محققان موفق شدند با کاشت مصنوعی حافظه در مغز، مشکلات حافظه بیماران را بهبود ببخشند

آیا ایمپلنت‌های عصبی به بازیابی حافظه شما کمک خواهند کرد؟ آژانس تحقیقات پروژه‌های پیشرفته دفاعی (DARPA) به یافته‌هایی دست پیدا کرده‌اند که ممکن است پاسخ بله به این سوال بدهد.

در یک بررسی کوچک بر روی 15 بیمار در مرکز پزشکی Wake Forest Baptist، کاشت مصنوعی خاطرات به بیماران در بهبود شرایط حافظه کوتاه مدت‌شان کمک کرد و به طور متوسط بیش از 35 درصد بهبود قابل توجه مشاهده شد. در این بررسی که به سرپرستی رابرت همپسن انجام گرفت به نیابت از تیم تحقیق اعلام کرد که ما از کار کردن این روش شگفت زده نشدیم بلکه نتیجه موفقیت آمیز آن ما را خوشحال نمود.

بیماران حاضر در این بررسی، به علت بیماری صرع تحت برنامه‌های درمانی قرار داشتند و در حال حاضر الکترود‌ها در مغزشان کاشته شده است تا محققان بتوانند فعالیت‌های عصبی منتج به تشنج را شناسایی و به منظور جراحی مدل‌سازی کنند. در زمان‌های سکون، محققان از بیماران می‌خواهند تا به انجام بازی‌های ساده حافظه بپردازند (از قبیل شناسایی تصاویری که قبلا به آنها نشان داده می‌شود). سپس کلیه فعالیت‌های مغزی عصبی بیمار را مدل‌سازی می‌کنند. این نقشه مغزی به خصوص از ناحیه هیپوکامپ  (Hippocampus) مغز که مسئول ایجاد و حفظ خاطرات است، ترسیم می‌شود.

در ادامه محققان با استفاده از کد‌های خاطرات شخصی هر بیمار، اقدام به تحریک هیپوکامپ بیمارانی که در بررسی اخیر شرکت داشتند، کردند که در نتیجه موجب بهبود وضعیت و تقویت حافظه کوتاه مدت بیماران گردید. کیفیت این تحقیق به قدری شگفت‌انگیز بود که تنها در یک تست دو دقیقه‌ای بیش از 37 درصد و در تست طولانی یک ساعته به طور میانگین 35 درصد بهبود در عملکرد حافظه بیماران مشاهده شد.

به نظر همپسن، خاطرات در حقیقت عشق و احساس واقعی هر شخصی محسوب می‌شود و بدون آن ما احساس و قلب خودمان را از دست داده‌ایم. هدف این محققان برای انجام این بررسی، بازگرداندن حافظه به بیمارانی است که به دلیل آسیب‌های مغزی ناشی از سکته مغزی، پیری، آلزایمر و سایر بیماری‌ها، حافظه خود را از دست داده‌اند، تا با استفاده از کاشت الکترود‌های تحریک‌کننده عصبی حافظه در بیماران به این مهم دست یابند.

2 در مورد “محققان موفق شدند با کاشت مصنوعی حافظه در مغز، مشکلات حافظه بیماران را بهبود ببخشند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH