ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال در کشور پاکستان

سال گذشته با نزدیک شدن به ماه‌های انتهایی سال و خصوصا رشد سریع قیمت بیت‌کوین در سال 2017، محبوبیت استفاده از ارزهای دیجیتال به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت. با وجود تقاضا برای ارزهای مجازی، میزان استفاده از آن‌ها در پاکستان نسبت به سایر کشورها نظیر ایالات‌متحده آمریکا ناچیز است.

اکنون بانک دولتی پاکستان سندی را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که عرضه، خرید، فروش، سرمایه‌گذاری یا مبادله هرگونه ارز مجازی یا سفارش سکه‌های اولیه و قدیمی در پاکستان را ممنوع اعلام می‌کند.

این بانک تاکید کرده است که خرید و فروش کلیه ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین، پک‌کوین، لایت‌کوین و مواردی از این دست مجاز نبوده و فاقد اعتبار خواهد بود. بعلاوه مشخصا به کلیه بانک‌ها توصیه شده تا از سرمایه‌گذاری در این ارزها اجتناب نمایند.

قابل توجه کلیه بانک‌ها:

با توجه به موارد فوق به کلیه بانک‌ها، موسسات توسعه مالی، بانک‌های با سرمایه‌های خرد، اپراتورهای سیستم پرداخت و ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت توصیه می‌شود تا از استفاده، پردازش، تجارت، نگهداری، مبادله، تبدیل و سرمایه‌گذاری در ارزهای مجازی خودداری نمایند. بعلاوه بانک‌ها، موسسات مالی کوچک، اپراتورها و عرضه‌کنندگان سرویس‌های پرداخت، امکان انجام معاملات با پول‌های قدیمی و ارزهای مجازی را در اختیار صاحبان حساب و مشتریان خود قرار نخواهند داد. علاوه بر این هرگونه تراکنش ارزهای دیجیتالی به عنوان موارد مشکوک گزارش می‌شود و افراد خاطی با پیگرد و اقدامات قانونی واحد نظارت مالی مواجه خواهند شد.

احتمالا ممنوعیت فوق به ناپایداری چشمگیر بهای ارزهای مجازی مربوط می‌شود و اتفاقا این موضوع یکی از دلایل شرکت استیم برای توقف پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در دسامبر گذشته است. همچنین امنیت تبادل ارزهای دیجیتال بارها تهدید شده است و سال گذشته مجرمان سایبری با توزیع منابع درآمدی مخرب، میلیون‌ها دلار از منابع رمزنگاری شده کسب درآمد کردند. بعلاوه طی ماه‌های اخیر 600 سرور استخراج بیت‌کوین در ایسلند مورد سرقت قرار گرفته است.

هم اکنون ارزش بیت‌کوین در حدود 6900 دلار است که در مقایسه با قیمت‌گذاری چند ماه گذشته به شکل قابل‌توجهی کم‌تر است. با توجه به این‌که شرکت‌های بزرگی مانند توئیتر و گوگل تبلیغ ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های خود را ممنوع اعلام کرده‌اند و همچنین ممنوعیت کنونی هرگونه استفاده از ارزهای مجازی در پاکستان، تبعیت یا عدم پیروی سایر کشورها از این رویه امری جالب توجه خواهد بود. به هرحال بایستی خاطرنشان کرد که بانک دولتی پاکستان اولین بانکی نیست که استفاده از ارزهای دیجیتالی را ممنوع می‌کند؛ چرا که چند ماه پیش گروه بانکی لیوید نیز خریداری بیت‌کوین با کارت‌های اعتباری را ممنوع اعلام کرد.

2 در مورد “ممنوعیت استفاده از ارز دیجیتال در کشور پاکستان”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH