اندروید P مانع جاسوسی از گوشی شما می‌شود

حریم خصوصی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران است. در واقع باید هم نگران گوشی‌های هوشمندمان باشیم چون بیست و چهار ساعته در حال جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی هستند! برای مقابله با این معضل، گوگل تغییرات گسترده‌ای در مورد نحوه کارکرد برنامه‌های پس زمینه، در نسل جدید اندروید P داده است.

چشم‌انداز آینده اندروید

همه ما داستان‌های ترسناکی از قدرت برنامه‌هایی که در پس‌زمینه قادر به کنترل گوشی‌هایمان هستند، شنیده‌ایم. برای مثال بدافزار Skygofree که اخیرا کشف شده است. این بدافزار می‌توانست تا بیش از 48 فرمان را به اجرا درآورد. از جمله قادر بود تا به دلخواه خودش میکروفون گوشی را روشن کند و به صحبت‌هایی که در آن لحظه گفته می‌شد گوش دهد!

این اتفاق واقعا وحشتناک است حتی اگر شما در مورد موضوع خاصی هم صحبت نمی‌کردید و چیزی برای پنهان کردن هم نداشته باشید. در واقع هیچکس دوست ندارد که حتی یک درصد احتمال داشته باشد مکالماتش به طور عمومی شنیده شود. صرف نظر از اینکه کدام برنامه‌ها در حال تلاش برای جاسوسی از شما هستند، تمام آنها به یک شیوه عمل می‌کنند: سواستفاده و دسترسی به سخت‌افزار گوشی در حالی که برنامه در پس‌زمینه در حال اجرا شدن است.

اصولا سوال اینجاست که یک برنامه که در پس‌زمینه در حال اجرا شدن است چه نیازی به دسترسی داشتن به میکروفون یا دوربین دارد؟ شاید در این رابطه به خوبی بحث و بررسی نشده باشد به همین خاطر برخی برنامه‌ها برای شنیدن کلمات کلیدی فراخوان مانند OK Google و آماده به کار بودن نیاز دارند گوش به زنگ باشند. اما در حقیقت این برنامه‌ها از ابتدا باید به عنوان بخشی از هسته اولیه سیستم‌ عامل تعریف شده باشند.

پس به صراحت باید گفت هیچ برنامه‌ای نباید در پس‌زمینه به دوربین و میکروفون دسترسی داشته باشد و جای خوشبختی است که با انتشار اندروید P، دسترسی به این قابلیت‌های سخت‌افزاری توسط برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، داده نخواهد شد.

اخیرا پروژه متن باز اندروید یا AOSP متعهد شده است تا قانونی در این زمینه تصویب کند که برنامه‌های پس‌زمینه به دوربین دسترسی نداشته باشند. دومین تضمین نیز در مورد میکروفون دستگاه داده شده است. این دو تعهد به شما آسودگی خاطر بیشتری از نحوه کار برنامه‌های پس‌زمینه می‌دهند. در حال حاضر نیز در نسخه مروری توسعه‌دهندگان اندروید P، هر دو قانون به اجرا گذاشته شده است که برای گوشی‌های پیکسل گوگل نیز در دسترس قرار دارد.

اما در حال حاضر چه کاری از دست شما برمی‌آید؟

جالب است بدانید که گوگل اکنون، قدم به قدم در حال شناسایی و شکار برنامه‌هایی است که در پس‌زمینه اقدام به جاسوسی از شما می‌کنند تا در نسخه آینده اندروید به طور موثری جلوی این اقدامات خرابکارانه و غیر ایمن گرفته شود.

بررسی مجوز‌های دسترسی اپلیکیشن

شاید نتوانید جلوی دسترسی برخی اپلیکیشن‌ها را به برخی مجوز‌های خاص که نیاز است در پس زمینه نیز فعال باشند، بگیرید اما می‌توانید مجوز‌های کلی اپلیکیشن‌ها برای دسترسی‌ها را کنترل کنید. برای این کار به منوی تنظیمات بروید. سپس وارد قسمت اپلیکیشن‌ها (Apps) شوید. در اندروید اوریو این قسمت به اسم اپلیکیشن‌ها و اعلان‌ها (Apps & Notifications) دیده می‌شود. خب در ادامه اقداماتی که می‌توانید انجام دهید بستگی به نوع اندروید گوشی‌تان دارد.

برای اندروید نوقا: روی دکمه تنظیمات در گوشه بالا کلیک کنید. سپس بر روی مجوز‌های اپلیکیشن (App Permissions) کلیک کنید. در گوشی‌های گلکسی سامسونگ این گزینه را در منو پیدا خواهید کرد.

اما در اندروید اوریو: در همان صفحه اعلان‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توانید گزینه مجوز‌های اپلیکیشن را انتخاب کنید.

در گام بعدی بر روی مجوز (Permission) کلیک کنید تا اپلیکیشن‌هایی که دارای دسترسی هستند را مشاهده کنید. در این آموزش ما به بررسی اپلیکیشن‌هایی پرداخته‌ایم که به میکروفون دسترسی دارند. همانطور که در لیست برنامه‌ها بررسی می‌کنید در مورد هر اپلیکیشن به این نکته دقت کنید که آیا این برنامه نیازی به دسترسی داشتن به میکروفون دارد یا نه؟

به عنوان مثال اپلیکیشن اینستاگرام برای ضبط ویدیو‌ها نیاز دارد تا به میکروفون دسترسی داشته باشد. البته ممکن است برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها این دسترسی وجود نداشته باشد اما شما باید هوشمند عمل کنید و هر برنامه‌ای که احساس کردید مشکوک است و نیازی به میکروفون ندارد مجوز دسترسی‌اش را غیرفعال کنید. پس کافی است تا با تغییر وضعیت دکمه لغزنده جلوی دسترسی‌های بی‌مورد را بگیرید.

نگران غیر‌فعال کردن اشتباه اپلیکیشن‌ها نیز نباشید زیرا اگر در آینده برنامه‌ای نیاز به مجوز دسترسی داشته باشد، به شما درخواستی مبنی بر موافقت با این دسترسی را خواهد کرد و قطعا این حالت بسیار بهتر و عاقلانه‌تر است که شما بتوانید به دلخواه و با آگاهی، اقدام به صدور مجوز دسترسی نمایید. پس کافی است این اقدام را برای هر مجوز تکرار کنید و به همین راحتی گوشی خود را بسیار امن‌تر از گذشته کنید.

2 در مورد “اندروید P مانع جاسوسی از گوشی شما می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH