صفحه آبی ویندوز

تاریخچه‌ای کوتاه از صفحه آبی در نسخه‌های مختلف ویندوز

آیا تا به حال با صفحه آبی در کامپیوتر خود روبه‌رو شده‌اید؟ احتمالا کاربران جوان و تازه‌کار کامپیوتر و البته سیستم عامل ویندوز، در مورد اینکه با دیدن این صفحه چه حس بدی به کاربر سیستم منتقل می‌شد، هیچ ایده و نظری ندارند. هنگامی که این پنجره بر روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شد، نه تنها تمام فعالیت‌های ذخیره نشده در آن لحظه از دست می‌رفتند، بلکه کامپیوتر نیز می‌بایست Restart می‌شد و همین راه‌اندازی مجدد، حدود ده دقیقه به طول می‌انجامید.

در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه خطای “صفحه آبی” از اولین نسخه ویندوز، یعنی ویندوز 3.1 تا آخرین نسخه سیستم عامل کمپانی مایکروسافت خواهیم انداخت.

ویندوز 3.1

جالب است بدانید خطای صفحه آبی در ویندوز 3.1، به رنگ آبی نبود. در واقع هنگامی که همه چیز از کار می‌افتاد، یک صفحه سیاه نمایش داده می‌شد. اگر شانس با شما یار بود، این صفحه سیاه رنگ، خط فرمان DOS را در اختیار شما قرار می‌داد و می‌توانستید مجددا به ویندوز بازگردید. در غیر این صورت چاره‌ای جز Reset کردن سیستم خود نداشتید.

البته در ویندوز 3.1 با فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+Delete یک صفحه آبی برای اتمام اجرای برنامه در حال اجرا نمایش داده می‌شد که بعدها همین صفحه، الهام‌بخش طراحی صفحه آبی برای نسل‌های بعدی ویندوز شد.

ویندوز 95 و 98

ویندوز 98 در زمان عرضه به بازار، تحولی شگرف در سیستم عامل‌های مایکروسافت به حساب می‌آمد. مردم برای خرید آن در جلوی درب فروشگاه‌ها صف می‌بستند و همه با هیجانی وصف نشدنی منتظر بودند تا این نسخه از ویندوز به بازار بیاید.

صفحه آبی در ویندوز 98 زمانی اتفاق می‌افتاد که یک برنامه یا یک درایور سخت‌افزار دچار آسیب شدید می‌شد. در این صفحه یک سری اطلاعات در مورد علت بروز این خطا نمایش داده می‌شد و سپس یک سری پیشنهادها برای برطرف کردن مشکل در اختیار کاربر سیستم قرار می‌گرفت.

در پایین صفحه آبی ویندوز 98 پیغام Press any key to continue نمایش داده می‌شد که بدین معنی بود که برای ادامه کار، یک کلید را فشار دهید. ولی در بسیاری از مواقع، فشردن کلید هیچ تاثیری نداشت و لازم بود سیستم را یک بار Restart کنید.

ویندوز 2000

در صفحه آبی ویندوز 2000، مایکروسافت پیشنهادهای بیشتری برای بررسی و رفع مشکل به کاربران ارایه می‌کرد. موضوعی که در هنگام مشاهده صفحه آبی در ویندوز 2000 به طور قطع و یقین مشخص بود، این بود که شما دسکتاپ را از دست داده‌اید. بنابراین تمام اطلاعات موجود در برنامه‌ها، اگر ذخیره نشده بودند، از بین می‌رفتند. در این مواقع چاره‌ای جز Reset کردن سیستم نداشتید. همانطور که اشاره شد پیشنهادهایی نیز برای رفع مشکل در این صفحه به کاربر ارایه می‌شد. اسکن سیستم برای اطمینان از عدم وجود ویروس و بررسی صحت عملکرد هارد دیسک، از جمله این پیشنهادها بود.

ویندوز XP، Vista و 7

ویندوز XP نیز مانند ویندوز 2000، روند اضافه کردن توضیحات و پیشنهادها را در صفحه آبی مربوط به سیستم عامل ادامه داد. اطلاعاتی از قبیل اینکه چه برنامه‌ای می‌تواند باعث بروز مشکل شده باشد. در پایین صفحه آبی ویندوز XP، کد خطای بوجود آمده قابل مشاهده است که می‌توانید با جستجوی آن در گوگل، مشکل را یافته و آن را برطرف نمایید. سایر اطلاعات و توضیحات موجود در صفحه، پیشنهادهایی است که ویندوز برای رفع مشکل به شما ارایه می‌کند.

صفحه آبی در ویندوز ویستا و 7 نیز تغییر چندانی نسبت به ویندوز XP ندارد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در ویندوز 7، بسیار به ندرت با خطای صفحه آبی مواجه خواهید شد.

ویندوز 8 و 10

در ویندوز 8، ظاهر صفحه آبی به کلی تغییر پیدا کرده است. بر خلاف صفحه آبی در نسخه‌های پیشین ویندوز که ظاهری شبیه به خط فرمان DOS داشت، در ویندوز 8 از یک کد اسکی اموجی چهره غمگین استفاده شده است که در زیر آن یک متن با فونت معمول و متداول سیستم نوشته شده است. تقریبا در اکثر موارد، اطلاعاتی در مورد علت بروز خطا و در نتیجه روش برطرف کردن آن، به کاربر داده نمی‌شود. صفحه آبی در ویندوز 10 نیز ظاهری شبیه به ویندوز 8 دارد.

همانطور که در مورد ویندوز 7 گفته شد، در ویندوز 8 و 10 نیز بسیار به ندرت با صفحه آبی روبه‌رو خواهید شد. بنابراین خیلی نگران عدم ارایه اطلاعات دقیق در مورد علت بروز خطا توسط سیستم عامل نباشید. ولی اگر قصد دارید عامل بروز مشکل را بیابید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی که برای این منظور طراحی و ساخته شده‌اند، استفاده نمایید.

2 در مورد “تاریخچه‌ای کوتاه از صفحه آبی در نسخه‌های مختلف ویندوز”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH