تست تاکسی استراتولانچ، بزرگترین هواپیمای دنیا با موفقیت انجام شد

چند روز پیش در آی‌تی‌رسان هواپیمای غول‌پیکر استراتولانچ را به طور مفصل معرفی کردیم و این وعده را خواهیم داد که تا زمان پرواز آن شما را در جریان سیر آزمایش‌ها و مراحل تکمیلی قرار دهیم.

هواپیمای غول‌پیکر استراتولانچ نوعی هواپیمای دوقلوی هیبریدی است که توسط شرکت آمریکایی هوافضای Scaled Composites به سفارش موسسه سیستم استراتولانچ پل آلن ساخته شده و در حال طی آزمایشات نهایی است و هر روز به زمان اولین پرواز خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

شش روز پیش در 26 فوریه 2018، پل آلن طی پیام توییتری خود ضمن انتشار یک ویدیو، اعلام کرد که بزرگ‌ترین هواپیما دنیا از لحاظ فاصله بین دو بال (بیش از 117 متر)، تست تاکسی را با سرعتی در حدود 75 کیلومتر در ساعت، در پایگاه هوایی و فضایی موهاوی ایالت کالیفرنیا آمریکا با موفقیت به انجام رسانده است. اولین تست تاکسی تحت نیروی رانش خودی، در ماه دسامبر 2017 با سرعت 46 کیلومتر در ساعت انجام شده بود.

استراتولانچ برای دستیابی به توانایی لازم به منظور غلبه بر نیروی جاذبه و بلند شدن از سطح زمین نیاز دارد که حداقل به سرعتی در حدود 240 تا 280 کیلومتر در ساعت برسد. معمولا هواپیما‌های سبک وزن قادرند که در سرعت‌های پایین نیز از زمین بلند شوند، با توجه به جنس بدنه هواپیمای استراتولانچ که از کامپوزیت ساخته شده است و وزن نسبتا کمی دارد، می‌توان انتظار داشت که گستردگی بال‌ها نیز کمک نماید تا در سرعت‌های پایین، موجب برخاستن این هیولای مدرن شود. با این حال هواپیما فعلا دارای شش موتور است و احتمالا برای رسیدن به سرعت مورد نیاز، لازم است تعداد موتور‌ها دوبرابر و حتی بیشتر شود تا بتواند آن را از زمین بلند نماید.

به علاوه تیم سازنده استراتولانچ، در نظر دارند تا یک تست پیش پرواز کوتاه را نیز در آینده انجام دهند تا کنترل و بررسی تمامی قسمت‌های سیستم این هواپیمای غول‌پیکر انجام شود.

در نهایت، بعد از اتمام کلیه مراحل، هواپیما برای حمل سه موشک ماهواره‌بر به مدار استراتوسفر جو آماده خواهد شد و در آنجا نیز مراحل جدا شدن و قرارگیری ماهواره‌ها در مدار‌های از پیش تعیین شده، انجام می‌گیرد. پل آلن اعتقاد دارد که شیوه حمل راکت‌های با استفاده از هواپیما‌های حامل، سبب کاهش هزینه‌های پرتاب و افزایش سرعت پروسه تحویل و انتقال محموله‌های فضایی خواهد شد.

قطعا مراسم پرواز این هواپیمای حمل موشک به فضا و رهاسازی موشک‌ها در فضا، دیدنی خواهد بود اما تا آن موقع ما بی‌صبرانه منتظر اولین تست پرواز هیولای موهاوی بر فراز صحرای موهاوی کالیفرنیا هستیم.

1 در مورد “تست تاکسی استراتولانچ، بزرگترین هواپیمای دنیا با موفقیت انجام شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH