تبلت یا لپ‌تاپ؟! بررسی دستگاه هیبریدی Acer Aspire P3-171

acer-aspire-p3-cover

تبلت‌های دو گانه یا هیبریدی می‌توانند بین حالت لپ‌تاپ و تبلت تغییر وضعیت دهند و در این مطلب یکی از مدل‌های جدید ایسر در این گروه را بررسی می‌کنیم. تبلت هیبریدی Acer Aspire P3 در اندازه ۱۱.۶ اینچ تولید می‌شود و دارای سیستم عامل ویندوز هشت است. این تبلت تنها ۱۳ میلی‌متر ضخامت دارد و درون یک قاب چرمی قرار گرفته اما به دلیل استفاده از پردازنده Core i3 نمی‌توان انتظار اجرای برنامه‌های سنگین را داشت اما در مقابل با چهار گیگابایت رم و ۱۲۰ گیگابایت درایو SSD یکی از بهترین تبلت‌‌های ویندوزی برای اجرای برنامه‌های روزمره مثل مرور اینترنت و کار با اسناد متنی است. این تبلت با حدود قیمت ۳ میلیون تومان در بازار موجود است.

برند ایسر بیشتر به واسطه محصولات ارزان قیمت خود شناخته می‌شود و اکنون در میان پنج تولیدکننده بزرگ لپ‌تاپ قرار دارد. این برند از دو سال پیش تصمیم گرفت با تولید محصولات حرفه‌ای جایگاه خود را در میان سازندگان لپ‌تاپ ارتقا دهد و از همان زمان بود که اولترابوک‌ها و تبلت‌های قابل توجهی با نام ایسر وارد بازار شد. با این حال هنوز هم این مدل‌ها را با قیمت مناسب خود می‌شناسند. ایسر پیش از این با تولید مدل‌هایی در سری w از خانواده آیکونیا، بازار تبلت‌های هیبریدی را محک زده بود و اکنون با تجربه موفق محصولات قبلی اقدام به تولید p3 کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت بسیاری از مشکلات مدل‌های گذشته برطرف شده باشد.

خانواده هیبریدی‌ها

تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌های دوگانه می‌توانند به هر دو صورت تبلت یا لپ‌تاپ مورد استفاده قرار بگیرند و در این مدل‌ها با تغییر وضعیت دستگاه فرم استفاده از آن نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال ایسر اسپایر P3 درون یک قاب فلزی جای می‌گیرد و زمانی که این قاب به صورت ایستاده روی کیبورد قرار داشته باشد می‌توان به شکل لپ‌تاپ از آن استفاده کرد. در لنوو یوگا نیز صفحه کلید با چرخش ۳۶۰ درجه به پشت پنل منتقل می‌شود و در این حالت فرم یک تبلت را خواهد داشت. مایکروسافت سرفیس به کمک یک پایه به صورت قائم روی میز قرار می‌گیرد و یک کیبورد بلوتوثی نیز در جلوی آن نصب می‌شود.

مدل‌های دوگانه یک جهش بزرگ در صنعت رایانه‌ها هستند زیرا طراحی ابزارهای پردازشی را متحول کردند و اکنون می‌توان مدل‌هایی را مشاهده کرد که صرف نظر از مشخصات فنی، هر کدام به عنوان یک اثر هنری و نمادی از تلفیق صنعت و طراحی شناخته می‌شوند.

Acer-Aspire-P3

تبلت‌های هیبریدی دارای دو محدودیت اساسی هستند. نخست آنکه فشردگی اجزای درونی آنها بسیار زیاد است و نباید وزن و اندازه زیادی داشته باشند. در نتیجه استفاده از اجرای پردازشی قوی در آنها با محدودیت روبرو است و این قطعات علاوه بر اینکه مصرف باتری را افزایش می‌دهند با تولید حرارت، کارایی دستگاه و دوام آن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل زمانی که به گروه تبلت‌های هیبریدی با سیستم عامل ویندوز و پلتفرم x86 نگاه می‌کنید عمدتا دارای پردازنده‌های کم مصرف خانواده U یا سایر مدل‌های مشابه هستند. از نظر وزن و اندازه نیز نمی‌توان یک باتری بزرگ با ظرفیت بالا در آنها قرار داد زیرا این ابزارها باید روی دست و در طول روز استفاده شوند و یک تبلت سنگین و بزرگ چنین مشخصاتی ندارد.

سبک با بدنه آهنین

تبلت هیبریدی اسپایر P3 دارای بدنه آلومینیومی به رنگ نقره‌ای است و پوشش مات آن مانع از مشاهده لک اثر انگشت می‌شود. استفاده از این بدنه محکم علاوه بر نمای فلزی و استقامتی که به دستگاه می‌دهد می‌تواند در برابر آسیب‌های فیزیکی مانند خراشیدگی و ضربه نیز از تبلت محافظت کند.

aspire-p3

ایسر اسپایر P3 در دو بخش طراحی شده است. بخش اول یک تبلت مستقل با تمام اجزای پردازشی و صفحه نمایش است و بخش دوم شامل یک قاب فلزی، پوشش چرمی و صفحه کلید بلوتوثی است. زمانی که تبلت درون قابل قرار بگیرد می‌تواند به کمک یک پایه پشتی و با حفظ تعادل در شیار بالای کیبورد نصب شده و به صورت یک لپ‌تاپ استفاده شود. در این حالت صفحه نمایش زاویه ۷۵ درجه با سطح افقی دارد و کیبورد نیز در جلوی آن قرار گرفته است.

در حاشیه‌ این تبلت می‌توانید شیارهای باریکی را مشاهده کنید که برای تهویه حرارت بخش‌های درونی تعبیه شده‌اند با این حال جالب است بدانید پردازنده این تبلت‌ از مدل‌های کم مصرف خانواده Y انتخاب شده که تنها ۱۳ وات مصرف انرژی دارند و برای کاهش حرارت از فن استفاده نمی‌کنند.

وزن این تبلت تنها ۱.۳ کیلوگرم است و حمل آن دشوار نیست ضمن اینکه ضخامت دستگاه در بخش تبلت ۱۳ میلی‌متر و زمانی که قاب و کیبورد به آن اضافه شوند ۱۹ میلی‌متر است. این مشخصات برای یک تبلت ظریف و باریک که دارای بدنه آلومینیومی است جذابیت زیادی دارد.

کیبورد

صفحه کلید این مدل با دکمه‌های تخت طراحی شده و ارتفاع زیادی ندارد در نتیجه استفاده از آن چندان مشکل نیست و نبود محل قرارگرفتن دست‌ها هنگام تایپ محدودیت زیادی ایجاد نمی‌کند. کلیدها در فرم جزیره‌ای و در اندازه کامل طراحی شده‌اند. میان کلیدها حدود ۳ میلی‌متر فاصله است و حین تایپ خطای زیادی ایجاد نمی‌شود. این کیبورد دارای تاچ‌پد نیست و با توجه به اینکه تنها چند سانتی‌متر با نمایشگر لمسی فاصله دارد این موضوع اهمیت زیادی ندارد.

down

ارتباط کیبورد با بخش اصلی تبلت از طریق رابط بلوتوث برقرار می‌شود و هیچ اتصال فیزیکی غیر از بخش چرمی میان این دو وجود ندارد  در نتیجه باید آن را شارژ کنید و این کار هم از طریق یک رابط میکرو USB در حاشیه سمت چپ کیبورد انجام می‌شود. دو چراغ در بالای صفحه کلید وضعیت شارژ و ارتباط آن با تبلت را نمایش می‌دهند.

اسپیکر

دو اسپیکر کوچک در پایین دستگاه قرار گرفته‌اند که فاصله زیادی با هم ندارند ولی کیفیت صدای آنها قابل توجه است. این اسپیکرها مانند سایر بلندگوهایی که در تبلت‌ها و حتی لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند توانایی زیادی در پخش صدای بم ندارند اما شدت و حجم صدای آنها بالاتر از سطح متوسط در سایر مدل‌ها است بطوریکه در سطح بیشینه می‌توانند فضای یک اتاق استاندارد را پوشش دهند. علاوه بر این شفافیت صدای آنها نیز در سطح قابل قبولی است و حتی زمانی که تبلت روی کیبورد قرار می‌گیرد این اسپیکرها در زیر بدنه محصور می‌شوند ولی در این شرایط هم صدای آنها همچنان واضح و رسا است.

نمایشگر

قطر صفحه نمایش تبلت ایسر اسپایر P3 حدود ۳۰ سانتی‌متر است و در اندازه ۱۱.۶ اینچ تولید می‌شود این تبلت از یک نمایشگر عادی با وضوح ۷۶۸×۱۳۶۶ استفاده می‌کند ولی پنل آن مجهز به فناوری IPS است. این فناوری باعث می‌شود زاویه دید افزایش پیدا کند و بتوان تصویر را از اطراف هم به خوبی مشاهده کرد. علاوه بر این کیفیت رنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند و تصاویر با درخشندگی بیشتری دیده می‌شوند. وضوح تصویر در اندازه ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل برای لپ‌تاپ‌ها یک وضوح متوسط محسوب می‌شود اما زمانی که این وضوح را در سایر تبلت‌ها مقایسه کنیم خواهیم دید بالاتر از حد استاندارد در محصولات مشابه است و برای یک نمایشگر ۱۱.۶ اینچی، جزییات به اندازه کافی مشخص هستند.

right

امکانات

امکانات تبلت هیبریدی ایسر اسپایر P3 در سطح مناسبی هستند. در این مدل یک درگاه نسل سوم USB قرار داده شده که سرعت  آن تا ۵ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد و استفاده از یک درگاه USB با سایز کامل امکان ارتباط با تجهیزات جانبی مانند پرینتر، کیبورد و ماوس، فلش درایو و انواع هارد درایوهای اکسترنال را فراهم می‌کند. این درگاه در حاشیه سمت چپ تبلت قرار گرفته است و در کنار آن یک پورت میکرو HDMI برای انتقال تصویر به نمایشگرهای بیرونی دیده می‌شود. این پورت می‌تواند صدا و تصویر را به صورت همزمان انتقال دهد ضمن اینکه از خروج نمایشگر با وضوح بالا نیز پشتیبانی می‌کند. در نتیجه امکان ارتباط با مانیتور، تلویزیون و پروژکتور وجود دارد. در کنار این دو پورت یک حفره کوچک را مشاهده می‌کنید که برای ریست سخت‌افزاری دستگاه و استفاده از ریکاوری تعبیه شده است.

در حاشیه سمت راست امکانات زیادی دیده نمی‌شود و غیر از ورودی جک صوتی برای اتصال هدست، دکمه‌های کنترل صدا و پاور قرار گرفته‌اند. از دیگر امکانات این تبلت می‌توان به شبکه وایرلس بر اساس استاندارد  ۸۰۲.۱۱n و بلوتوث نسل چهارم اشاره کرد.

دوربین

در این تبلت از دو دوربین استفاده می‌شود که مانند سایر دوربین‌ها در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نمی‌توان انتظار زیادی از آنها داشت ولی برای کاربردهای رایج دارای کیفیت مناسبی هستند. دوربین جلویی از نوع ۱.۳ مگاپیکسلی است و برای گفتگوهای تصویری در محیط اینترنت و ویدیو کنفرانس‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. در  پشت دستگاه یک دوربین پنج مگاپیکسلی اضافه شده که کیفیت بهتری دارد و می‌توان از آن برای ثبت عکس و ویدیو استفاده کرد. دوربین پشتی فاقد فلاش است و اگر روی زوم تاکید نداشته باشید کیفیت آن به عنوان یک دوربین پنج مگاپیکسلی مطلوب است.

مشخصات فنی

اجرای ویندوز هشت و استفاده از یک پلتفرم عمومی مانند لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها، توقع کاربران از یک تبلت سبک و کوچک را افزای می‌دهد با این حال مشخصات فنی و توان پردازش ایسر اسپایر P3 مانند اغلب تبلت‌های هیبریدی برای کاربردهای روزمره مناسب است و برای اجرای نرم‌افزارهای رایج مثل انواع مرورگرهای اینترنت، ویرایشگرهای متن، پخش فیلم و موسیقی و اجرای بازی‌های ساده و دوبعدی محدودیتی ندارد. در مقابل برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین مثل فتوشاپ یا برنامه‌های مهندسی این مدل توصیه نمی‌شود. در اسپایر P3 از یک پردازنده کم مصرف به نام Core i3-3229Y استفاده شده است که یک مدل دو‌هسته‌ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز است. این پردازنده‌ بر اساس معماری خانواده آیوی‌بریج با فناوری ساخت ۲۲ نانومتر تولید می‌شود و تنها ۱۳ وات مصرف انرژی دارد. در این پردازنده‌ها یک خنک‌کننده غیرفعال بدون نیاز به فن وظیفه کاهش دمای CPU را برعهده دارد و مجهز به یک هسته گرافیکی به نام اینتل HD4000 برای پردازش‌های گرافیکی هستند. این بخش اگرچه نمی‌تواند مانند یک تراشه گرافیکی مستقل در اجرای محتوای سه‌بعدی مثل بازی‌ها عمل کند اما زمانی که به وزن و اندازه دستگاه توجه کنید دلیل این انتخاب را به خوبی متوجه خواهید شد.

side

ایسر برای افزایش سرعت دستگاه از یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD در این مدل استفاده کرده است که  سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارند و از طریق یک رابط نسخه سوم ساتا با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه به مادربورد مرتبط می‌شوند. علاوه بر این در بخش حافظه رم یک ماژول چهار گیگابایتی ساخت شرکت الپیدا با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز بکار رفته است. این ظرفیت برای اغلب تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز هشت مناسب است و محدودیت زیادی برای اجرای همزمان چندین برنامه ندارد.

نتیجه

زمانی که مزایا و معایب تبلت ایسر اسپایر P3 را کنار هم قرار دهیم خواهیم دید این مدل یک محصول منحصر به فرد است. اغلب تبلت‌های هیبریدی از نظر طراحی جایگاه خاص خود را دارند و برخلاف لپ‌تاپ‌ها به یک شیوه استفاده نمی‌شوند. این تبلت ظاهر شیک و جذابی دارد و از نظر اندازه و وزن نیز در میان مدل‌های اولتراپرتابل قرار می‌گیرد. بدیهی است چنین محصولی بیشتر از اینکه بتواند انواع فیلترهای فتوشاپ را روی یک تصویر بزرگ اعمال کند باید قدرت حمل بالایی داشته باشد پس می‌توان قدرت متوسط پردازش این مدل را در اولویت دوم قرار داد.

Keyboard

2 در مورد “تبلت یا لپ‌تاپ؟! بررسی دستگاه هیبریدی Acer Aspire P3-171”

  1. ممنون از نقد و بررسی خوبتون
    با توجه به اینکه صفحه نمایش شفاف هست به نظرتون توی هر محیطی میشه ازش استفاده کرد چقدر راضی کنندست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH