانی می‌کنند.

تاکنون تنها تعداد انگشت شماری از فناوری پیشرفته Dolby Vision برای HDR استفاده شده است. حتی با این وجود شما تنها در مورد پشتیبانی کارت‌های گرافیکی کامپیوتر خود صحبت می‌کنید، نه کنسول بازی‌های ویدئویی. توجه داشته باشید که اگر شما تنها برای انجام بازی قصد دارید تا یک تلویزیون 4K HDR را خریداری کنید بهتر است بحث Dolby Vision و HDR10 و نیز تفاوت‌های آن‌ها را فراموش کنید و فقط یک تلویزیون HDR10 را خریداری کنید.

HDR10 در مقابل Dolby Vision بدون در نظر گرفتن برند

در این مطلب به‌طور خلاصه به تفاوت‌های اصلی بین HDR10 و Dolby Vision پرداختیم که لازم بود شما به‌عنوان یک خریدار از آن‌ها مطلع باشید.

قطعا از این موضوع نیز اطلاع دارید که تمام تلویزیون‌های Dolby Vision می‌توانند از HDR10 پشتیبانی کنند اما یک تلویزیون HDR10 نمی‌تواند از Dolby Vision پشتیبانی کند. این گزینه درست در مورد تجهیزات ویدیویی غیر تلویزیون نیز صادق هست. Dolby Vision، از نظر فنی برتر از HDR10 است، اما برای استفاده از آن بهتر است از کیت کامل Dolby Vision، یعنی صفحه نمایش و منبع ویدیو استفاده کنید.

بهترین انتخاب برای خرید

با توجه به آن‌چه شما انتظار دارید با تلویزیون خود انجام دهید، در حال حاضر انتخاب برای انجام این کار بسیار آسان است. یک تلویزیون با Dolby Vision دریافت کنید تلویزیون‌های ارزان قیمت با Dolby Vision وجود دارد، پس چرا نمی‌توان آینده را اثبات کرد؟ با مرور بهترین ارزان قیمت‌های 4K HDR، ما شاهد آن هستیم که TCL 55P607 کاملا با این لایحه سازگار است و از هر دو فرمت پشتیبانی می‌کند، همچنین این انتخاب اصلا گران نیست و دارای نور پس‌زمینه LED تمام عیار است.

آینده: +HDR10 در مقابل HLG

در حالی‌که هنوز رقابت میان Dolby Vision و HDR10 به پایان نرسیده است و این دو فرمت سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند، شاهد موج بعدی فرمت‌های HDR هستیم. +HDR10 فرمت بعدی خواهد بود که جانشین HDR10 است. با این حال، +HDR10 کنترل متادیتای پویا را اضافه خواهد کرد تا صحنه‌هایی که کارگردان در نظر گرفته است را به شما ارایه بدهد.

(HLG (Hybrid Log Gamma، یک فرمت HDR جدید است که برای کار با تلویزیون‌های غیر HDR طراحی شده است.‌ ممکن است تلویزیون استاندارد شما در حال حاضر برخی از ویژگی‌های صفحه نمایش مانند HDR را داشته باشد، اما نمی‌تواند ابرداده‌ها را از یک فایل ویدئویی HDR بخواند. HLG این شکاف را به هم متصل می‌کند تا تلویزیون‌های موجود بتوانند بعضی از مزایای تلویزیون HDR را به شما نشان دهند.

کدام تلویزیون را انتخاب کنیم؟

پس چه باید بکنید، کسی که فقط می‌خواهد یک تلویزیون بخرد آیا باید امروز اقدام کند؟ آیا شما باید با HLG بجنگید، برای HDR10 بروید و یا آن را به Dolby Vision ارتقا دهید؟ در اینجا یک راهکار ساده را برای تصمیم‌گیری بهتر به شما ارائه می‌دهیم:

اگر شما تلویزیون ندارید یا آن را بدون توجه به برخی نکات خریداری می‌کنید، بهتر است یک تلویزیون HDR با پشتیبانی Dolby Vision خریداری کنید.

اگر شما یک تلویزیون غیر HDR دارید و به آن اهمیتی نمی‌دهید، تا زمانی‌که می‌توانید آن را نگه دارید.

اگر شما یک تلویزیون HDR10 دارید، بهتر است با آن مدارا کنید و در حال حاضر لازم نیست آن را به Dolby Vision ارتقا دهید. عوامل دیگر، مانند کیفیت پنل تلویزیون، مهم‌تر است.

اگر شما در حال حاضر یک تلویزیون Dolby Vision دارید، به شما تبریک می‌گوییم. اقدام به خرید یک دستگاه پخش 4K Blu-ray با پشتیبانی از Dolby Vision کنید.

شما کدام تلویزیون را دارید؟ آیا قصد دارید آن را به HDR یا Dolby Vision ارتقا دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

4 در مورد “مقایسه فرمت Dolby Vision با HDR10 در تلویزیون‌ها”

    1. مهدی حاجیان

      بله واقعا کیفیت صدای اسپیکر های دالبی حرف نداره من توی لپتاپ ها تستش کردم فوقالعاده بوده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH