یک پیام تک کاراکتری می‌تواند موجب کرش گوشی آی‌فون شما شود

اخیرا باگ جدیدی در سیستم‌عامل iOS مشاهده شده که همانند موارد مشابه قبلی به سادگی می‌تواند مورد سوء‌ استفاده قرار گیرد.

نخستین بار وب‌سایت ایتالیایی MobileWorld وجود این باگ را گزارش و تارنمای The Verge متوجه وجود این باگ شد و آن‌را مورد آزمایش قرار داد؛ باگی که تنها با ارسال یک پیام موجب کرش جزئی یا کامل گوشی آی‌فون می‌شد.

پیام موردنظر بایستی شامل یک کاراکتر منفرد از زبان تلوگو هندی باشد (که به دلایل مشخصی در این‌جا به آن اشاره نشده است). با باز شدن پیام بر روی یک گوشی آی‌فون با سیستم‌عامل iOS 11.2.5، اپلیکیشن اصلی پیام‌رسان آی‌فون و برخی برنامه‌های ثالث شامل واتس‌اپ و فیس‌بوک مسنجر نیز کرش خواهند کرد. در برخی موارد آی‌فون شما به سادگی به صفحه ورود سیستم بازمی‌گردد و درخواست ورود مجدد پین توسط شما را مطرح خواهد کرد.

ظاهرا پاک کردن کل رشته پیام، تنها راه‌حل رفع این مشکل است و بدین منظور بسته به نوع سرویس احتمالا بایستی از یک اپلیکیشن مک یا مرورگر وب دسکتاپ استفاده نمایید. در صورتی که چنین امکاناتی در دسترس شما نباشند، احتمالا با دریافت یک پیام جدید بر روی گوشی قادر به حذف کل رشته پیام‌ها خواهید بود.

این باگ جدیدترین نمونه از سیل بی‌شمار و نسبتا طولانی باگ‌های مشابهی است که به مهاجمان امکان می‌دهد تا با ارسال یک پیام متنی ساده عملکرد دستگاه‌های iOS را مختل نمایند. ماه گذشته یک باگ با نام ChaiOS با ارسال یک پیام متنی حاوی یک آدرس لینک مشخص، امکان فریز یا کرش کردن گوشی‌های آی‌فون را در اختیار مهاجمان قرار می‌داد. شرکت اپل ظرف مدت زمان یک هفته این باگ را برطرف کرد. سال گذشته نیز باگی کشف شد که با ارسال پیامی شامل مجموعه‌ای از ایموجی‌ها باعث کرش آی‌فون‌ها می‌شد.

این مشکل مرتبط با پیام‌رسانی بر روی یک گوشی آی‌فون 8 با سیستم‌عامل iOS 11.2.5 مورد آزمایش قرار گرفت. با کشف کاراکتر موردنظر، گوشی چند ثانیه پس از دریافت پیام و حتی بدون مراجعه به نوتیفیکیشن‌ها یا اجرای اپلیکیشن پیام‌رسانی کرش کرد. نمایشگر گوشی برای مدتی کوتاه سیاه شد و سپس ما را به صفحه ورود کد امنیتی هدایت کرد (در این حالت حسگر اثرانگشت هنوز عمل می‌کرد و این مسئله به وضوح نشان می‌دهد که یک راه‌اندازی مجدد کامل انجام نشده است).

پس از ورود با اثرانگشت، گوشی کماکان کار می‌کرد اما امکان باز کردن پیام‌ها وجود نداشت. حتی پس از راه‌اندازی مجدد و کامل دستگاه و حذف تمامی رشته گفتگو از طریق یک کامپیوتر مک نیز این مشکل ادامه داشت. بنابراین وجود چنین باگی بسیار آزاردهنده است.

کارشناسان در ارتباط با مشکل مذکور با اپل تماس گرفتند. در ادامه به جدیدترین اخبار دریافت شده در این مدت اشاره شده است:

روز 15 فوریه 2018: در ابتدا امکان بازتولید این باگ فراهم نبود؛ اما پس از انتشار داستان وجود باگ برای نخستین بار، کاراکتر موردنظر کشف شد و وجود چنین باگی مورد تایید قرار گرفت.

روز 15 فوریه 2018 ساعت 5:48 بعدازظهر به وقت محلی: اپل اعلام کرد که این باگ تنها در نسخه‌های کنونی سیستم‌عامل‌های این کمپانی شامل iOS 11 ،macOS High Sierra ،watchOS 4 و tvOS 11 وجود دارد و در ویرایش‌های آینده این سیستم‌عامل‌ها که در فصل بهار پیش‌رو عرضه می‌شوند، برطرف خواهد شد. اکنون این باگ در آخرین نسخه‌های بتا سیستم‌عامل‌های مذکور رفع شده است.

3 در مورد “یک پیام تک کاراکتری می‌تواند موجب کرش گوشی آی‌فون شما شود”

  1. ماشالله
    مثل اینکه اول باگ بوده حالا بقلش هم یه گوشی زدن
    از زمان معرفیش تا کنون بیش از ۱۰ باگ داشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH