اولین مزرعه خورشیدی شناور بر روی اقیانوس در هلند ساخته می‌شود

کشور هلند برای استفاده از انرژی خورشیدی با مشکلی اساسی روبروست. واقعیت این است که در این کشور فضای زیادی وجود ندارد که بتوان مزرعه خورشیدی بزرگی در آن‌ها ایجاد کرد. با این حال هلندی‌ها راهکاری اندیشیدند که به موجب آن مشکل کمبود فضا تقریبا برطرف می‌شود.

شاید مشکل کمبود فضا برای کشوری نسبتا مدرن مثل هلند عجیب باشد اما واقعیت این است که زمین خالی بیش‌تر در کشورهای کم‌درآمد و عقب مانده وجود داشته و در کشورهای مدرن‌تر وجود یک زمین خالی مورد ویژه‌ای محسوب می‌شود. به علاوه، هزینه ساخت مزرعه‌های خورشیدی بزرگ آن هم در کشوری مثل هلند که در آن فضای کافی وجود ندارد، بسیار بالا و عملا بسیار پرخرج‌تر از دیگر نقاط جهان است. همین مشکل باعث شده هلند در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از دیگر کشورها عقب‌تر باشد.

برای جبران این مشکل، هلندی‌ها تصمیم گرفتند که مزارع خورشیدی خود را بر روی سطح اقیانوس بنا کنند. این مزرعه دریایی که در طول سه سال آینده به یک مزرعه خورشیدی شناور تبدیل خواهد شد، آینده انرژی خورشیدی در هلند را رقم خواهد زد. این پروژه در مرحله آزمایشی خود به سر می‌برد. هم‌اکنون این مزرعه خورشیدی با مساحت 30 متر مربع در حدود 16 کیلومتری سواحل لاهه ایجاد شده است.

مزرعه خورشیدی عظیمی که در آینده ساخته خواهد شد، بین دو توربین بادی دریایی قرار خواهد گرفت و به کابل‌های مشابهی متصل خواهد شد؛ به این ترتیب پروژه مذکور به هیچ‌گونه زیرساخت اضافی نیاز نخواهد داشت. اگر آزمایش اولیه این پروژه موفقیت‌آمیز باشد (به این معنا که پنل‌های استفاده شده کارایی لازم را داشته و برق تولید شده به اندازه لازم ارزان باشد)، ساخت کامل این مزرعه خورشیدی عظیم آغاز و به اندازه نهایی و 2500 متر مربعی خود خواهید رسید. حامیان مالی این طرح بزرگ امیدوارند که تکمیل پروژه مزرعه خورشیدی شناور تا سال 2021 به پایان برسد.

مزارع خورشیدی شناور چندین مزیت نسبت به مزارع ایجاد شده روی زمین خاکی دارند. علاوه بر این‌که استفاده از فضای ساحل دریا هیچ هزینه‌ای ندارد، پنل‌های دریایی تمایل دارند که با توجه به فقدان هر گونه مانع بر سر راه‌شان، نور خورشید بیش‌تری دریافت کنند. هم‌چنین، آب دریا به خودی خود نقش یک خنک کننده را ایفا کرده و به این ترتیب تاثیر این پنل‌ها را افزایش خواهد داد. طبق گفته‌های یکی از کارشناسان دانشگاه اوترخت، همه این مزایا در نهایت منجر می‌شود که تاثیر پنل‌های دریایی 15 درصد بیش‌تر از نمونه‌های موجود در خشکی باشد.

چین را باید پیشگام در استفاده از پنل‌های خورشیدی دریایی دانست؛ جایی‌که هم‌اکنون چندین مزرعه خورشیدی شناور روی آب بر روی تعدادی از دریاچه‌های عظیم این کشور ایجاد شده است. با این حال پروژه طراحی شده در هلند را باید اولین اولین مزرعه خورشیدی شناور بر روی آب‌های یک دریای آزاد دانست که به خودی خود یک چالش مدرن و منحصر به‌فرد برای دیگر کشورهاست. اگر هلندی‌ها بتوانند بر این چالش غلبه کرده و یک مزرعه خورشیدی دریایی مقرون به‌صرفه بسازند، این امکان برای هلند و دیگر کشورها فراهم خواهد شد تا بدون استفاده از فضا و زمین بیش‌تر، به شیوه‌ای ارزان و موثر بتوانند زیرساخت‌های تولید برق با انرژی خورشیدی را گسترش دهند.

4 در مورد “اولین مزرعه خورشیدی شناور بر روی اقیانوس در هلند ساخته می‌شود”

  1. ایران ک فضای کافی هم‌حتی داره مسئولینش نمیان همچین چیزی درست کنن فقط ب فکر اختلاص کردن دزدی هستن
    بعد هلند رفته روی دریا ساخته

  2. این همه جا حالا جا قحطی بود روی اقیانوس بسازن ک اگه یه سیل سونامی چیزی هم بیاد بزنه خرابش کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH